2010-03-28, 16:00
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balkanboyz
Både fall lika bortkastat...
Svenska staten står i skuld till kungahuset, därav apanaget.
Om det är bra eller dålig PR är upp till mottagaren att bestämma. Jag har aldrig någonsin hört någon turist säga något illa om monarkin i Sverige. Däremot har jag hört mycket bra.
Det är jantelagen som spelar dig ett spratt. Är kungahuset den värsta utgiftsposten du känner till?

Jag väljer hellre att den robinhoodskatt om 14 miljarder som orättvist tas ut från oss i Stockholm försvinner i förmån till ett ökat apanage för kungahuset.
Citera
2010-03-28, 21:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Är det inte dags att ta död på "myten" om att kungahuset är bra PR för Sverige? Vad består denna PR av? Att Sveriges skattebetalare ska vara med att förgylla deras nöje med ett apanage på ca 120 miljoner kronor årligen kan jag inte se som något motiverat. Vad tycker NI?
Apanage (från vulgärlatinets apanare som betyder "att ge bröd") är namnet på de pengar en stat betalar ut till sin kung.

Jo Du får gärna försöka, men hittills har ingen lyckats. Hade det varit en myt, är det väl osannolikt att företagen hade uppskattat arrangemanget.
Citera
2010-03-28, 21:38
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Svenska staten står i skuld till kungahuset, därav apanaget.
Vad är det för en märklig, gigantisk skuld som i armorteringar och ränta uppgår till 125 miljoner kroner om året? När har staten betalat klart på den?

Citat:
Om det är bra eller dålig PR är upp till mottagaren att bestämma. Jag har aldrig någonsin hört någon turist säga något illa om monarkin i Sverige. Däremot har jag hört mycket bra.
När jag upplyst utlänningar om att Sverige är en monarki, har det möts av antingen ointresse eller löje.
Citera
2010-03-28, 21:44
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Är det inte dags att ta död på "myten" om att kungahuset är bra PR för Sverige? Vad består denna PR av?
Ja, det är en myt. Jag har också undrat vad denna PR skulle bestå av. Med tanke på att den överväldigande delen av världens stater är republiker, vore det helt säkert bättre PR-mässigt att göra statsbesök med en republikansk statschef i spetsen.

Citat:
Att Sveriges skattebetalare ska vara med att förgylla deras nöje med ett apanage på ca 120 miljoner kronor årligen kan jag inte se som något motiverat. Vad tycker NI?
Det är helt tokigt och förskräckligt att vi skattetyngda medborgare ska tvingas betala för att några utvalda få skall få vältra sig i lyx och överflöd, likt svin i gyttja.
Citera
2010-03-28, 21:46
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo Du får gärna försöka, men hittills har ingen lyckats. Hade det varit en myt, är det väl osannolikt att företagen hade uppskattat arrangemanget.
Ja, det är en PR-myt. Ta till exempel det där företaget som gav kungen en miljonrabatt, när han för några år sedan köpte ny racer-båt. Tanken var förstås att man skulle tjäna in denna genom kungens PR och reklam... Kort därefter gick företaget i konkurs.
Citera
2010-03-28, 23:42
Medlem
Låt mig gissa, de utlänningar är liksinnade med er varav de ej bryr sig om monarkin.?

Allt som visas i tv , som galor, idrott etc ger PR, Du har väl Tv hemma?
Citera
2010-03-29, 00:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Vad är det för en märklig, gigantisk skuld som i armorteringar och ränta uppgår till 125 miljoner kroner om året? När har staten betalat klart på den?

Uppsala öd, Guadaloupefonden och räddandet av fosterlandet 1809. Detta gäller naturligtvis in i evigheten enligt det avta lsom upprättats mellan Sveriges konung och Sveriges Riksdag.

Citat:
När jag upplyst utlänningar om att Sverige är en monarki, har det möts av antingen ointresse eller löje.

För egen del är jag också rätt ointresserad av vad som sig tilldrager i den nederländska monarkin, emedan jag med den intet har att skaffa.
Citera
2010-03-29, 00:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, det är en PR-myt. Ta till exempel det där företaget som gav kungen en miljonrabatt, när han för några år sedan köpte ny racer-båt. Tanken var förstås att man skulle tjäna in denna genom kungens PR och reklam... Kort därefter gick företaget i konkurs.

Det var ett dåligt företag! Bra att det försvann. Kungen däremot finns kvar. Förmodligen har han en rätt bra racerbåt också.
Citera
2010-03-29, 00:58
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Uppsala öd, Guadaloupefonden och räddandet av fosterlandet 1809. Detta gäller naturligtvis in i evigheten enligt det avta lsom upprättats mellan Sveriges konung och Sveriges Riksdag.
Jag skall gå in på detaljfrågan senare. Just nu nöjer jag mig med att konstatera det inte kan handla om någon skuldbetalning, därför att en skuld per defintion är något som låter sig betalas.

Citat:
För egen del är jag också rätt ointresserad av vad som sig tilldrager i den nederländska monarkin, emedan jag med den intet har att skaffa.
Se där! Just så resonerar de flesta utlänningar om den svenska monarkin (utom några tiotusentals tyskar som känner ett slags nationalitetsband till Silvia), varför dess PR-värde torde vara ringa eller obefintligt.
Citera
2010-03-29, 19:01
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Tja, vi kan ju förstås låtsas att det är en fördel och från och med nu säga att en konkret fördel med republik är att svenska exportföretag kommer att gå sämre. Håller alla republikaner i tråden med? Vem tipsar republikanska föreningen och ser till att detta knivskarpa argument kommer med på hemsidan?
Det är alltid jobbigt med att vänja av sig med olika bekvämligheter. Men om vi nu skall hjälpa storföretagen så mycket, så varför inte återinföra tullar etc? Och är det så att kungahuset förbehållslöst hjälper alla exportföretag som ber snällt? Eller är det så att det är de gamla vanliga misstänkta som får vara med och sola sig i glansen av kungahuset?
Citat:
Men då faller ju argumentet om kungahuset som en USP.
Citera
2010-03-29, 19:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag skall gå in på detaljfrågan senare. Just nu nöjer jag mig med att konstatera det inte kan handla om någon skuldbetalning, därför att en skuld per defintion är något som låter sig betalas.

Jaså? Enligt vilken defintion då? Men visst. apanaget kan avvecklas, så återställs Uppsala öd till kungahuset enligt dagens penningvärds. Då skall du nog få se på offentliga kostnader.

Citat:
Se där! Just så resonerar de flesta utlänningar om den svenska monarkin (utom några tiotusentals tyskar som känner ett slags nationalitetsband till Silvia), varför dess PR-värde torde vara ringa eller obefintligt.

De flesta utlänningar vet inte ens var Sverige ligger. Men med ett kungahus får de i alla fall upp ögonen för att vi finns. Det är uppenbarligen värt en hel del och tillräckligt för att företagen skall uppskatta det.
Citera
2010-03-29, 19:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men då faller ju argumentet om kungahuset som en USP.

Därför att? Jag har principiella intressen i monarkin som statsform, men vad olika länders kungahus har för sig har jag inte med att göra. Det hindrar i övrigt mycket litet, så vitt jag kan se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in