Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Om Du är svensk medborgare så gör han det. Man kan inte välja allt här i världen.
Allt kan man inte välja, men detta skulla man kunna välja. Denna kommentar ringer precis i mina öron som de som tycker sovjeterna skulle vara glad under sovjet eller att Nordkoreaner ska gilla läget i sin sits. Ja eller för den delen att vem som nu än suttit i Riksdagen skulle representera dig, om det nu blir Mona ska du slicka hennes fötter också?
Sen har kungahuset aldrig representerat medborgarna, de har representerat statens makt, vilket är vida skilt från medborgarna då de är bara ett segment ur befolkningen - i det här fallet t.om. bara en person, som vi dessutom inte ens har något att säga till om gällande.
Citat:
Vi kan alltid diskutera vilket kungahus vi skall ha, liksom detaljerna kring monarkin organisation, däremot är den monarkiska principen oomkullrunkelig i ett land som bildats runt monarken.
Anser jag sannerligen inte. Man kan överge korkade och efterblivna principer. Nu lyser du bara konservativt utan vett. Bara för att idéer är gamla behöver de inte vara bra, många gamla idéer är väldigt korkade, dock kanske inte lika många gamla idéer som är korkade som de nya, men finns ändå en del att sortera ut där. Som att vi ska ha inavlade idioter som får miljoner varje år bara för att de föds till ämbetet.
Citat:
Vilka "vi"? Sverige har ett ansvar för sitt kulturarv, och i detta ingår ett stort antal byggnader såsom kyrkor, slott, befästningar etc. Att bevara dessa är inte gratis, men enligt min mening väl värt pengarna.
Men det är ju inte kungahuset som restaurerar dessa slott... de har bara lyxen att bo där. Den slutledning hackar ju fram värre än grus på en gramofonskiva. Vi kan väl egentligen se efter alla dessa byggnader utan ett kungahus, sen kan vi låta vettigt folk bo där, kanske t.om. sälja dem till folk som vill ta hand om dem själva.
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Strix försöker bara metaforiskt uttrycka hur ledsen och sorgsen han skulle bli om monarkin avskaffades och republik infördes.
Tycker jag han kan få göra i all rätt. Men hans preferens att ha ett kungahus gör det inte åtråvärt.