Citat:
Ursprungligen postat av
Innsmouth
Är inte jätte insatt i ekonomi och hur allt sådant funkar så jag skulle behöva lite hjälp av någon som är det. Har hört att vi är på väg mot en lågkonjunktur (sant?) och är osäker på hur jag ska göra med mina fonder och eventuellt köp av lägenhet.
Jag månadssparar i fonder, indexfonder för det mesta, och undrar hur dem kommer att påverkas i en lågkonjunktur. Ska jag sälja, omplacera eller bara låta dem vara? Har ungefär femton olika fonder.
Har varit sugen på att flytta hemifrån ett bra tag nu, men när är det bäst tillfälle att köpa lägenhet? Är det nu eller ska jag vänta? Hur länge ska jag vänta i så fall? Pengarna har jag så det är inget problem.
Detta är något jag oroar mig för och är därför jätte tacksam för svar.
Alt går upp och ner, även konjunkturer...
Det räcker något utlöser en kris, så kommer det som brev på posten. Jag bruka växla mina fonder från aktier till ränte fonder då, när det känns som vi är på väg in i en låg konjuktur. Men det vet man aldrig i förväg förrän det är dags
Bero på var du bor, vissa städer kommer priserna sjunka. Eftersom folk har ej råd bo kvar där, så måste de sälja sina lägenheter.
Men än så länge är det lugnt, åtminstone i skåne.
Vänta? det är endast du som vet...