Citat:
Ursprungligen postat av Devious666
Om du tycker att det är bra att avlöna en hög statstjänsteman för att inte göra något så vet jag tyvärr inte vad jag ska säga för att få dig på andra tankar.
Inte göra något? Han är statschef och utför såvitt jag kan bedöma den sysslan alldeles utmärkt. Om du har konkreta insikter och synpunkter på hur kungen sköter sina uppgifter så emotser vi med stort intresse en redogörelse. Sannolikt är det mest du som gnäller i allmänhet om något du helt enkelt inte vet så mycket om.
Citat:
Vad förväntar du dig egentligen? En plus och minus tabell med omsorgsfullt gjorda beräkningar och ekvationer?

Hur i helvete ska man kunna mäta maktdelning?
Jag förväntar mig en rimligt heltäckande utredning, översiktlig till att börja med. Det är inte fråga om att mäta maktdelning utan att kunna bedöma och jämföra för- och nackdelar i det tilltänkta utfallet med dagsläget samt att kontrollera rimligheten i att åstundade resultat uppnås med föreslagna åtgärder. Har du aldrig skrivit ens ett översiktligt business case?
Citat:
Du kan ju fråga Strix, han har säkert siffror på vad de olika alternativen kostar.
Varför skulle jag fråga Strix om siffror som stöder ditt case? Det är väl du som har dem? Fast du kanske inte har några? Trots att du gaggade om fakta tidigare. Det skulle förklara en del...
Citat:
Naturligtvis, men på samma sätt så kommer även regeringschefens makt och resurser att minskas då makt och resurser i viss mån förs över från honom till statschefen.
Du kommer fortfarande att med naturnödvändighet ha ett kraftigt överlappande/dubblering av resurser. Fast vem vet, jag kanske har fel? Visa gärna det genom att berätta om din utredning av hur regeringskansliet fungerar idag, vilka resurser som finns och hur du vill förändra det hela.
Citat:
Och hur i helvete förväntar du dig att det ska vara möjligt att med någon säkerhet kunna säga vilka beslut som blivit bättre genom att en bättre maktdelning fanns?
Du påstår att besluten skulle bli bättre. Rimligtvis har du någon sorts förklaringsmodell som du kan applicera på olika beslut för att komma fram till denna tanke. Du behöver inte säga något med säkerhet, det räcker att du åtminstone förklarar din metodik.
Kan du inte bara ge oss tre exempel på beslut som du tycker blev dåliga på grund av att maktdelning saknas som som troligen skulle blivit annorlunda och bättre om maktdelning hade funnits? Ta de tre absolut värsta exemplen, du måste ju ha många!
Citat:
Om du vill ha tag i en spågumma så föreslår jag att du vänder dig någon annanstans.
Det verkar inte som om vi kan vara säkra på att det blir så mycket bättre med ditt system om du själv tycker att resultatet bäst kan uppskattas med spågumma.
Citat:
Naturligtvis så är inte ökad makt till statschefen den enda lösningen, maktbalans bör även eftersträvas på andra områden.
Så vi behöver inte alls avskaffa monarkin då?
Citat:
Jag vet om att det går att ändra i grundlagarna, det är dock ett ytterst tidskrävande arbete som dessutom kräver en hel del för att gå i lås.
Ja, så har vi demokratiskt beslutat att sköta tillsättandet och avsättandet av statschefer. Och något problem har det inte inneburit så långt.
Citat:
Att behöva förlita sig på detta för att hantera en besvärlig kung känns som ett väldigt ineffektivt redskap.
Vad är det - realistiskt, inga ufoscenarier om att kungen börjar med skolskjutningar - du tänker dig att kungen skulle ta sig för som skulle kräva en snabbare process? Han kan inte påverka rikets förvaltning så där har vi inga problem. Han är så gott som alltid omgiven av vakter och andra så någon allvarligare brottslighet kommer inte i fråga.
Skulle du, för omväxlings skull, visa dig ha något vettigt att komma med i denna fråga så kan man möjligtvis fundera på att ändra just dessa regler och t ex ge riksdagen någon sorts regelverk för att avsätta kungen och låta tronen gå till näste person i tronföljden.
Citat:
Ja, men skillnaden är att det är nyval med några års mellanrum som presidenten måste oroa sig för, det behöver inte kungen.
Folket röstar med några års mellanrum på politiker som väljer att behålla kungen eller att sparka honom. Denna fråga behandlar sagda politiker ungefär ett halvdussin gånger per år. Kungen måste med andra ord alltid hålla sig populär. En vanlig politiker behöver bara toppa formen under något decennie eller så.
Citat:
Nej, men om man väljer att tillsätta personer som är mer lämpade för uppdraget så kommer resultaten också att bli därefter.
Och vilka resultat är det alltså fråga om rent konkret? Det är den fråga jag försökt få svar på här i tråden i flera år nu. Vad blir rent konkret bättre?
Citat:
Det har jag aldrig sagt att han gjorde, jag syftade på politiker.
Så i denna tråd är din lögnaktiga blaffa om att jag skulle vilja ha en andrasortering på de styrande ungefär hur relevant?