2018-10-11, 00:44
Medlem
Lantbruks avatar
Trots över 7 000 inlägg på flashback så har jag aldrig skrivit i den här forumdelen förut, men någon gång ska ju vara den första:

"Hat" är ett starkt ord, men efter alltmer erfarenhet av bilar så är det nog inte längre någon överdrift från min sida. Låt mig raljera lite:

Som utpräglad lantis så har mitt förhållande till bilar, och bilismen i stort, haft en nödvändigt ont-karaktär under lång tid, för att på sikt bli alltmer fientligt sen den enda industrin på den närmaste orten från där jag bor lades ner, och jag tvingats jobba på orter längre bort sen dess och därmed köra mer bil. Jag älskar naturen och lugnet ute på landet och jag blir väldigt lätt stressad av biltrafik.
Jag är verkligen imponerad av er som regelbundet kör bil i landets storstäder och kan ödmjukt konstatera att jag skulle få en hjärnblödning över att dag ut och dag in tvingas sitta i bilköer och handskas med dubbelrondeller, trafikkaos och tutande bilar o.s.v.. Jag är helt enkelt ingen vidare bra bilförare och har som princip att aldrig själv köra en bil än annat i dom närmsta, och till ytan mindre trafikerade, städerna från där jag bor.

Men mitt agg är också större än så; jag hatar produktions- och konsumtionshetsen som vårat samhälle vilar på och i detta är givetvis bilismen djupt integrerad. Jag kan ibland bli närmast självmordsbenägen över hur jävla meningslöst det känns att dag ut och dag in sitta i en jävla "plåtlåda", oavsett om det rör sig om att åka till jobb, lärosäten eller affärer, och jag förstår inte heller att majoriteten av mina bekanta verkar hysa en ganska behaglig inställning till bilar. Visst, jag förstår att valet att bo ute i skogen kanske är märkligt om man nu hatar att köra bil så mycket som jag gör, men jag arbetar aktivt för att kunna jobba och försörja mig med just skogsarbete så mycket som möjligt (och om inte samhället hade velat att man skulle förvärvsarbeta/betala skatt så hade jag helt och hållet levt på skogen och kanske åkt in till staden någon gång i månaden i rena "lyxärenden" (typ dricka kaffe på Espresso House)).
Inte minst så har ju miljöfrågan cementerat min dåliga relation till bilismen. Visst, jag är inte så naiv att jag köper de mest rabiata domedagsprofetiorna rakt av (livet på jorden är ju trots allt kolbaserat, så en smula skepticism vad gäller teorin om koldioxids negativa inverkan på klimatet kan ju vara rimligt). Dock ser jag inte någon nackdel över att göra samhället mindre bil- och fossilberoende (och definitivt inte när motståndet mot sådana reformer tar sig i uttryck av form av människor som likt trotsiga barnungar kör gamla skitiga bilar i ren "rebelliskhet"). Oavsett om bilbränslet kommer att förstöra vår planet eller inte, så blir jag illamående över hur mycket illaluktande, äckliga avgaser som bara jag spottar ut i veckan, och jag blir mörkrädd över bilismens avgaser i stort. Jag känner liksom hur betydligt bättre jag kunde bidra till både samhället, miljön och mitt eget välbefinnande genom att exempelvis halvera tiden jag kör bil och plantera träd, buskar och blommor istället.

Är jag ensam om att tycka såhär eller delar fler av er min avsky? Eller har jag, så att säga, svurit i kyrkan genom att skriva såhär i denna forumdelen?
Senast redigerad av Lantbruk 2018-10-11 kl. 00:53.
Citera
2018-10-11, 00:52
Bannlyst
Jag tror det finns några fler en dig här i världen som hatar bilar så ensam lär du inte vara.
Citera
2018-10-11, 00:57
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Är jag ensam om att tycka såhär eller delar fler av er min avsky? Eller har, så att säga, svurit i kyrkan genom att skriva såhär i denna forumdelen?

Räkna med en bilpöbel som jagar dig med blåslampa från och med nu...

Ärligt talat tror jag många delvis kan skriva under det du beskriver, även om du dragit det några varv längre. Det ÄR för jävligt att sitta i långa köer vareviga dag. Det ÄR alldeles för mycket pengar man bränner på bilen och till den relaterade kostnader. Samtidigt så ÄR det ibland så otroligt kul att köra bil så det uppväger det dåliga med det...
Citera
2018-10-11, 01:02
Medlem
Lightshotics avatar
Hatar väl inte bilar men försöker just undvika det i den mån det går. Alldeles för dyra och alldeles för mycket skatter, helt enkelt inte värt det. Det höjer inte min livskvalitet något vidare heller, sedan måste man underhålla den, betala för parkering, svinhöga bensinkostnader pga skatter, försäkringar. Det slutar nästan alltid med att bilen äger en snarare än att du äger bilen. Förstår att det är smidigt med bil och att det gör många saker lättare men nackdelarna väger över fördelarna. Har iof inte familj och planerar inte att skaffa någon så det gör väl valet mycket enklare. Hade nog resonerat annorlunda om jag hade haft familj.
Citera
2018-10-11, 02:41
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Trots över 7 000 inlägg på flashback så har jag aldrig skrivit i den här forumdelen förut, men någon gång ska ju vara den första:

"Hat" är ett starkt ord, men efter alltmer erfarenhet av bilar så är det nog inte längre någon överdrift från min sida. Låt mig raljera lite:

Som utpräglad lantis så har mitt förhållande till bilar, och bilismen i stort, haft en nödvändigt ont-karaktär under lång tid, för att på sikt bli alltmer fientligt sen den enda industrin på den närmaste orten från där jag bor lades ner, och jag tvingats jobba på orter längre bort sen dess och därmed köra mer bil. Jag älskar naturen och lugnet ute på landet och jag blir väldigt lätt stressad av biltrafik.
Jag är verkligen imponerad av er som regelbundet kör bil i landets storstäder och kan ödmjukt konstatera att jag skulle få en hjärnblödning över att dag ut och dag in tvingas sitta i bilköer och handskas med dubbelrondeller, trafikkaos och tutande bilar o.s.v.. Jag är helt enkelt ingen vidare bra bilförare och har som princip att aldrig själv köra en bil än annat i dom närmsta, och till ytan mindre trafikerade, städerna från där jag bor.

Men mitt agg är också större än så; jag hatar produktions- och konsumtionshetsen som vårat samhälle vilar på och i detta är givetvis bilismen djupt integrerad. Jag kan ibland bli närmast självmordsbenägen över hur jävla meningslöst det känns att dag ut och dag in sitta i en jävla "plåtlåda", oavsett om det rör sig om att åka till jobb, lärosäten eller affärer, och jag förstår inte heller att majoriteten av mina bekanta verkar hysa en ganska behaglig inställning till bilar. Visst, jag förstår att valet att bo ute i skogen kanske är märkligt om man nu hatar att köra bil så mycket som jag gör, men jag arbetar aktivt för att kunna jobba och försörja mig med just skogsarbete så mycket som möjligt (och om inte samhället hade velat att man skulle förvärvsarbeta/betala skatt så hade jag helt och hållet levt på skogen och kanske åkt in till staden någon gång i månaden i rena "lyxärenden" (typ dricka kaffe på Espresso House)).
Inte minst så har ju miljöfrågan cementerat min dåliga relation till bilismen. Visst, jag är inte så naiv att jag köper de mest rabiata domedagsprofetiorna rakt av (livet på jorden är ju trots allt kolbaserat, så en smula skepticism vad gäller teorin om koldioxids negativa inverkan på klimatet kan ju vara rimligt). Dock ser jag inte någon nackdel över att göra samhället mindre bil- och fossilberoende (och definitivt inte när motståndet mot sådana reformer tar sig i uttryck av form av människor som likt trotsiga barnungar kör gamla skitiga bilar i ren "rebelliskhet"). Oavsett om bilbränslet kommer att förstöra vår planet eller inte, så blir jag illamående över hur mycket illaluktande, äckliga avgaser som bara jag spottar ut i veckan, och jag blir mörkrädd över bilismens avgaser i stort. Jag känner liksom hur betydligt bättre jag kunde bidra till både samhället, miljön och mitt eget välbefinnande genom att exempelvis halvera tiden jag kör bil och plantera träd, buskar och blommor istället.

Är jag ensam om att tycka såhär eller delar fler av er min avsky? Eller har jag, så att säga, svurit i kyrkan genom att skriva såhär i denna forumdelen?

Du är säkert inte ensam om att ha denna uppfattning.
Svurit i kyrkan? Inte då, allt går att diskutera här.

Till del håller jag med dig men jag vill inte åka häst och vagn såsom Miljöpartister tror är framtidslösningen.
Citera
2018-10-11, 06:55
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:

Ni påminner lite om Theodore Kaczynski, unabombaren som hatade civilisationen och dess moderna teknologi och skickade flera bomber till dataprofessorer, företagsledare och studenter på tekniska universitet. Han ägde aldrig en bil och tog sig fram på en gammal cykel samt bodde i en koja i skogen utan el och vatten där han byggde sina bomber.
Citera
2018-10-11, 08:37
Medlem
ormbitens avatar
Till viss del kan jag hålla med TS.

Men bilen för mig är mångt mycket mer än bara ett transportmedel.
Mycket motorsport har passerat revy i mitt liv.
Många bilbyggen och bilrenoveringar har också passerat revy. Gillar verkligen att renovera gamla bilar.
Gillar verkligen bilar i största allmänhet och det har blivit en livsstil att skruva med bilar.

Jag är väl en av dom där som nästan alltid har kört omkring i effektstinna och "törstiga" bilar.
Bytte t.ex. bort min relativt nya snåla tråkiga VW diesel i söndags mot en sprillans ny 2019 Dodge RAM, just för att jag gillar stora bilar och delvis för att jag är i behov av kraftig dragbil.

Älskar också i allra högsta grad att köra bil, ju längre desto bättre, skulle gärna köra jorden runt under ett par år.

Men varje gång jag kommer till en storstad där man hamnar i trafikköer, typ Stockholm eller vad annan storstad som helst så kan jag ibland känna någon form av olust, någon form av stressyndrom byggs upp inom mig.
Att vara i en storstad och hela tiden höra ljudet från biltrafiken är stressande för kropp och själ.
Man längtar snabbt bort från storstadens bilbrus.

Ibland kan man ju tänka tanken att livet kanske hade varit bättre om man hade bott i en stuga långt uppe i Alaskas skogar där man hade livnärt sig av jakt och fiske och allt vad naturen kan ge...
Citera
2018-10-11, 08:59
Medlem
Provocative2.0s avatar
Bilen är ett nödvändigt ont i dagens samhälle.
Men även jag som är innehavare av två st hade föredragit om vi klarat oss med häst o vagn.
Nu är jag då beroende av bilen o då väljer jag att göra det bästa av situationen o därigenom köper jag en leksak för mitt behov av bil.
Nästa nyare bil däremot kommer inte prio på leksaken vara prio ett längre utan då lär även jag titta på en bil som även en inbiten Miljöpartist kan acceptera.
Citera
2018-10-11, 09:47
Medlem
Fattar inte hur man kan hata bilar. Det är ju riktigt kul att köra. Särskilt när det går fort - köer och långsam trafik, där man inte kan köra om är ju inte lika kul. Däremot är jag inte så förtjust i dagens framdrivningsteknik. Dyrt, underhållskrävande, skitigt och väldigt ineffektivt (där ca 70-80% av energin i bränslet "far ut till kråkorna").

Jag hoppas verkligen batteripriserna kommer ner i framtiden och/eller att man utvecklar t ex bränsleceller i större utsträckning, så man kan köra på el i större utsträckning. Förutom att det blir mindre avgaser och spar energi, så har elmotorer mycket bättre karaktär med fullt vridmoment från stillastående och sen i stort sett konstant upp i fart för att sen avta långsamt - utan avbrott i accelerationen för massa växlingar.
Dom billigaste elbilar är ju ganska slöa p g a batterierna - men i dom fallen dessa är påkostade så är dom överlägsna. Dom bästa rekorden på Nurburgring innehas av elbilar och hybrider. Kommer batterierna ner rejält i pris i framtiden, så kommer det garanterat blir roligare att köra för dom flesta (undantaget några entusiaster som tycker ljudet är viktigare än farten och tycker det förhöjer körupplevelsen att hålla på växla och greja)
Citera
2018-10-11, 10:03
Medlem
pollenpers avatar
Mitt största problem med bilen är alla andras bilar.
Man måste alltid ta hänsyn och vänta på dom.
Dessutom stör dom mig.

Det skulle vara roligare att köra om andra slutade.

Bäst att lägga till en ironismiley.
Citera
2018-10-11, 11:17
Medlem
zoombos avatar
Här har vi en snubbe med helt andra ideologier än gemene man och antingen så rättar man in sig i ledet eller så söker man sig till ett land eller något ställe där andra regler gäller. Kan föreslå Borneos djungler, Arktis/Antarktis eller kanske Säffle?
Bilismen är alltså bara ett av problemen han stör sig på och skillnaden mellan honom och en upphaussad MP är....ingen.

Men om man tittar nyktert på detta: ja, bilismens utsläpp och miljöpåverkan ÄR ett globalt problem. Särskilt när även länder som normalt inte haft någon utbredd bilism (eller några miljöplaner) har kommit i det läget att många både har råd och skaffar en egen bil. Å andra sidan måste vi kunna frakta både individer och prylar för att samhället ska fungera så det här är lite av moment 22. Här finns ingen quick-fix eller enkel lösning.
När (inte OM) oljan börjar sina kommer det att hända saker så en viss självreglering finns inbyggd i systemet, men det är inte fel att påbörja omställningen redan nu.
Men det lär ta några generationer. Minst.
Citera
2018-10-11, 11:25
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Dom bästa rekorden på Nurburgring innehas av elbilar och hybrider.

Satta med icke gatlegala bilar körda på icke gatlegala R-däck, ja. Släng den typen av däck på en bränslebil så kommer även den sätta våldsamt mycket bättre tider än vad den skulle göra på gatlegala däck.

Suprise - den absolut snabbaste motsvarande (icke gatlegala) bränslebilen (Porsche 919 Hybrid EVO) är en och en halv minut snabbare än elrunkmobilen. 5:19.546. Så den där NIOn är att jämföra äpplen och päron och då är det bara fånigt att skryta om "rekordtider".
Senast redigerad av frange 2018-10-11 kl. 11:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in