Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-12-18, 21:22
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TubbyTommy
Ej vegan. Kött e gött. Dock finner jag inte behovet utav att döda. Ligga och lura i en buske 🙄
Kvinnor kan mkt väl lida utav lillkuks syndrom.. Behöver inte ha en penis för det 🤔 det är mer en mindervärdeskomplex som människa jag syftar på 😉

Då är du ju värre än en vegan, du är en hycklare

Jag tar ansvar för att mitt kött är ekologiskt och etiskt på det yttersta sättet jag skaffar det själv

Jag brukar min mark på ett hållbart sätt, ett sätt som blir mycket svårare med för mycket varg

Jag ser hellre att vi på landsbygden kan göra så istället för att utfodra vargar som i allt högre grad sabbar för oss, inte bara jakten som blir lidande
Det småskaliga djurbruket, ungarna kan inte gå till skolan plus en massa annat


bara Södermalms hipsters som gillar varg

Konstigt det där att bry sig så mycket om nåt som inte påverkar en själv..
Citera
2018-12-19, 19:07
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
Då är du ju värre än en vegan, du är en hycklare

Jag tar ansvar för att mitt kött är ekologiskt och etiskt på det yttersta sättet jag skaffar det själv

Jag brukar min mark på ett hållbart sätt, ett sätt som blir mycket svårare med för mycket varg

Jag ser hellre att vi på landsbygden kan göra så istället för att utfodra vargar som i allt högre grad sabbar för oss, inte bara jakten som blir lidande
Det småskaliga djurbruket, ungarna kan inte gå till skolan plus en massa annat


bara Södermalms hipsters som gillar varg

Konstigt det där att bry sig så mycket om nåt som inte påverkar en själv..
"Jag tar ansvar för att mitt kött är ekologiskt och etiskt på det yttersta sättet jag skaffar det själv"
Hyckleri av världsklass ! Svenska jägare åker i stora SUV;ar och far fram på Fyrhjulingar, då lär knappast köttet som skjutits med blykulor vara särskilt ekologiskt ! Jägare och bönder, struntar fullständigt i miljön, det är sanningen.
Citera
2018-12-19, 19:40
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
"Jag tar ansvar för att mitt kött är ekologiskt och etiskt på det yttersta sättet jag skaffar det själv"
Hyckleri av världsklass ! Svenska jägare åker i stora SUV;ar och far fram på Fyrhjulingar, då lär knappast köttet som skjutits med blykulor vara särskilt ekologiskt ! Jägare och bönder, struntar fullständigt i miljön, det är sanningen.

Och du åker elbil till affären och köper ditt odödade kött?
Citera
2018-12-19, 19:46
  #64
Medlem
De påstår att de är rädda om sina hundar, jägarna.
Men betydligt fler hundar dör i trafiken vid jakt än av varg eller andra rovdjur. Och inte så få hundar blir skjutna av jägarna själva.
Varg-hatet är med andra ord helt irrationellt och jägarna borde nog ägna sig åt bil/tåg-hat istället.
Om de verkligen är sina hundar de är rädda om.

Alla hundraser 2017
Trafikskadad/dödad 342
Skottskadad/dödad 8
Drunkning 32
Dödad/skadad av tåg 34
Dödad/skadad av varg 16
Dödad/skadad av lo 1
Dödad/skadad av björn 6
Dödad/skadad av vildsvin 160
Dödad/skadad av vilt/vilda djur 110
Försvunnen under jakt 8

https://www.agria.se/pressrum/statis...ador-vid-jakt/
__________________
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-12-19 kl. 19:49.
Citera
2018-12-19, 20:04
  #65
Medlem
TubbyTommys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
Då är du ju värre än en vegan, du är en hycklare

Jag tar ansvar för att mitt kött är ekologiskt och etiskt på det yttersta sättet jag skaffar det själv

Jag brukar min mark på ett hållbart sätt, ett sätt som blir mycket svårare med för mycket varg

Jag ser hellre att vi på landsbygden kan göra så istället för att utfodra vargar som i allt högre grad sabbar för oss, inte bara jakten som blir lidande
Det småskaliga djurbruket, ungarna kan inte gå till skolan plus en massa annat


bara Södermalms hipsters som gillar varg

Konstigt det där att bry sig så mycket om nåt som inte påverkar en själv..

Långt från hycklare, hipster eller Södermalmare...
Vad du inte fattar är den mindervärdeskomplex du lider utav. Du erkänner ju tom att du stör dig på vargar för att de 'förstör' för dig. När det i själva verket är vargar som hör mer hemma i naturen än du utrustad med mindervärdeskomplex, dina kamouflage kläder och bössa gör.
Patetisk är du...
Citera
2018-12-19, 20:49
  #66
Medlem
Handlar väl mest om att det måste finnas en vettig balans i naturen, blir det för många predatorer i ett område så utrotas mer eller mindre viltet som vi jägare vill åt.

Att sedan viltkött är det mest hälsosamma samt smakrika kött man kan få tag på i Sverige är ju naturligtvis en av anledningarna till varför jägarna gör sig besväret med allt vad jakten innebär.

Om vargar eller andra predatorer hotar våran tillgång till detta delikata kött så måste de minska i antal, svårare än så är det inte.

Förakt mot varg är det nog oftast hundägarna i jaktlagen som har, av förklarliga skäl.
Citera
2018-12-19, 21:10
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
De påstår att de är rädda om sina hundar, jägarna.
Men betydligt fler hundar dör i trafiken vid jakt än av varg eller andra rovdjur. Och inte så få hundar blir skjutna av jägarna själva.
Varg-hatet är med andra ord helt irrationellt och jägarna borde nog ägna sig åt bil/tåg-hat istället.
Om de verkligen är sina hundar de är rädda om.

Alla hundraser 2017
Trafikskadad/dödad 342
Skottskadad/dödad 8
Drunkning 32
Dödad/skadad av tåg 34
Dödad/skadad av varg 16
Dödad/skadad av lo 1
Dödad/skadad av björn 6
Dödad/skadad av vildsvin 160
Dödad/skadad av vilt/vilda djur 110
Försvunnen under jakt 8

https://www.agria.se/pressrum/statis...ador-vid-jakt/

Du har aldrig funderat över hur många bilar det finns, i relation till varg menar jag. Anta att det fanns lika många vargar som det finns bilar. Vilken faktor skulle då stå för flest skadade/dödade hundar?
Citera
2018-12-19, 21:25
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krstiloh
Du har aldrig funderat över hur många bilar det finns, i relation till varg menar jag. Anta att det fanns lika många vargar som det finns bilar. Vilken faktor skulle då stå för flest skadade/dödade hundar?

Varför skulle jag eller någon annan fundera över det?
Inget har påstått att vi skall ha lika många vargar som bilar i Sverige.
Vargpopulationen och tätheten är löjligt liten i Sverige jämfört med vad som finns på andra stället i Europa. Kunde jägare och övriga varghatare släppa sina känslor och resonera rationellt och logiskt så skulle vargen vara ett ickeproblem i Sverige. Jägarna klarar ju inte ens av att hålla älgstammen på en rimlig nivå så lite hjälp från varg är bara en samhällsekonomisk vinst för skogsbruket.
Fler vildsvin skulle behövas skjutas av dessutom, vilket de borde fokusera på, men de flesta jägare är väl för feta och lata för den typen av jakt.
Citera
2018-12-19, 21:38
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Handlar väl mest om att det måste finnas en vettig balans i naturen, blir det för många predatorer i ett område så utrotas mer eller mindre viltet som vi jägare vill åt.

Att sedan viltkött är det mest hälsosamma samt smakrika kött man kan få tag på i Sverige är ju naturligtvis en av anledningarna till varför jägarna gör sig besväret med allt vad jakten innebär.

Om vargar eller andra predatorer hotar våran tillgång till detta delikata kött så måste de minska i antal, svårare än så är det inte.

Förakt mot varg är det nog oftast hundägarna i jaktlagen som har, av förklarliga skäl.

Vi har ju för mycket älg i Sverige. Sverige har världens tätaste älgstam.
Skogsbruket gör inte vågen över detta faktum kan man säga.

Älgstammen är på runt 350 000 individer.
En varg tar 50-60 st per år på sin höjd. Vilket blir 300 vargar x 50 = 15000 älgar som tas av varg varje år.
Det är alltså bara ca 4-5% av hela älgstammen.
Vi ska nog snarare vara glada att vi får lite hjälp av vargen att reglera älgstammen.
Antalet vargar kunde utan problem vara det dubbla i Sverige utifrån den verkligheten.
Citera
2018-12-19, 22:34
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Varför skulle jag eller någon annan fundera över det?
Inget har påstått att vi skall ha lika många vargar som bilar i Sverige.
Vargpopulationen och tätheten är löjligt liten i Sverige jämfört med vad som finns på andra stället i Europa. Kunde jägare och övriga varghatare släppa sina känslor och resonera rationellt och logiskt så skulle vargen vara ett ickeproblem i Sverige. Jägarna klarar ju inte ens av att hålla älgstammen på en rimlig nivå så lite hjälp från varg är bara en samhällsekonomisk vinst för skogsbruket.
Fler vildsvin skulle behövas skjutas av dessutom, vilket de borde fokusera på, men de flesta jägare är väl för feta och lata för den typen av jakt.

Men det är klart att det spelar roll, åtminstone för den som har varg på marken. Dessutom söker en bil inte upp en hund för att döda den, vilket en varg gör. Debatten om varg är redan tillräckligt skev, det blir inte bättre av att slänga sig med siffror som inte har någon relevans.

Personligen har jag inget emot varg. Jag är själv inte drabbad. Men jag märker ju vad vargen gör med människor som har den i sin närhet. Och den så kallade förvaltningen av stammen är ju ett skämt. För min del kan Sverige gärna ha det antal vargar som regeringen har beslutat om, men då borde de vara utspridda över hela landet, inte bara i ett bälte i mitten av Sverige.

Älgstammens storlek bestäms inte bara av jägare, utan av flera intressen. Jägare vill gärna ha en stor och stark älgstam, vilket andra intressen inte vill ha. Jag misstänker att du själv tillhör de där andra intressena, så det där vet du i så fall redan. Skogsägare? Eller vilket intresse har du i att ha mycket varg och lite älg?
Citera
2018-12-20, 19:07
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krstiloh
Och du åker elbil till affären och köper ditt odödade kött?
Nej men jag åker i en liten bensinsnål bil Suzuki Ignis, som drar ca 0,5 liter/mil.
Men, jag byter gärna upp mig till en biogasdriven bil, så snart rätt tillfälle dyker upp.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback