2018-10-05, 20:52
Medlem
Bostad skaffar vi oss främst p.g.a. vi behöver nånstans att bo. Både nationens ekonomi och den globala ekonomin är även självsvängande med något oregelbunden vågängd och amplitud så det är svårt att förutse vilken konjuktur det är om 1, 12, 24, 48 eller 96 månader.

Kronvärdet skjuter kanske upp i höjden och vi går in i en period med nationell massarbetslöshet inom kort om alliansregeringen tar över spakarna i Sveariket. Vi kan då bli arbets- och i viss mån inkomstlösa och inskrivna i fas3 så det är farligt att dra på sej för många löpande utgifter. Eller så går vi alla under när den globala skuldtsunamin krossar hela världekonomin. Det globala skuldberget är ENORMT.
Citera
2018-10-05, 20:54
Medlem
Jag har betalat av alla lån så jag oroar mig inte för en kommande ränteuppgång, det känns otroligt skönt att inte behöva tänka på det! Visst, min buffert är inget att skryta med för tillfället men då jag tjänar bra och bor billigt så ska det inte vara någon fara...
Citera
2018-10-06, 00:22
Medlem
yz44s avatar
Om du sparar på lång sikt är det bara att fortsätta månadsköpa, det kommer alltid låg- och högkonjunkturer så värdet på dina besparingar kommer att variera.
Citera
2018-10-06, 07:30
Medlem
Jellohs avatar
Det beror ju helt på hur lågkonjunkturen ser ut. Blir det riktigt illa så är det bäst att ha alla sina tillgångar i konserver, ammunition, vapen, narkotika och guld och möjligen en ödslig gård långt ute på landet med med en väl tilltagen jordkällare.
Citera
2018-10-06, 07:41
Medlem
Christopher.s avatar
En klassiker är att köpa dollar. Är det någon som kommer hända är att kronkursen minskar.
Citera
2018-10-06, 07:55
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innsmouth
Är inte jätte insatt i ekonomi och hur allt sådant funkar så jag skulle behöva lite hjälp av någon som är det. Har hört att vi är på väg mot en lågkonjunktur (sant?) och är osäker på hur jag ska göra med mina fonder och eventuellt köp av lägenhet.

Jag månadssparar i fonder, indexfonder för det mesta, och undrar hur dem kommer att påverkas i en lågkonjunktur. Ska jag sälja, omplacera eller bara låta dem vara? Har ungefär femton olika fonder.

Har varit sugen på att flytta hemifrån ett bra tag nu, men när är det bäst tillfälle att köpa lägenhet? Är det nu eller ska jag vänta? Hur länge ska jag vänta i så fall? Pengarna har jag så det är inget problem.

Detta är något jag oroar mig för och är därför jätte tacksam för svar.

Alt går upp och ner, även konjunkturer...

Det räcker något utlöser en kris, så kommer det som brev på posten. Jag bruka växla mina fonder från aktier till ränte fonder då, när det känns som vi är på väg in i en låg konjuktur. Men det vet man aldrig i förväg förrän det är dags

Bero på var du bor, vissa städer kommer priserna sjunka. Eftersom folk har ej råd bo kvar där, så måste de sälja sina lägenheter.

Men än så länge är det lugnt, åtminstone i skåne.

Vänta? det är endast du som vet...
Citera
2018-10-06, 08:58
Medlem
Jon.Holmss avatar
Har inga bolån alls men en ganska stor summa i fonder. Lågriskfonder visserligen, men någonting säger mig att det kanske är bättre att sälja allt och sätta in det på ett vanligt sparkonto.

Visst, då kommer pengarna aldrig att växa men å andra sidan riskerar jag inte att förlora kanske hälften vid en eventuell börskrasch. Tänker jag rätt?
Citera
2018-10-06, 09:15
Medlem
Begriper inte TS oro for just bostadsmarknaden.

Går priserna upp...ja då går ju i stort alla objekt inom samma stad/område upp. Dvs man betalar dyrt.
Går priserna ner...ja då ju i stort sett alla objekt inom samma stad/område ner. Dvs det är billigare än innan.

För de flesta så är väl boendet inte ens spargris. Någonstans ska man bo och att sitta och vänta på att priserna går upp eller ner innan man köper eller säljer kan ju kosta bra mycket mer än den summa man förlorar på att inte sälja på topp eller köpa på botten.
Man kanske bor någonstans där man vantrivs. Missar ett jobb då man bor för långt bort. Missar drömhuset då det kostade 3.000.000 för mycket och sedan grämer sig i åratal att man inte handlade...osv osv.

Men boende köper man därför att man vill bo just där och i just det boendet. Givetvis måste man rätta sig efter det ekonomiska förutsättningar man har för att handla,men att sitta och vänta på prisjusteringar kan nog kosta mer än det smakar.

Vad gäller aktie/fonder så svänger värdet dagligen och igentligen varje sekund på marknaden.
Sålänge man inte måste ha kapitalet som är investerat på "börsen" så kan väl dagsvärdet kvitta.

Jag har 100aktier i företag A oavsett om kursen är 1 eller 1000kr. Sålänge jag kan vänta ut en eventuell nedgång så spelar det mig ingen roll.
Att tro att man ska kunna pricka in exakta top och bottennoteringar är bara önsketänkande. Bättre då sätta ett värde där man är nöjd med uppgången och ett annar där man säljer för att undvika mer förluster om man är nervös.

Men givetvis är en mix av allt bäst.
Köp den bostad du vill ha och var nöjd. Du ska ju bo där.

Satsa det du kan undvara på aktier/fonder och somna om.

Ha ett sparkapital i kontanter/räntepapper som täcker arbetslöshet/inköp/renoveringar/semestrar etc.

Ja det kommer ta dig år att spara ihop till detta...så bara jobba hårt och ha ett mål.

MvH
Citera
2018-10-06, 10:48
Medlem
SYSTEMexes avatar
Sänk risken på investeringarna, men inte överdrivet. Jag har sålt mina få aktier, sänkt risken till ca 70% breda aktiedonder och 30% på sparkonto
Citera
2018-10-06, 17:35
Medlem
Pudersockers avatar
Jag skulle inte köpa lägenhet nu om jag inte var tvungen, eller om jag hittar drömlägenheten till ett bra pris, men annars skulle jag ta det försiktigt just nu, bostadspriserna verkar ha peakat, liksom mycket annat, jag tror sötebrödsdagarna om de har varit är över nu. Om du känner dig orolig kan du kanske sluta månadsspara i fonder på ett tag och bara spara på bankkonto, men behålla fonderna, öka dom bara inte, sälj eventuellt av lite.
Citera
2018-10-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Har börjat förflytta mig till andra valutor. Hälften kvar i fonder. Resten follar för det mesta. Lite i cash i euro och dollar resten på konto. Råder alla att fly kronan asap

Är det inte bättre att "köpa" kronor än dollar nu när kronan är svag. Och sälja och köpa dollar när det svänger?
Citera
2018-10-06, 22:05
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Är det inte bättre att "köpa" kronor än dollar nu när kronan är svag. Och sälja och köpa dollar när det svänger?

Jag tror att de kommer försöka få igenom en rövare. Driva kronan till hyperinflation för att sedan tvinga oss att via en "folkomröstning" gå med i EMU. svensken kommer dock att rösta ner Euron och därför blir vi med dollar vinnare.

Även om detta inte händer så måste kronan försvagas enormt mycket under nästkommande åren.

Snart står kommunerna med tomma fickor och då måste staten ta lån för att hålla igång maskineriet = inflejshen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in