Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Risken finns alltså att det blir sämre för exportindustrin om Sverige avskaffar monarkin?
Har du varit med vid något statsbesök utomlands? Har du erfarenhet av exportförsäljning? Långsiktig B2B-försäljning överhuvudtaget? Eller sitter du bara och fantiserar fritt om hur det fungerar?
Handeln mellan Australien och Danmark fyrdubblades efter att Mary Donaldson gift sig med kronprinsen. Du som tror saker, vad tror du det berodde på?
PS. Monarkins eventuella ekonomiska för- och nackdelar är förstås inte nya i tråden. Kunde vara en idé att läsa lite i den. Du behöver inte läsa så långt, tror inte jag sett ett nytt argument i tråden sen 2007 eller så. Då och då kommer det in en ny republikan med andan i halsen som kommit på att monarkin är antidemokratisk, dyr eller något annat dumt som vi redan hört hundra gånger.
Det är väl klart att inget går att bevisa utan kontrollerade experiment, oavsett vad det gäller? Ibland måste man bara ta språnget.
Nä, jag har inte sysslat med försäljning på den nivån själv, men jag känner män som är på den nivån i näringslivet, och det är klarsynta och hårdföra män. De skulle inte påverkas av att det skulle springa runt en prinsessa där, det är ju helt andra saker man tittar på när man jämför olika bud och alternativ (att jag ens behöver skriva detta...).
Just när det gäller Australien och Danmark, som ligger på var sin sida om jordklotet, kanske det kunde påverka lite att dessa länder överhuvudtaget fick upp blicken för varandra. Mary som var australiensiska blev ju drottning av Danmark. Men i övrigt, när de kungliga som kommer på besök inte har någon anknytning alls till det landet, och inte heller något tekniskt kunnande..? Nä.
Fast vår tid kommer. För det här GÅR ju inte längre, det är för fånigt. Jag tror att Victoria kommer att bli vår sista monark, och att något ytterligare tronskifte efter henne ej kommer att ske.