Citat:
Ursprungligen postat av Grisham
Traditionen befunnit lämpliga? Låt mig omformulera saken. Kungakräket tvingades ned på knä av folkrörelserna och fick finna sig i att att all makt reducerades. Så var det lille Strix. Jag antar att "traditionen befunnit lämpligt" att införa demokrati och behålla monarkin som ett utanverk utan innehåll....

Det parlamentariska genombrottet skedde redan under Oscar II och kan till stor del hänföras till unionsfrågan. Därtill har det i många hundra år funnits en maktdelning mellan riksdag och kung. Inte minst har den gällt frågan om skatter och skatters användning, men även i fråga om krig. Men det riktigt viktiga är att Sverige har alltid varit en monarki, dock har formerna för denna och innehållet i den samma förändrats över tiden. Faktum är att ibland har kungamakten varit i nedan, kanske mest under frihetstiden när kungen i praktiken ersattes av en namnstämpel. Men sedan kommer nya tider, med ny rollfördelning. Nu är vi enligt min mening allt för långt ner igen, men jag hoppas på sikt på en förbättring. Den skall framför allt bestå i att den svenske regenten, i likhet med sina skandinaviska kollegor, återfår uppgiften att vara formell överbefälhavare, formell utnämnare av regeringschef och formell underskrivare av lagar, samt formell regeringsmakare i samarbete med talmannen. Jag vill således se mer av formell maktdelning i Sverige, och inte bara på detta område, utan även mellan lagstiftande och dömande makt.