Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-07, 15:54
  #1
Medlem
Denoms avatar
Ja skulle det inte ha flera fördelar att gräva ner bilvägen och järnväg från Centralstationen vidare uppåt till Karlberg?

Dels frigör det ju yta som går att göra mycket av, dessutom mitt i stan vilket kan tänkas vara attraktivt. Utöver det är Klarastrandsleden underdimensionerad och skulle kunna byggas ut för att bättre hantera trafiken längs den sträckan och om hela skiten gick att placera under markyta så är det trevligt att slippa se och höra trafiken dygnet runt området.

Finns det några planer på att göra något av det här eller är det omöjligt av någon anledning?
Citera
2018-10-07, 16:09
  #2
Medlem
Det är väl dyrt, men definitivt inte omöjligt.

Andra vägprojekt är dock högre prioriterade, samtidigt har Mp mfl partier ideen att det här skall lösas med miljözoner och att behovet av transporter magiskt försvinner om man höjjer bensinpriserna samt inför nya skatter och vägtullar.

För min del borde både klarastrandsleden och centralbron och grävas ned. Centralbron är otroligt ful och skär som ett sår genom centrala stockholm.

Då skulle man också kunna bygga ut getingmidjan. Det är okej med en tågbro där enligt mig. Men skippa motorvägen.
Citera
2018-10-07, 17:00
  #3
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Det är väl dyrt, men definitivt inte omöjligt.

Andra vägprojekt är dock högre prioriterade, samtidigt har Mp mfl partier ideen att det här skall lösas med miljözoner och att behovet av transporter magiskt försvinner om man höjjer bensinpriserna samt inför nya skatter och vägtullar.

För min del borde både klarastrandsleden och centralbron och grävas ned. Centralbron är otroligt ful och skär som ett sår genom centrala stockholm.

Då skulle man också kunna bygga ut getingmidjan. Det är okej med en tågbro där enligt mig. Men skippa motorvägen.
Ja men ytan som frigörs kan väl tänkas vara värt en hel del så det borde väl kunna gå jämnt ut kanske? Om MP försvinner som parti nästa val kanske allt blir bättre.
Citera
2018-10-07, 17:46
  #4
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja skulle det inte ha flera fördelar att gräva ner bilvägen och järnväg från Centralstationen vidare uppåt till Karlberg?

Dels frigör det ju yta som går att göra mycket av, dessutom mitt i stan vilket kan tänkas vara attraktivt. Utöver det är Klarastrandsleden underdimensionerad och skulle kunna byggas ut för att bättre hantera trafiken längs den sträckan och om hela skiten gick att placera under markyta så är det trevligt att slippa se och höra trafiken dygnet runt området.

Finns det några planer på att göra något av det här eller är det omöjligt av någon anledning?


Måste jag Googla för att få reda på vilken ort/stad det handlar om?
Citera
2018-10-07, 17:48
  #5
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Måste jag Googla för att få reda på vilken ort/stad det handlar om?
Klarastrandsleden och Karlberg återfinns i Stockholm, längs Klara sjö.
Citera
2018-10-07, 17:59
  #6
Medlem
Sooks avatar
Förmodligen är det oerhört svårt att gräva tunnel samtidigt som tågen ska kunna gå. Vägen går väl alltid att stänga av men det skulle ändå bli oerhörda störningar. Den sträckan vi talar om är antagligen sveriges mest trafikerade tåglinje. Finns inte en chans i helvetet att de kan lösa en nedgrävning utan oerhörda störningar i trafiken.
Citera
2018-10-07, 18:08
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Förmodligen är det oerhört svårt att gräva tunnel samtidigt som tågen ska kunna gå. Vägen går väl alltid att stänga av men det skulle ändå bli oerhörda störningar. Den sträckan vi talar om är antagligen sveriges mest trafikerade tåglinje. Finns inte en chans i helvetet att de kan lösa en nedgrävning utan oerhörda störningar i trafiken.
Fast i och med att pendeltågstrafiken inte längre använder sina två spår hela den sträckan och de övriga 6-8 spåren inte används till maxkapacitet heller så går det ju att gräva ner en del av spåren sektion för sektion så inte allting behöver stängas ner på en gång.

När väl tågspåren har flyttats ner så byggs nya bilvägen genom tunnel så den placeras ovanpå tågtunneln så behöver inte Klarastrandsledens biltrafik stängas ner heller förrän den nya vägen öppnas.
Citera
2018-10-07, 18:13
  #8
Medlem
Däcka över skiten borde var ett billigare alternativ än gräva ner..
Citera
2018-10-07, 18:14
  #9
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Fast i och med att pendeltågstrafiken inte längre använder sina två spår hela den sträckan och de övriga 6-8 spåren inte används till maxkapacitet heller så går det ju att gräva ner en del av spåren sektion för sektion så inte allting behöver stängas ner på en gång.

När väl tågspåren har flyttats ner så byggs nya bilvägen genom tunnel så den placeras ovanpå tågtunneln så behöver inte Klarastrandsledens biltrafik stängas ner heller förrän den nya vägen öppnas.
Tja, det är kanske möjligt att få till det men jag tvivlar ändå. Markpriset där måste dock vara sjukt högt precis vid vattnet, utan någon biltrafik att tala om. Borde kanske kunna bekosta nedgrävning. Fast det skulle nog inte kunna ske förän om en herrans massa år då alla som kan sånt där säkert är upptagna med Förbifart Stockholm.
Citera
2018-10-07, 20:39
  #10
Moderator
pudelluss avatar
Jag tror inte att det kommer att finnas pengar till detta. Den tvåfiliga vägen var planerad att bli 2/riktning, men det har det inte heller funnits pengar till. Dessutom kanaliserar man in mer trafik i City och på Centralbron om vägen blir mer attraktiv (framkomlig).

Det skulle vara mer troligt att man gjorde en stadsgata av det istället och däckade över järnvägsspåren. Däckar man över både/och får man ju kanske ha en lokalgata också för den bebyggelse som man bygger ovanpå leden, vilket också tar plats och kostar pengar.
Citera
2018-10-07, 20:47
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Blir nog dyrt. I höjd med St Eriksbron ser det ut att behövas en ca 50 meter bred tunnel om allt ska få plats, lägg till lite extra för väggar något extra spår eller någon fil i framtiden. Kanske går det att göra en tunnel två plan.
Sedan lite att tänka på. Vad finns under dagens väg och järnväg? Hur kan man lösa trafiken på den befintliga vägen och järnvägen under byggtiden?
Citera
2018-10-07, 20:55
  #12
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Blir nog dyrt. I höjd med St Eriksbron ser det ut att behövas en ca 50 meter bred tunnel om allt ska få plats, lägg till lite extra för väggar något extra spår eller någon fil i framtiden. Kanske går det att göra en tunnel två plan.
Sedan lite att tänka på. Vad finns under dagens väg och järnväg? Hur kan man lösa trafiken på den befintliga vägen och järnvägen under byggtiden?
I och med att pendeltågen inte längre trafikerar de två spår som tidigare användes hela den sträckan för enbart pendeltågstrafiken och ett av spåren bara är ett uppställningsspår som inte används av någon trafik heller i nuläget så finns det alltså tre spår extra att utnyttja just nu.

Så om de skulle använda de spåren under tiden de första två eller tre spåren grävs ner och sedan flytta järnvägstrafiken till de allt eftersom innebär det minimala störningar under byggtiden. Skulle järnvägen dessutom gå att bygga i två nivåer under jord skulle till och med en breddning av bilvägen till två filer i varje riktning kunna genomföras utan att den också behöver hamna i tunnel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback