Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-05, 19:24
  #1
Medlem
Är inte jätte insatt i ekonomi och hur allt sådant funkar så jag skulle behöva lite hjälp av någon som är det. Har hört att vi är på väg mot en lågkonjunktur (sant?) och är osäker på hur jag ska göra med mina fonder och eventuellt köp av lägenhet.

Jag månadssparar i fonder, indexfonder för det mesta, och undrar hur dem kommer att påverkas i en lågkonjunktur. Ska jag sälja, omplacera eller bara låta dem vara? Har ungefär femton olika fonder.

Har varit sugen på att flytta hemifrån ett bra tag nu, men när är det bäst tillfälle att köpa lägenhet? Är det nu eller ska jag vänta? Hur länge ska jag vänta i så fall? Pengarna har jag så det är inget problem.

Detta är något jag oroar mig för och är därför jätte tacksam för svar.
Citera
2018-10-05, 19:37
  #2
Medlem
Framtiden är det ingen som vet något om.

Angående fonderna så är svaret givetvis att du ska fortsätta månadsspara oavsett lågkonjuktur eller inte. Dock när den kommer är det bättre att accelerera sparandet, du får betalt för det!
Citera
2018-10-05, 19:40
  #3
Avstängd
Edmontons avatar
Om du orkar bo hemma ett år till kommer du kunna köpa en lägenhet till halva priset av i dag.
Citera
2018-10-05, 19:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innsmouth
Är inte jätte insatt i ekonomi och hur allt sådant funkar så jag skulle behöva lite hjälp av någon som är det. Har hört att vi är på väg mot en lågkonjunktur (sant?) och är osäker på hur jag ska göra med mina fonder och eventuellt köp av lägenhet.

Jag månadssparar i fonder, indexfonder för det mesta, och undrar hur dem kommer att påverkas i en lågkonjunktur. Ska jag sälja, omplacera eller bara låta dem vara? Har ungefär femton olika fonder.

Har varit sugen på att flytta hemifrån ett bra tag nu, men när är det bäst tillfälle att köpa lägenhet? Är det nu eller ska jag vänta? Hur länge ska jag vänta i så fall? Pengarna har jag så det är inget problem.

Detta är något jag oroar mig för och är därför jätte tacksam för svar.


Ekonomin har historiskt alltid gått i cykler, dvs det går upp (högkonjunktur) och sedan går det ner (lågkonjunktur). Tidsmässigt är det nu historiskt sett dags för en ny lågkonjunktur då vi haft 10 år av högkonjunktur, vilket är bland den längsta ihållande ekonomiska uppgången någonsin i modern tid.

När lågkonjunkturen kommer så räkna med trendmässigt fallande aktiekurser (vilket innefattar dina indexfonder) på upp till 50% över en period om 1-4 år.

Om du ska sälja nu eller inte kan ingen säga. Principiellt kan nedgången börja på måndag, men det kan lika gärna gå upp i ett år till, kanske 100% till och då finns ju alltid risken att du köper på dig precis innan kraschen... Så Sitt still i båten om du inte behöver pengarna inom tre år. Vill du vara säker på att du inte har mindre pengar i portföljen om tre år än vad du har idag så ska du givetvis inte ha pengarna i indexfonder utan flytta över dem till någon räntefond, obligation eller bankkonto.

Bostadsmarknaden brukar följa den allmänna ekonomiska utvecklingen, men det är samtidigt osannolikt att lägenhetspriserna skulle falla avsevärt inom en nära framtid då räntorna ändå är extremt låga. För en riktig bostadskrasch så behövs extrema räntehöjningar och det är inget som ligger runt hörnet direkt. Så funderar du på att flytta inom ett eller ett par år så säkra pengarna och köp lägenheten du vill ha så snart du kan. Är din tidshorisont istället 5+ år så är det möjligt att bostadspriserna fallit något men då får du samtidigt räkna med att dina indexfonder fallit så då har du mindre pengar att köpa bostad för.
Citera
2018-10-05, 19:58
  #5
Medlem
Okej, så jag får helt enkelt avvakta tills vidare? Det finns ingen risk att man gör någon blunder och förlorar massor p.g.a. passivitet?

Kronan har ju blivit sämre det senaste, ska man börja kolla på att spara i andra valutor?

Jag har känslan av att Sverige är på nedgång, och att vi har sett de bästa dagarna. Ligger det något i det eller är det bara trams?
Citera
2018-10-05, 20:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Ekonomin har historiskt alltid gått i cykler, dvs det går upp (högkonjunktur) och sedan går det ner (lågkonjunktur). Tidsmässigt är det nu historiskt sett dags för en ny lågkonjunktur då vi haft 10 år av högkonjunktur, vilket är bland den längsta ihållande ekonomiska uppgången någonsin i modern tid.

När lågkonjunkturen kommer så räkna med trendmässigt fallande aktiekurser (vilket innefattar dina indexfonder) på upp till 50% över en period om 1-4 år.

Om du ska sälja nu eller inte kan ingen säga. Principiellt kan nedgången börja på måndag, men det kan lika gärna gå upp i ett år till, kanske 100% till och då finns ju alltid risken att du köper på dig precis innan kraschen... Så Sitt still i båten om du inte behöver pengarna inom tre år. Vill du vara säker på att du inte har mindre pengar i portföljen om tre år än vad du har idag så ska du givetvis inte ha pengarna i indexfonder utan flytta över dem till någon räntefond, obligation eller bankkonto.

Bostadsmarknaden brukar följa den allmänna ekonomiska utvecklingen, men det är samtidigt osannolikt att lägenhetspriserna skulle falla avsevärt inom en nära framtid då räntorna ändå är extremt låga. För en riktig bostadskrasch så behövs extrema räntehöjningar och det är inget som ligger runt hörnet direkt. Så funderar du på att flytta inom ett eller ett par år så säkra pengarna och köp lägenheten du vill ha så snart du kan. Är din tidshorisont istället 5+ år så är det möjligt att bostadspriserna fallit något men då får du samtidigt räkna med att dina indexfonder fallit så då har du mindre pengar att köpa bostad för.

Jag har pengar kontant för lägenhet. Pengarna i fonderna är till pensionen, eller om jag någonsin är i desperat behov längre fram. Är det dumt att snacka om låg- och högkonjunktur när man sparar så länge?

Så om jag ska köpa lägenhet inom 3 år spelar det ingen större roll när jag köper den? Det kommer alltså inte bli någon stor prisminskning inom den tiden?
Citera
2018-10-05, 20:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innsmouth
Har hört att vi är på väg mot en lågkonjunktur (sant?)

Förr eller senare kommer det givetvis en lågkonjunktur. När den kommer och hur illa det blir är svårare att gissa. För det är gissningar det rör sig om. Det finns ingen som vet med 100% säkerhet.

Fortsätt du spara men sprid dina risker är mitt råd. Själv har jag placerat det mesta av mitt sparande utomlands.

Bäst vore om du läste in dig lite på ämnet själv men annars finns det redan massvis med trådar om hur man bäst placerar sina pengar.
Citera
2018-10-05, 20:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innsmouth
Okej, så jag får helt enkelt avvakta tills vidare? Det finns ingen risk att man gör någon blunder och förlorar massor p.g.a. passivitet?

Kronan har ju blivit sämre det senaste, ska man börja kolla på att spara i andra valutor?

Jag har känslan av att Sverige är på nedgång, och att vi har sett de bästa dagarna. Ligger det något i det eller är det bara trams?
Ja dessvärre är det nog inte bara en tillfällig svacka den här gången. I alla fall inte i Sverige. Vi håller i rask takt på att byta både folk och kultur för gott och det finns stora strukturella problem. Hög privat skuldsättning, underfinamsierade pensioner, ökad brottslighet och allt mindre industri. Just nu är kronan svag och räntan låg. Sverige är som ett korthus och kan rasa ihop när som helst.
Citera
2018-10-05, 20:16
  #9
Medlem
Chris.Hagens avatar
Gör såhär. Gå till en person du har stort förtroende för som har lyckats i livet. En äldre person med livserfarenhet, någon runt 50-60 år gammal. Fråga efter råd om din framtid. Du vet aldrig vilket stolpskott som ger dig råd här på flashback.

Lär av dem med livserfarenhet. Då slipper du göra misstagen dem gjort.
Citera
2018-10-05, 20:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innsmouth
Det finns ingen risk att man gör någon blunder och förlorar massor p.g.a. passivitet?

Självklart finns det en sådan risk. Det kan bli ett jätteras på börsen på måndag och innan du hunnit reagera så har dina fonder minskat rejält i värde. Hur stor risken är för det kan vi dock diskutera men den är inte noll.
Citera
2018-10-05, 20:25
  #11
Medlem
AoE3#1s avatar
Har börjat förflytta mig till andra valutor. Hälften kvar i fonder. Resten follar för det mesta. Lite i cash i euro och dollar resten på konto. Råder alla att fly kronan asap
Citera
2018-10-05, 20:32
  #12
Medlem
Själv planerar jag att minska min exponering gentemot börsen, dvs aktier och fonder, och i stället ha placeringar som tillåter mig att frigöra likvider på kort varsel. Exakt vad det ska bli vet jag inte ännu - bland annat vill jag vidare undersöka tidshorisonter, kronkurs mot diverse andra marknader mm. Men kontentan är i varje fall att kliva ur börsen innan skiten brakar loss, samt säkerställa möjligheten att kunna köpa in mig igen vid läge.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback