• 1
  • 2
2018-10-08, 19:18
Jag har en lgh i Sthlm som jag hyr ut i andra hand i ett år och får därmed både ränta och amortering betald. Nu har året snart gått och jag funderar på om jag ska förlänga min andrahandsuthyrning eller sälja. Vad skulle ni gjort?
Citera
2018-10-08, 19:23
Medlem
explodesleachess avatar
Hur ska vi veta det?
Citera
2018-10-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Jag har en lgh i Sthlm som jag hyr ut i andra hand i ett år och får därmed både ränta och amortering betald. Nu har året snart gått och jag funderar på om jag ska förlänga min andrahandsuthyrning eller sälja. Vad skulle ni gjort?

Vad skulle du få för lägenheten, och vad skulle du göra med pengarna?
Citera
2018-10-08, 19:33
Vet ej hur bostadsmarknaden är idag men tror att jag skulle få samma som när jag köpte den för ett år sedan ca...
jag skulle köpa mig en större men det handlade just om det - hur stor är chansen att man får igen pengarna och om jag inte får det är det bättre att vänta?
Citera
2018-10-08, 19:33
Medlem
Får väl anses vara ganska bra säljläge idag. Åh andra sidan så är det även fantastiskt bra läge att hyra ut i stockholm också, läste att snitthyran för en etta var på 10.5tkr per månad i någon tidning.

Gör vad du vill.
Citera
2018-10-08, 19:35
Medlem
Citat:
Vet ej hur bostadsmarknaden är idag men tror att jag skulle få samma som när jag köpte den för ett år sedan ca...
jag skulle köpa mig en större men det handlade just om det - hur stor är chansen att man får igen pengarna och om jag inte får det är det bättre att vänta?

Ta kontakt med mäklare och testa sälja. Är du inte nöjd genomför du inte affären.
Citera
2018-10-08, 20:03
Medlem
Tja, säger du upp hyresgästerna så är det ju inget som längre stoppar dom att kräva alla pengar de lagt på din amortering tillbaka. Rätten brukar dessutom döma till deras fördel. Varför är det så förbenat svårt för folk att kolla upp om de får utnyttja andra till att betala av deras lägenheter?
Citera
2018-10-09, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Tja, säger du upp hyresgästerna så är det ju inget som längre stoppar dom att kräva alla pengar de lagt på din amortering tillbaka. Rätten brukar dessutom döma till deras fördel. Varför är det så förbenat svårt för folk att kolla upp om de får utnyttja andra till att betala av deras lägenheter?

Varför ska det vara så förbenat svårt att kolla upp att precis allt du skrev var felaktigt? 😛
Citera
2018-10-09, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Varför ska det vara så förbenat svårt att kolla upp att precis allt du skrev var felaktigt? 😛
För att det är det inte raring.

https://www.lawline.se/answers/3115

Citat:
I hyreslagen (JB 12 kap 55 § http://www.lagen.nu/1970:994#K12P55 ) stadgas att hyran måste vara skälig och inte påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga. En skillnad i hyra på mer än 5 % jämfört med likvärdiga lägenheter räknas som påtgaligt högre hyra och är inte ok
..........
En vanlig missuppfattning är att man vid andrahandsuthyrning av en bostadsrätt har rätt att i hyran inkludera vad man betalar för amortering eller ränta av lån, men det är alltså bara avgiften till bostadsrättsföreningen som man kan ta ut av andrahandshyresgästen i hyra.
Den som anser sig ha betalt för hög hyra ska vända sig till hyresnämnden (se JB 12:55d). Hyresvärden kan bli återbetalningsskyldig för vad denna tagit emot utöver skäligt belopp, plus ränta, för max två år tillbaka i tiden. Ansökan om återbetalning måste göras senast tre månader efter att man som hyresgäst lämnat lägenheten.
Citera
2018-10-09, 00:45
Medlem
Frixys avatar
Citat:
För att det är det inte raring.

https://www.lawline.se/answers/3115

Din länk är till ett svar som hänvisar till regler som gällde 2007, sötnos. Men lagar och regler om skälig hyra för uthyrning av privatbostad har ändrats. Nu får man ta hänsyn till kapitalkostnad.

http://www.hyresnamnden.se/hyra-i-an...n/bostadsratt/
Citera
2018-10-09, 00:48
Medlem
VemBudars avatar
Citat:

Sålt. Tror bostadsmarknaden kommer gå sakta neråt i rätt många år.
Citera
2018-10-09, 00:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Skriv ingenting när du ingenting kan, sluta vilseleda människor med din dynga!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in