Citat:
Ursprungligen postat av
buzzkillington
Du tar över ett bostadslån för en bostad som du inte får sälja eller bo i förrän någon gång i framtiden, det är risken. Lånet i sig kommer att innebära att låneutrymmet för egen bostad minskar. Och vad händer om han lever 30 år till och huset förfaller helt under den tiden? Eller om han får för sig att han plötsligt blivit hantverkare och ställer till med en massa dumheter. Å andra sidan kommer du, om du och sambon gifter er och går med på förslaget, att äga hälften även om ni inte länge skulle vara gifta när gubben dör.
Jag är lite osäker på vem som gör vem en tjänst här. Det kan vara en investeringsmöjlighet för dig, personligen, men det verkar lite märkligt eftersom det sker på bekostnad av din sambo, som annars skulle få ärva hela rasket. Har din svärfar motiverat varför han kommer med det här förslaget på något sätt?
Sambon har två bröder och det blir ingen arvstvist om huset skrivs över innan han dör.
Jag är osäker på motivet men antar att det är för att slippa eventuella arvstvist. Han har även 2-3 barn från tidigare äktenskap. Bröderna från äktenskapet som innehåller min sambo samt 2 bröder har inte motsatt sig detta överhuvudtaget då de redan har hus och inte gör några ekonomiska anspråk i detta.