2010-12-11, 15:18
Medlem
Astenikers avatar
Frågan om rätt och fel i "tunga" frågor bör inte avgöras genom majoritetsargumentet. I USA är en majoritet av befolkningen för dödsstraff, men tycker du därmed att det är rätt?
Citera
2010-12-11, 15:28
Medlem
Monarkens viktigaste uppgift är att vara en samlande symbol för folket. Majoriteten vill samlas runt kungahuset. Lycka till med att köra över folket i den frågan.
Citera
2010-12-11, 16:36
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Frågan om rätt och fel i "tunga" frågor bör inte avgöras genom majoritetsargumentet. I USA är en majoritet av befolkningen för dödsstraff, men tycker du därmed att det är rätt?
Hela vårat demokratiska system bygger ju på majoritet, att folket bestämmer hur det ska va? Om folket vill ha monarki, då har vi monarki.

Om usa's befolkning vill ha dödsstraff, då ska dom väl ha det oxå?
Jag personligen har inget emot att man har dödsstraff, så den frågan blev lite fel till mej, men även om jag nu var emot det så hade det inte spelat nån roll. Folket bestämmer.
Och bara för att en majoritet tycker en sak så behöver inte du tycka det är rätt, men du får acceptera att man gör som majoriteten tycker, och inte börja prata om att gå emot folkets vilja.
Citera
2010-12-11, 17:20
Medlem
Astenikers avatar
Men, Ode-N, grejen är att vår riksdag hela tiden fattar många beslut, som går emot folkviljan. Tänk bara på en rad kontroversiella riksdagsbeslut genom åren. Din definition av demokrati tycks mig bristfällig.
Citera
2010-12-11, 17:31
Medlem
Ode-Ns avatar
Men är det inte så demokrati ska fungera då? Vem ska avgöra vad som är rätt eller fel, om inte folket?
Citera
2010-12-12, 02:36
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nog för att Asteniker och jag i mycket delar åsikt om vad Knugen är bra för. Men han uttrycker farliga vänsteråsikter.
Nej, jag är liberal och liberalismen är som ideologi oförenlig med idén om arvsmonarki.

Se här några liberala åsikter som vår monarki kränker:

"Lagen bör vara lika för alla, oberoende av om den skyddar eller bestraffar. Alla medborgare är lika inför lagen och har rätt att inneha alla offentliga ämbeten, befattningar och anställningar, var och en efter sin förmåga och utan annan åtskillnad än den som betingas av skicklighet och begåvning."
Citera
2010-12-12, 07:54
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Nej, jag är liberal och liberalismen är som ideologi oförenlig med idén om arvsmonarki.
...

Då ber jag dig verkligen om ursäkt för att jag kallat dig vänsterelement!
Citera
2010-12-12, 11:01
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Men är det inte så demokrati ska fungera då? Vem ska avgöra vad som är rätt eller fel, om inte folket?
Vår riksdag fattar alltsomoftast inte beslut i frågor i enlighet med vad folkmajoriteten tycker. FRA-lagen är ett bra exempel på det. Den drevs igenom mot folks vilja.

Poängen med demokrati är att man kan ställda de valda till svars för hur de förvaltat väljarnas förtroende. De valda kan röstas bort under ordnade former. Det är just denna mekanism som saknas vad gäller vår svenska arvsmonarki. Därför är denna odemokratisk och har ipso facto inte någon plats i en stat som vill kalla sig demokratisk.
Citera
2010-12-12, 11:28
Medlem
Citat:
Poängen med demokrati är att man kan ställda de valda till svars för hur de förvaltat väljarnas förtroende. De valda kan röstas bort under ordnade former. Det är just denna mekanism som saknas vad gäller vår svenska arvsmonarki. Därför är denna odemokratisk och har ipso facto inte någon plats i en stat som vill kalla sig demokratisk.
Och övriga 99,9 % av statsförvaltningen som inte kan röstas bort, gör de också Sverige odemokratiskt?

Genom tradition och popularitet har kungahuset har bäst förutsättningar för att vara en samlande symbol för Sverige. De utövar inte någon offentlig makt i konkurrens mot demokratin. Skulle folket vilja göra sig av med monarkin är det bara att strypa hovets budget så att de sitter stilla i båten tills grundlagen kan ändras.
Citera
2010-12-12, 11:35
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gebleiben
Och övriga 99,9 % av statsförvaltningen som inte kan röstas bort, gör de också Sverige odemokratiskt?

Genom tradition och popularitet har kungahuset har bäst förutsättningar för att vara en samlande symbol för Sverige. De utövar inte någon offentlig makt i konkurrens mot demokratin. Skulle folket vilja göra sig av med monarkin är det bara att strypa hovets budget så att de sitter stilla i båten tills grundlagen kan ändras.

Dels får folk sparken om de inte sköter sig, dels kräver de inte tiotals miljoner för att arbeta på kvartstid.

Deras inofficiella makt är stor, särskilt den som de utövar genom ombud av andra. Ditt försöag att strypa budgeten tycker jag är en bra idé.
Citera
2010-12-12, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Dels får folk sparken om de inte sköter sig, dels kräver de inte tiotals miljoner för att arbeta på kvartstid.

Deras inofficiella makt är stor, särskilt den som de utövar genom ombud av andra. Ditt försöag att strypa budgeten tycker jag är en bra idé.

Kungafamiljen har makt i form av upparbetat förtroendekapital som används t.ex. för att trösta folket efter en tsunami. Det är liksom poängen.

Kungar som misslyckas med det har fått sparken. Senast Gustav IV Adolf.
Citera
2010-12-12, 12:00
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gebleiben
Statsförvaltning och myndigheter har att följa de direktiv, förordningar och lagar som kommer från regeringen eller riksdagen. Som ämbetsman har man att följa vad som beslutats av demokratiska organ.

En regering som inte håller efter ämbetsmännen kan röstas bort, precis som en chef som inte håller ordning på sin personal kan avskedas.

Citat:
De utövar inte någon offentlig makt i konkurrens mot demokratin.
Men de kungliga utövar informell makt, och det kan vara mycket farligare. T.ex. är denna sorts makt inte transparent, som den offentliga är.

Citat:
Skulle folket vilja göra sig av med monarkin är det bara att strypa hovets budget så att de sitter stilla i båten tills grundlagen kan ändras.
Återigen, demokratin funkar inte så. Vi röstar inte i enskilda frågor (förutom i folkomröstningar, som är sättsynta och endast rådgivande); vi röstar på ett paket av hundratals olika åsikter.

Gebleiben, jag kan lova dig att riksdagen inte kommer att påbörja någon grundlagsändring för monarkins avskaffande den dag opinionsundersökningar visar att fler människor är emot den än för. Demokrati handlar nämligen inte om att gå efter opinionsundersökningar, och det är rätt så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in