Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-13, 10:48
  #1
Medlem
Just nu har jag en ränta på 1,5% på bolånet, men bolåneräntan är väl 2% om jag förstår rätt.

Om räntan höjs med 1% då blir bolåneräntan 3%. Blir då min ränta 2,5%, eller 3%?

Om räntan höjs, kan man bli förvarnad och låsa räntan just innan eller är det hemligt när räntan skall höjas till den dag det blir aktuellt?
Citera
2018-10-13, 11:19
  #2
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Om en ränta på 1,5 % höjs med 1 % blir räntan 1,515 %.
Citera
2018-10-13, 11:35
  #3
Medlem
Tänka att folk har så svårt att skilja på procent och procentenheter, se länk nedan
https://www.matteboken.se/lektioner/...procentenheter
Citera
2018-10-13, 11:39
  #4
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusp
Just nu har jag en ränta på 1,5% på bolånet, men bolåneräntan är väl 2% om jag förstår rätt.

Om räntan höjs med 1% då blir bolåneräntan 3%. Blir då min ränta 2,5%, eller 3%?

Om räntan höjs, kan man bli förvarnad och låsa räntan just innan eller är det hemligt när räntan skall höjas till den dag det blir aktuellt?

Om du har en ränta på 1,5% så har du en rabatt på 0,5% som gäller till nästa gång du skall skriva om lånet. Om räntan höjs 1 procentenhet kommer du att hamna på 2,5% kom ihåg, om du inte agerar när lånet löper ut tappar du din rabatt!
Citera
2018-10-13, 11:43
  #5
Medlem
John-Pauls avatar
Men herre gud, har du ett bolån utan att veta vad ett bolån är?
Om du har ett bolån och räntan är 1,5% så den det tills lånet förfaller, när det sker så läggs lånet om och ett nytt senare förfallodatum sätts och en ny ränta som gäller fram tills dess sätts.
Det finns ingen enhetlighet räntesättning som gäller alla lån.
Amortering, alltså avbetalning av lånet förkommer.
Innan lånet förfaller bör du ta kontakt med den som utger lånet och förhandla om den kommande periodens längd och räntesats, gör du ingenting så läggs normalt lånet om till antigen 3 månader eller så förlängs det med samma längd i tid som det var innan, och ränta sätts enligt kreditgivarens prislista den dagen den nya perioden börjar.
__________________
Senast redigerad av John-Paul 2018-10-13 kl. 11:48.
Citera
2018-10-13, 13:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusp
Just nu har jag en ränta på 1,5% på bolånet, men bolåneräntan är väl 2% om jag förstår rätt.

Om räntan höjs med 1% då blir bolåneräntan 3%. Blir då min ränta 2,5%, eller 3%?

Om räntan höjs, kan man bli förvarnad och låsa räntan just innan eller är det hemligt när räntan skall höjas till den dag det blir aktuellt?
Det där är enklel högstadiematte...
Citera
2018-10-14, 15:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Om du har en ränta på 1,5% så har du en rabatt på 0,5% som gäller till nästa gång du skall skriva om lånet. Om räntan höjs 1 procentenhet kommer du att hamna på 2,5% kom ihåg, om du inte agerar när lånet löper ut tappar du din rabatt!

Är det vanligt att man inte får samma rabatt igen? Eller är det vanligt att man får behålla rabatten om inget förändras efter ett år?

Vad kan man använda för argument för att få behålla den befintliga räntan?
Citera
2018-10-14, 15:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Det finns ingen enhetlighet räntesättning som gäller alla lån, ränta sätts enligt kreditgivarens prislista den dagen den nya perioden börjar.

Just nu ligger bolåneräntan på 2%, och tycker den verkar vara så överlag på de flesta banker.

Men om man förhandlat fram, låt oss säga 1, 5% för ett år framöver, och oavsett om räntan höjs under tiden så ändras inte mitt lån, vad finns det då för anledning att låsa räntan?
Citera
2018-10-14, 18:06
  #9
Medlem
John-Pauls avatar
Om man binder räntan under en längre tid så vet man vad räntan kommer att vara under den tiden, det är anledning. Normalt är kortaste räntebindningstid 3 månader, har man det och när dessa tre månader har gått sätts en ny ränta, den kan båda bli högre och lägre och så håller på så, räntan bestäms då alltså fyra ggr på ett år. Om det totalt efter ett år blev högre eller lägre med kostnad för räntan med 3 månader jämfört med fast ränta i ett år kan man inte veta i förväg.
Den som tror att räntan kommer bli högre framöver väljer en längre tid med dagens vad denne tror lägre ränta, den som tror att den ska bli lägre framöver väljer en kortare tid, hur det blir är det ingen som vet och det är svårt att förutspå.
Citera
2018-10-14, 20:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Om man binder räntan under en längre tid så vet man vad räntan kommer att vara under den tiden, det är anledning. Normalt är kortaste räntebindningstid 3 månader, har man det och när dessa tre månader har gått sätts en ny ränta, den kan båda bli högre och lägre och så håller på så, räntan bestäms då alltså fyra ggr på ett år. Om det totalt efter ett år blev högre eller lägre med kostnad för räntan med 3 månader jämfört med fast ränta i ett år kan man inte veta i förväg.
Den som tror att räntan kommer bli högre framöver väljer en längre tid med dagens vad denne tror lägre ränta, den som tror att den ska bli lägre framöver väljer en kortare tid, hur det blir är det ingen som vet och det är svårt att förutspå.

Sannolikheten är väl ganska stor att räntan kommer att gå upp, så kanske läge att binda. Men om man har rörlig ränta kan man väl ha så tills räntan går upp, så kan man låsa den då?

Hur mycket är det realistiskt att tro att räntan kommer höjas?
Citera
2018-10-14, 20:56
  #11
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusp
Sannolikheten är väl ganska stor att räntan kommer att gå upp, så kanske läge att binda. Men om man har rörlig ränta kan man väl ha så tills räntan går upp, så kan man låsa den då?

Hur mycket är det realistiskt att tro att räntan kommer höjas?

Ja, du kan välja rörligt (vanligtvis avses 3 månader) och om räntan går upp så kan du teckna en längre bindningstid, dock har räntan då alltså gått upp så den räntan är då högre än vad du hade innan.

Det är ingen som vet vad räntan kommer att vara, min känsla är att en majoritet tror på höjd ränta.
Dock annonserar SHB och Swedbank ut sin treåring som billigast i dagsläget vilket inte SEB gör,
Några dramatiska ökningar i närtid tycker jag inte att detta tyder på.
https://www.handelsbanken.se/sv/priv...bolan/borantor
https://www.swedbank.se/privat/ranto.../bolanerantor/
https://seb.se/privat/lana/bolan-och...r/bolanerantor
Citera
2018-10-18, 18:06
  #12
Medlem
Angerods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusp
Är det vanligt att man inte får samma rabatt igen? Eller är det vanligt att man får behålla rabatten om inget förändras efter ett år?

Vad kan man använda för argument för att få behålla den befintliga räntan?

Det är lite olika beroende på varför du fick din rabatt från första början. Var det ett erbjudande begränsat i tid eller bara för nya kunder? Eller var det för att du hade god ekonomi, blev helkund.mm.

Dock måste du alltid förhandla fram en ny rabatt när den gamla förfaller. Du får inte automatiskt en ny.
Från början är det väl bäst att helt enkelt konstatera att man vill ha samma rabatt igen. Sen kan man väl försöka med att ens ekonomi är bättre, högre lön eller vad det nu kan vara.
Funkar inte det hotar man med att byta bank och hävdar att man får si och så mycket bättre ränta nån annanstans.

OT
Man bör självklart förhandla på samma sätt gällande alla sina abonnemang. Går att spara tusenlappar varje månad bara genom ett par samtal och att inte låta sina gamla avtal bara rulla på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback