Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-13, 23:21
  #1
Medlem
bunjackens avatar
Hej undrar om ni tycker det är okej att panta flaskor och eller burkar där man lagt skräp eller tex pissat en skvätt i så länge pantmaskinen tar burken?

Har nämligen själv druckit en öl på vägen till affären som jag ej hann dricka upp sen pantat den med 1/3 innehåll med de övriga burkarna pantmaskinen tog den i ett annat fall nyligen har jag stoppat en ölburk med 15 använda prillor som jag pantat maskinen tog den också.

En gång jävlades jag med min morfar med en läskflaska i den la jag allt möjligt bland annat nån form av wellpapp som jag knycklade ner genom vikning han envisades med att pantmaskinen inte tar en sån flaska i backen vilket jag har svårt att tro han var snäll och satt med pincett för att få upp skräpet men sa nästa gång får du göra det själv.

Frågan är vad händer med en sån flaska det fylls ju bara på med ny dricka efter rengöring och sen är frågan får man egentligen göra sånt med burkar/flaskor man ger ju extra jobb för någon för ingen vill ju ha en läsk där det simmar omkring 15 snusprillor heller eller annat skräp?
Citera
2018-10-13, 23:27
  #2
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej undrar om ni tycker det är okej att panta flaskor och eller burkar där man lagt skräp eller tex pissat en skvätt i så länge pantmaskinen tar burken?

Har nämligen själv druckit en öl på vägen till affären som jag ej hann dricka upp sen pantat den med 1/3 innehåll med de övriga burkarna pantmaskinen tog den i ett annat fall nyligen har jag stoppat en ölburk med 15 använda prillor som jag pantat maskinen tog den också.

En gång jävlades jag med min morfar med en läskflaska i den la jag allt möjligt bland annat nån form av wellpapp som jag knycklade ner genom vikning han envisades med att pantmaskinen inte tar en sån flaska i backen vilket jag har svårt att tro han var snäll och satt med pincett för att få upp skräpet men sa nästa gång får du göra det själv.

Frågan är vad händer med en sån flaska det fylls ju bara på med ny dricka efter rengöring och sen är frågan får man egentligen göra sånt med burkar/flaskor man ger ju extra jobb för någon för ingen vill ju ha en läsk där det simmar omkring 15 snusprillor heller eller annat skräp?

Fylls på efter rengöring? Hur mycket plats tror du de har för pantflaskor i butiken? Har du aldrig hört ”knyckelljudet” som kommer varje gång du stoppar in en petflaska eller burk i pantmaskinen?
Citera
2018-10-13, 23:30
  #3
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Fylls på efter rengöring? Hur mycket plats tror du de har för pantflaskor i butiken? Har du aldrig hört ”knyckelljudet” som kommer varje gång du stoppar in en petflaska eller burk i pantmaskinen?

Men då blir ju prillor eller annat inlåst i burken men flaskor då dem rengörs väl bara eller har jag fel? klart jag hört ljudet
Citera
2018-10-13, 23:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Men då blir ju prillor eller annat inlåst i burken men flaskor då dem rengörs väl bara eller har jag fel? klart jag hört ljudet
Va? Skiten mosas, sedan transporteras de iväg till en återvinningstation där det smälts ner och blir nya burkar/flaskor.

ingen som sitter och "rengör" dem. haha
Citera
2018-10-13, 23:37
  #5
Medlem
Vad gäller metall, och huvuddel av plasten, så smälts det väl ner. Vad gäller glaset så diskas det mkt noggrant. Så nej det spelar ingen roll. Man dricker ju ex toavatten varje dag.
Citera
2018-10-13, 23:50
  #6
Medlem
zepofans avatar
De gamla, hårda 1,5l PET-flaskorna rengjordes och återfylldes, men på grund av att vissa svin pissade eller la snus, kanyler och annan skit i flaskorna så försvann detta. Numera är det bara materialåtervinning som gäller.
Citera
2018-10-14, 00:11
  #7
Avstängd
zapatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
De gamla, hårda 1,5l PET-flaskorna rengjordes och återfylldes, men på grund av att vissa svin pissade eller la snus, kanyler och annan skit i flaskorna så försvann detta. Numera är det bara materialåtervinning som gäller.

Jag minns det där.... året måste ha varit 2001 då jag såg att vissa av pet-flaskorna i affären såg ut som slitna 70-åriga horor, varpå min kompis förklarade att dom har diskats säkert tusen gånger. Visste inte att dom slutat med det dock!
Citera
2018-10-14, 00:15
  #8
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Vad gäller metall, och huvuddel av plasten, så smälts det väl ner. Vad gäller glaset så diskas det mkt noggrant. Så nej det spelar ingen roll. Man dricker ju ex toavatten varje dag.
Gör du? Det gör inte jag. Min stad filtrerar inte toavatten i allra första dricketappen utan tar från grundvattenlagren. Alltså inte "toavatten".


Hursom, pantflaskor.
Har ni jobbat på livsmedelsbutik någon gång?
Vet ni vilken miserabel arbetsmiljö det är med stickigt sockervatten över golvet? Ska man ssbotera OCKSÅ, men d piss och snus? Varför?

En numera fullvuxen man hade sommarjobb som pantmaskinsomhändertagare. Efter hans historier kan jag numera inte panta något utan att skölja i vatten först och sen låta torka.
Citera
2018-10-14, 00:16
  #9
Medlem
Aluminiumburkarna smällts ner, plasten brinner upp. Så det kvittar väl egentligen.
Citera
2018-10-14, 01:16
  #10
Avstängd
53280s avatar
Sommarjobbade en sommar med att diska flaskor på Vårby Bryggeri. Det var många glasflaskor som slängdes och det var ett jävla piss jobb
Citera
2018-10-15, 23:22
  #11
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Sommarjobbade en sommar med att diska flaskor på Vårby Bryggeri. Det var många glasflaskor som slängdes och det var ett jävla piss jobb

Okej kan jag förstå var det av denna anledning att folk helt enkelt stoppat skräp i dem?
Citera
2018-10-16, 04:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Okej kan jag förstå var det av denna anledning att folk helt enkelt stoppat skräp i dem?
Billigare för bryggeriet att kassera en flaska med främmande föremål i än att försöka pilla ut skräpet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback