• 1
  • 2
2018-10-09, 01:19
Medlem
SophieNeveus avatar
Verkar som att jag hade fel

Hur mycket tar du ut i hyra för din lägenhet? Om man räknar på ett år, vad gör du för vinst i att hyra ut den efter att alla kostnader som rör bostaden betalda?
Ligger den innanför tullarna, behåll. Om utanför sälj.
Dessutom om du hyr ut en bostadsrätt i andrahand kan du i princip ta betalt vad du vill för den. Andra regler gäller om det vore en hyresrätt.

Citat:
Hur mycket får man – enligt hyreslagens regler - lägga på när man hyr ut en bostadsrättslägenhet möblerad?
Den som hyr ut sin lägenhet helt eller delvis möblerad har rätt att göra ett påslag på hyran, men det finns ingen uttrycklig lagregel som anger hur mycket man får lägga på.

Hyresnämnden har ofta godtagit ett hyrespåslag på lägenhetens bruksvärdeshyra på cirka 10-15 procent när lägenheten är fullt möblerad, men det är viktigt att komma ihåg att nämnden bedömer detta från fall till fall. Det är alltså fullt möjligt att utfallet blir ett annat i det enskilda ärendet.

Utöver möbler ingår ibland även till exempel fri hushållsel och en p-plats som bostadsrättshavaren hyr eller arrenderar separat. Upplåtaren har då rätt att lägga på en summa som motsvarar de faktiska kostnaderna.
Senast redigerad av SophieNeveu 2018-10-09 kl. 01:30. Anledning: Jag hade tydligen fel
Citera
2018-10-09, 07:44
Medlem
Sälj såklart. Skapar bara irritation bland grannar när man hyr ut år efter år. Sen är det ju bra pris nu. Jag skulle utan tvekan sälja.
Citera
2018-10-09, 11:14
Medlem
trottwells avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Hur mycket tar du ut i hyra för din lägenhet? Om man räknar på ett år, vad gör du för vinst i att hyra ut den efter att alla kostnader som rör bostaden betalda?
Ligger den innanför tullarna, behåll. Om utanför sälj.
Dessutom om du hyr ut en bostadsrätt i andrahand kan du i princip ta betalt vad du vill för den. Andra regler gäller om det vore en hyresrätt.

"Verkar som att jag hade fel"

Vad menar du? Du har inte skrivit något i tråden tidigare, eller har du?
Citera
2018-10-09, 12:57
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

"Verkar som att jag hade fel"

Vad menar du? Du har inte skrivit något i tråden tidigare, eller har du?
Gjorde en edit på min kommentar
Citera
2018-10-09, 14:02
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Jag har en lgh i Sthlm som jag hyr ut i andra hand i ett år och får därmed både ränta och amortering betald. Nu har året snart gått och jag funderar på om jag ska förlänga min andrahandsuthyrning eller sälja. Vad skulle ni gjort?

Steg 1
Räkna ut ett driftnetto, dvs hyran du får in minus alla kostnader du har för lägenheten, tex avgift till föreningen, ränta, amortering, ev värme, vatten, el, tv, bredband, telefon, försäkring etc.

Steg 2
Räkna ut direktavkastning, dvs driftnetto delat med priset du betalade för bostaden.

Frågor:
Hur stor är belåningsgraden (nuvarande lån delat med priset du betalade)?
Vilken amorteringstakt har du (årsamortering delat på nuvarande lån)?
Hur bor du nu?
Hur vill du bo i framtiden?
Har du barn?
Hur är föreningen?
Hur är föreningens belåningsgrad?
Hur är nuvarande hyresgäster?
I vilket område ligger bostaden?

Om nuvarande hyresgäster är skötsamma och föreningen inte krånglig tycker jag att du ska fortsätta hyra ut förutsatt att du har ett hyfsat driftsnetto/direktavkastning.

Fundera också på framtiden, skulle du själv när du blir gammal vilja flytta till lägenheten eller skulle kanske någon av dina barn vilja ha lägenheten? I sådana fall kan det vara värt att behålla den förutsatt att du kan fortsätta hyra ut den.
Citera
2018-10-09, 16:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Din länk är till ett svar som hänvisar till regler som gällde 2007, sötnos. Men lagar och regler om skälig hyra för uthyrning av privatbostad har ändrats. Nu får man ta hänsyn till kapitalkostnad.

http://www.hyresnamnden.se/hyra-i-an...n/bostadsratt/
Precis, kapitalkostnad är med som innefattar räntan på lägenhetens hela marknadsvärde. Men det innefattar tekniskt sett inte en amortering.

http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra
Citera
2018-10-11, 00:32
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Precis, kapitalkostnad är med som innefattar räntan på lägenhetens hela marknadsvärde. Men det innefattar tekniskt sett inte en amortering.

http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra

Nej, så är det ju, fullt rättvist. Amortering får man stå för själv. Vettig regel.
Citera
2018-10-11, 15:51
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Nej, så är det ju, fullt rättvist. Amortering får man stå för själv. Vettig regel.

För att förtydliga, de nya reglerna för uthyrning av privatbostad innehåller riktlinjer för hur man räknar ut vad som är skälig hyra. Hur man sen använder ev. hyresinkomster är upp till var och en.

Skälig hyra kan man betrakta som ett max-tak som man kan ta ut för bostaden utan att riskera att hyresnämnden ändrar hyran. Detta betyder dock inte att marknaden alltid är beredd att betala så mycket i hyra även om så ofta är fallet i Stockholms innerstad.

Uträkningen utgörs av kostnader för drift, kapital och ev. möbelslitage. Driftkostnader avser faktiskt kostnad för avgift till föreningen och el, vatten etc såvida det inte ingår i avgiften. Möbelslitage får tas ut om bostaden är möblerad och man lägger på en schablon på 1-15%.

Den största delen utgörs dock av vad som kallas kapitalkostnad och ska utgöra en avkastningsränta på bostadens värde (inköpspris eller senaste värdering). Räntan får sättas till ett par procentenheter över Riksbankens referensränta vilket i dagsläget blir ca 3-4% enligt de flesta källor på internet.

Uträkningen av kapitalkostnaden har alltså inget att göra med ens faktiska kostnader för lånet eller ev. amortering. Så även om man har betalat av hela lånet på sin bostad får man ändå ta med kapitalkostnaden i uträkningen av skälig hyra.

Har man nyligen köpt en lägenhet är det kanske troligt att man är belånad till ca 80%, har en ränta på ca 1,5% och amorterar ca 2%. Hyresgästen betalar alltså alla driftskostnader plus 4% på inköpspriset, medan man själv endast betalar 3,5% på 80% av inköpspriset, vilket alltså ger en liten marginal.

Vad man gör med överskottet är alltså upp till en själv och man kan självklart välja att amortera ännu mer på lånen med de pengar man får in av hyresgästen. Man ska dock tänka på att man måste deklarera och skatta på hyresinkomster även som privatperson å andra sidan får man tillbaka lite på ränteavdraget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in