Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-08, 17:19
  #1
Medlem
Vad finns det för större läsplattor? Ser på senaste NCIS och Nell har en som ser rejäl ut, windowslogga på baksidan, bild;
http://sv.tinypic.com/r/30m1gye/9

Jag har ingen koll på läsplattor öht men en så stor skulle kunna vara intressant, de jag hittar på netonnet verkar vara på max 12", nog är den på bilden större?
Citera
2018-10-08, 17:30
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Vad finns det för större läsplattor? Ser på senaste NCIS och Nell har en som ser rejäl ut, windowslogga på baksidan, bild;
http://sv.tinypic.com/r/30m1gye/9

Jag har ingen koll på läsplattor öht men en så stor skulle kunna vara intressant, de jag hittar på netonnet verkar vara på max 12", nog är den på bilden större?

Väldigt svårt att avgöra med den bilden du visar. Ser ut lite som en "windowslogga", men skulle tippa på att det bara rör sig om någon specialtillverkad rekvisita. (Rör det sig inte om betald produktplacering så brukar de fejka/dölja varumärkena på produkter).

Hur gammalt är avsnittet? (Kunde underlätta lite, men bara lite, inte jättemycket).
Antagligen är det rekvisita.
Citera
2018-10-08, 17:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Väldigt svårt att avgöra med den bilden du visar. Ser ut lite som en "windowslogga", men skulle tippa på att det bara rör sig om någon specialtillverkad rekvisita. (Rör det sig inte om betald produktplacering så brukar de fejka/dölja varumärkena på produkter).

Hur gammalt är avsnittet? (Kunde underlätta lite, men bara lite, inte jättemycket).
Antagligen är det rekvisita.
Med rörlig bild så syns det att det är en logga. Det är nattens avsnitt.
Citera
2018-10-08, 17:37
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Med rörlig bild så syns det att det är en logga. Det är nattens avsnitt.

Men ungefär när är avsnittet inspelat? -Var det 2008, 2012, 2016 etc?
(Var det 2008, så utesluter det nyare modeller än 2008 förstår du. Minskar antalet "misstänkta" surfplattor..) Men jag tror det bara är rekvisita, fyrkanten som ska påminna om en windowslogga är antagligen bara fejk.

(Det mesta inom IT-väg i film och TV-serier är vrålfejkat).

Storleken är också svår att utröna, då vi inte vet hur stor tjejen som håller i den är. Hon är liksom ingen referens som fungerar. (Vanlig platta i händerna på en liten tjej upplevs som större etc.)
Citera
2018-10-08, 17:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Men ungefär när är avsnittet inspelat? -Var det 2008, 2012, 2016 etc?
(Var det 2008, så utesluter det nyare modeller än 2008 förstår du. Minskar antalet "misstänkta" surfplattor..) Men jag tror det bra är rekvisita, fyrkanten som ska påminna om en windowslogga är antagligen bara fejk.

(Det mesta inom IT-väg i film och TV-serier är vrålfejkat).

Storleken är också svår att utröna, då vi inte vet hur stor tjejen som håller i den är. Hon är liksom ingen referens som fungerar. (Vanlig platta i händerna på en liten tjej upplevs som större etc.)
Avsnitten brukar vara producerade väldigt nyligen, inom månader. Nell är liten men ingen dvärg. Dock är plattan med stor sannolikhet större än 12".

Det behöver inte vara just den plattan, vad finns det för stora plattor? Storleken är vad som gör mig intresserad, jag har inget intresse av en liten.
Citera
2018-10-08, 17:49
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Avsnitten brukar vara producerade väldigt nyligen, inom månader. Nell är liten men ingen dvärg. Dock är plattan med stor sannolikhet större än 12".

Det behöver inte vara just den plattan, vad finns det för stora plattor? Storleken är vad som gör mig intresserad, jag har inget intresse av en liten.

Jättestora plattor är rätt svåra att hitta, men här är en som är större än 12 tum i alla fall:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4356723
Citera
2018-10-08, 17:52
  #7
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jättestora plattor är rätt svåra att hitta, men här är en som är större än 12 tum i alla fall:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4356723
Sen när har Apple börjat med Windows-logga?
Citera
2018-10-08, 17:56
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Sen när har Apple börjat med Windows-logga?

Loggan är antagligen fejk. Om det saknas sponsringsavtal, så fejkas loggorna. Windowsloggan ser inte riktigt ut som en windowslogga, kolla på windowsloggan du antagligen har på ditt tangentbord.

(Jämför med att SVT klistrar över "äpplemärket" med SVT-logga när deras macbook syns i rutan.. Exakt samma sak).

Jag tror att paddan TS refererar till är rekvisita/påhitt.
Citera
2018-10-08, 17:58
  #9
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Loggan är antagligen fejk. Om det saknas sponsringsavtal, så fejkas loggorna. Windowsloggan ser inte riktigt ut som en windowslogga, kolla på windowsloggan du antagligen har på ditt tangentbord.

(Jämför med att SVT klistrar över "äpplemärket" med SVT-logga när deras macbook syns i rutan.. Exakt samma sak).

Jag tror att paddan TS refererar till är rekvisita/påhitt.
Kan så vara.
Citera
2018-10-08, 18:11
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Kan så vara.

Jag har aldrig brytt mig om Microsoft Surface, men det är rätt säkert en Microsoft surface:
https://duckduckgo.com/?q=microsoft+...ges&iax=images

(Dessa har ingen "normal" windowslogga, och går ofta att använda som paddor.)
Ser faktiskt exakt ut som en microsoft surface, dessa kör en slags variant på windows 10. Så programmet (Edit: NCIS syftas nu) är alltså sponsrat av microsoft, fick vi veta här som tilläggsinfo.

Till TS: Här är de nuvarande microsoft surface på svenska marknaden:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?...soft%20surface
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-10-08 kl. 18:20.
Citera
2018-10-08, 18:18
  #11
Medlem
Surface book verkar närmast hittills, bärbar som man kan ta av skärmen på, men priset var lite saftigt. Men skärmen är fortfarande bara på 13,5", jag skulle vilja ha en på 17" eller åtminstone 15,6".

Förhoppningsvis kommer det stora plattor i framtiden.
Citera
2018-10-08, 18:33
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Surface book verkar närmast hittills, bärbar som man kan ta av skärmen på, men priset var lite saftigt. Men skärmen är fortfarande bara på 13,5", jag skulle vilja ha en på 17" eller åtminstone 15,6".

Förhoppningsvis kommer det stora plattor i framtiden.

Det har funnits plattor med inbyggd projektor, (tror jag), men dessa blev ingen större hit.
Tror inte riktigt att folk vill "släpa på" bautastora paddor/plattor, då dessa ändå ska bäras omkring på. Men finns det en marknad, så kommer väl produkterna kanske. Men förvänta dig inte jättebra priser om du vill ha något annat än "main-stream". Fördelen med microsoft surface, är om man är inne i "microsoft-världen" är att det är mer eller mindre samma OS, men sådant har mindre betydelse idag.

Ta det inte fel nu, men funderat på glasögon? -Jag skaffade till slut terminalglasögon efter flera år jag försökt lösa problemet genom att köpa större och större skärmar..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback