2010-05-10, 06:32
Medlem
Den här debatten är verkligen hysteriskt rolig att följa! Kryddar man detta med litet mer personangrepp "kålhuvud" och kommentarer i stil med en kung som "pratar som en gädda" så kan det här bli än mer underhållande!

Jag är för kungafamiljen. Jag tycker de verkar sanslöst hjärndöda hela bunten och borde inte få komma i närheten av politiken. Men eftersom kungahuset även drar in vinst för sverige, så går inte skattebetalarna back. Så who fucking cares..
Citera
2010-05-10, 06:49
Medlem
Sammanfogade ämnen / Mod
Citera
2010-05-10, 06:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Antag att du går med i en förening, låt säga Monarkin Vänner, och ni väljer en ordförande. Då kan han bara representera 63% av föreningens medlemmar? Vad gör resten av föreningen? Bildar en ny förening med den andre kandidaten?

Du vet om att Sverige inte är en förening? Kanske vet Du också att det finns föreningar där man har en hederordförande, som i princip får sin befattning i arv genom att han innehar en viss befattning.
Citera
2010-05-10, 06:56
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Jag bryr mig om att han är rik. Och att han gör Sverige till åtlöje. Och jag har inga problem med att säga att det stör mig att han har mycket pengar att röra sig med, eftersom apanaget med andra ord är på tok för stort. Jag är både idealist och pragmatiker: Jag ogillar kungahuset för att det är en odemokratisk institution, och jag anser även att det är en ekonomisk börda på landet och omoraliskt att hålla ett antal personer i extremt välstånd med skattemedel. Att vissa halvknäppa rojalister påstår att man därmed är "avundsjuk" får stå för dem.
+1
Väl talat! Här fick du med flera viktiga argument mot demokratin. Till skillnad från vad många tror, uppfattas ofta kungen som en pajas, när han är ute och rör på sig i vida världen (vilket bl.a. framgick av Tom Alands dokumentär om kungen som gick i TV för några år sedan).
Citera
2010-05-10, 06:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Kungen representerar inte mig. För den delen representerar han inte historiskt svenskar heller, detta kungahus representerar snarare Napoleon.

Om vi ska ha ett kungahus på historiska grunder tycker jag vi kan gå tillbaka till det gamla.

Helst ser jag att vi gör oss av med kungahuset helt och hållet, de är bara någon form av larvig socialitet som existerar för att sälja lösnummer av kvällspressen och skvallertidningar, eller sitta på nobelmiddagen och visa hur efter vårat land.
En republik låter som en bra idé i mina öron, sen om man stödjer kungahuset får man finansiera detta ur egen ficka.

Om Du är svensk medborgare så gör han det. Man kan inte välja allt här i världen.

Vi kan alltid diskutera vilket kungahus vi skall ha, liksom detaljerna kring monarkin organisation, däremot är den monarkiska principen oomkullrunkelig i ett land som bildats runt monarken.
Citera
2010-05-10, 06:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derri
Sverige är ett såpass rikt land som skulle klara sig utan kungafamiljen, vad gör de för nytta egentligen? Visst de "representerar" Sverige, men skulle det verkligen göra så stor skillnad om vi skulle avskaffa monarkin? Jag förstår inte riktigt det kloka i detta. Det enda vi tvingas göra är att betala massa skatt åt idioterna.

Om vi är så rika, så är det knappast ett problem att betala för dem. Du bör ju hålla i åminne att "vi" betalar för bra mycket större "idioter" genom världens stärsta sociala avgifter och världens mest generösa invandringspolitik. Så, ekonomiska orsaker har knappast med saken att göra.
Citera
2010-05-10, 06:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushimo
Så sant, så sant. Eller så får de gärna göra det, "representera" sverige och ha sina helvetes dyra bröllop, men inte för våra pengar.

Det är inte din pengar - det är statens pengar. Märkligt missförstånd detta hos många.
Citera
2010-05-10, 07:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Kungen kan gärna vara statschef, men ska förfan inte få skattepengar.

Ja det är för sött när "folket" skall konstruera sina politiska system. Rösta Du på sossarna, så tar de hand om Dig.
Citera
2010-05-10, 07:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Behöver vi ett slott? Behöver vi de anställda? Varför ska vi betala för det?

Vilka "vi"? Sverige har ett ansvar för sitt kulturarv, och i detta ingår ett stort antal byggnader såsom kyrkor, slott, befästningar etc. Att bevara dessa är inte gratis, men enligt min mening väl värt pengarna.
Citera
2010-05-10, 07:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solonik
Att vi år 2010 fortfarande har en kungafamilj är för mig helt bisarrt. Vi lever i ett allra högst modernt samhälle där kristendom och traditioner inte längre spelar någon större roll. Kungahusets funktion försvann för länge sedan, då vi nu lever i en demokrati där kungar, präster och adelsmän inte längre har något speciellt inflytande i hur landet styrs.

Kungen är en reklampelare för vår nation, ett arbete vilken idiot som helst skulle kunna sköta. Att han sedan lever på svenska befolkningens skattepengar för tankarna en lång, lång väg bak i historien.

Tittar man på filmer som återspeglar medeltiden så inser man ganska snabbt att principen är densamma, där kungen lägger sina händer på folkets surt intjänade riksdaler. Utan att utföra något extraordinärt arbete själv. Hans ungar åker runt i diverse U-länder och klappar på barn, "skriver" böcker, skapar insamlingar och tror sig veta hur världen fungerar. Visst, ett hederligt arbete - men det hade vem som helst varit kapabel till att utföra för dom pengarna dom erbjuds. Att dom sedan drar på sig p-böter, kör för snabbt i innerstaden i lyxbilar och får sina bröllop och hus betalade av oss skattebetalare är ett frågetecken till denna monarki.

Folk pratar om traditioner och vilket bra ansikte utåt dessa dårar är för Sverige - för att skydda monarkin. Skitsnack. Ungarna i afrika skiter fullkomligt i om den vita kvinnan som hälsar på är prinsessa eller kåkfarare.

Jag är trött och svamlar en del, men faktum kvarstår: monarkin hör inte till ett modernt Sverige.

/Solonik

Då vill jag inte ha ett modernt Sverige. Monarkin är ett av få skäl till att Sverige alls finns kvar, och att en hel del av oss står ut med att bo kvar, i etti allt mindre utsträckning svenskt Sverige. Utan monarkin dör Sverige! Modernt eller inte.
Citera
2010-05-10, 07:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svittigneger
REKALMPELARE för Sverige!!! Nej knappast, det är dålig reklam för Sverige. T o m u-länder har avskaffat monarki och de skrattar åt oss moderna människor som fortfarande inte begripit att monarki står för något som förlegad ondska, tyranni och förtryck. Hur kan detta vara bra reklam?

Ett sådant exempel är Zimbabwe. Tycker Du att det är ett föredöme? Eller Egypten? Eller...
Citera
2010-05-10, 07:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerlinUnrated
Jag har funderat på en grej, så att man kanske kan lösa ut den ekonomiska aspekten för er som nu tycker att monarkin i allmänhet och kungafamiljen i synnerhet är överflödiga.

Vi skulle kunna slopa första maj, det kostar tydligen omkring 8,5 miljarder att sätta hela svenskafolket ur produktion en dag (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=483442)
Monarkin skall enligt en debattör på DN kosta ca 100 miljoner per år (http://www.dt.se/opinion/debatt/article399418.ece) en summa som i mina öron låter tämligen lite. Vi som stått/gått högvakten har ju ganska god insyn i hur stor turistattraktion kungliga slottet faktiskt är.

Så, vad säger ni rödstrumpor, strunta i att gå ut på stan och förlöjliga er med banderoller och dyslektiska ramsor nästa år? Vi investerar allt i kungahuset, tänk vad många slott/borgar/gods vi skulle kunna renovera för de pengarna! Det vore trevligt, samt lite mer pampigare marscher genom huvudstaden.

Det är ju en utmärkt idé! Bara fördelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in