2010-12-28, 06:31
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devious666
...
För övrigt så kan jag nämna ett eget exempel, Belgien. En monarki med stora problem som jag precis som dig enbart skyller på statsskicket. Kungen där verkar ju inte ha kunnat motverka de problem som landet kämpar med, så monarkin verkar ju inte fungera i det fallet.
...

Glöm inte Hovnarrens favoritmonarki Bahrein!
Citera
2010-12-28, 13:11
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Glöm inte Hovnarrens favoritmonarki Bahrein!

Det är ju ett annat exempel som det hade varit kul att se den gode Strix förklara.
Citera
2010-12-28, 14:22
Medlem
Nostradamus72s avatar
3674 inlägg och 307 sidor om att avskaffa monarkin. Uppenbart en fråga som engagerar.

Jag vill avskaffa kungahuset. En enda anledning räcker, att ärva statschefsposten är så 1700-tal.

Var och när röstar jag?
Citera
2010-12-28, 16:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det är ju ett annat exempel som det hade varit kul att se den gode Strix förklara.

Det har redan diskuterats i tråden, så det är bara att gå bakåt och läsa: https://www.flashback.org/t298291p55

Det visade sig att kungen i sann konstitutionell anda endast varit lojal mot UD, trots deras undermåliga underlag. Han kunde förstås har gått på tvärs med UD, med de högljudda följder det skulle ha fått.
Citera
2010-12-28, 16:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3xmillionaire
Ja och det är bara en nackdel med indirekt demokrati. Eftersom MP och V bara utgör ca 12-13 procent av riksdagen så kommer det förmodligen inte bli någon förändring de närmsta årtiondena, men hade vi haft en folkomröstning om det hade det nog blivit minst 40% tror jag.
Samma sak med FRA- och IPRED-lagen, även om majoriteten av riksdagen röstade för, så var ju folket starkt emot det.

Snarare är det sannolikt att monarkin hade fått stöd av ca 75%. Ni utopiska republikaner borde någon gång inse att monarkin har ett grundmurat förtroende hos svenska folket.
Citera
2010-12-28, 16:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
3674 inlägg och 307 sidor om att avskaffa monarkin. Uppenbart en fråga som engagerar.

Jag vill avskaffa kungahuset. En enda anledning räcker, att ärva statschefsposten är så 1700-tal.

Var och när röstar jag?

Det var en utomordentligt klen anledning. I USA väljer man president sedan 1700-talet - betyder det att de borde upphöra med det bara därför?

Du får nog hitta på något bättre. En hel del andra dåliga skäl för avskaffande har presenterats i tråden, så du behöver ju just inte upprepa dessa.
Citera
2010-12-28, 16:54
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det har redan diskuterats i tråden, så det är bara att gå bakåt och läsa: https://www.flashback.org/t298291p55

Det visade sig att kungen i sann konstitutionell anda endast varit lojal mot UD, trots deras undermåliga underlag. Han kunde förstås har gått på tvärs med UD, med de högljudda följder det skulle ha fått.

Det gläder mig att kungen åtminstone är en lydig knähund, även om det inte finns något annat gott att säga om honom.
Citera
2010-12-28, 17:18
Medlem
n3xmillionaires avatar
Citat:
Snarare är det sannolikt att monarkin hade fått stöd av ca 75%. Ni utopiska republikaner borde någon gång inse att monarkin har ett grundmurat förtroende hos svenska folket.
Ja det är inte lönt att vi diskuterar om det hade blivit 25 eller 40%, det jag menade var att även om 13% i riksdagen på pappret är emot monarkin så är det mer än 13 procent av folket. Det är som sagt nackdelen med indirekt demokrati.
Citera
2010-12-28, 17:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det gläder mig att kungen åtminstone är en lydig knähund, även om det inte finns något annat gott att säga om honom.

Med tanke på att Du umgås med kupplaner och inte skattar demokrati särskilt högt, så är det knappast förvånande att Du inte uppskattar konstitutionell lojalitet.
Citera
2010-12-28, 17:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3xmillionaire
Ja det är inte lönt att vi diskuterar om det hade blivit 25 eller 40%, det jag menade var att även om 13% i riksdagen på pappret är emot monarkin så är det mer än 13 procent av folket. Det är som sagt nackdelen med indirekt demokrati.

Det ändrar knappast något i praktiken. Även i en direkt demokrati räcker det med om 51% av väljarna vill behålla monarkin, så marginalerna är betryggande.
Citera
2010-12-28, 18:31
Medlem
n3xmillionaires avatar
Citat:
Det ändrar knappast något i praktiken. Även i en direkt demokrati räcker det med om 51% av väljarna vill behålla monarkin, så marginalerna är betryggande.
Ja självklart, jag sa aldrig att en majoritet vill bli av med kungahuset idag, men om trettio år kanske? Det jag menade var att indirekt demokrati speglar oftast inte folkets tankar. Då syftar jag främst på FRA- och IPRED-lagen.
Citera
2010-12-28, 19:25
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Det är naturligtvis en ren lögn, självklart har UD hur undermåligt underlag den givit, knappast givit Knugen instruktioner att uttala sig på det sättet. Dessutom visar det i alla händelser att Hovnarren saknar omdöme.

Men det var faktiskt inte frågan. Frågan var snarare hur du ska förklara varför monarkin är bra i Bahrein.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in