• 1
  • 2
2018-10-01, 12:28
Medlem
Om tråden ligger fel, vänligen flytta rätt.

Har en idé men är inte superinsatt ekonomiskt eller statsvetenskapligt så vet ej om detta är möjligt. Jag har arbetat på mitt nuvarande jobb (första sedan jag blev färdigutbildad) i snart 1 år, sedan mitten på januari. Jag har betalat a-kassa lika länge och tjänar c. 26 k/månad. Jag ska sluta jobba nästa fredag och reser bort till USA dagen därpå för att jobba och resa i ca 6 månader.

Nu till problemet. Om jag har förstått rätt så kan man få a-kassa efter att ha varit inskriven och jobbat heltid i minst 6 månader. Det har jag. Jag kommer förbli bokförd i Sverige, man kan inte va jag vet få a-kassa utomlands. Kan jag söka a-kassa och få pengar trots att jag inte är i Sverige och letar jobb utan är utomlands och jobbar (vilket dom inte behöver få veta)?

Jag kommer inte hinna registrera mig på arbetsförmedlingen fredagen när jag slutat och då jag åker dan efter så kan jag inte göra det på måndagen heller, kan man göra det via nätet? Kommer de kolla vilka jobb jag söker? Om de erbjuder mig jobb måste jag tacka ja annars tappar jag ersättningen (jobbar inom vården = eftertraktat)?

Är det möjligt att gå runt systemet? Om ja, är det bättre att ta ersättningen direkt och få minimibeloppet eller att vänta tills det gått ett år och få ersättningsbaserat? Om nej, vad kan konsekvenserna bli om man försöker?
Citera
2018-10-01, 12:37
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Om tråden ligger fel, vänligen flytta rätt.

Har en idé men är inte superinsatt ekonomiskt eller statsvetenskapligt så vet ej om detta är möjligt. Jag har arbetat på mitt nuvarande jobb (första sedan jag blev färdigutbildad) i snart 1 år, sedan mitten på januari. Jag har betalat a-kassa lika länge och tjänar c. 26 k/månad. Jag ska sluta jobba nästa fredag och reser bort till USA dagen därpå för att jobba och resa i ca 6 månader.

Nu till problemet. Om jag har förstått rätt så kan man få a-kassa efter att ha varit inskriven och jobbat heltid i minst 6 månader. Det har jag. Jag kommer förbli bokförd i Sverige, man kan inte va jag vet få a-kassa utomlands. Kan jag söka a-kassa och få pengar trots att jag inte är i Sverige och letar jobb utan är utomlands och jobbar (vilket dom inte behöver få veta)?

Jag kommer inte hinna registrera mig på arbetsförmedlingen fredagen när jag slutat och då jag åker dan efter så kan jag inte göra det på måndagen heller, kan man göra det via nätet? Kommer de kolla vilka jobb jag söker? Om de erbjuder mig jobb måste jag tacka ja annars tappar jag ersättningen (jobbar inom vården = eftertraktat)?

Är det möjligt att gå runt systemet? Om ja, är det bättre att ta ersättningen direkt och få minimibeloppet eller att vänta tills det gått ett år och få ersättningsbaserat? Om nej, vad kan konsekvenserna bli om man försöker?

Du måste göra upp en handlingsplan med en handläggare på arbetsförmedlingen också.
Citera
2018-10-01, 12:41
Medlem
mpees avatar
Du måste anmäla dig på plats. Du kommer sedan bokas med en handläggare som kommer ge dig aktiviteter du måste genomlida. webbseminarier, skriva cv kurser osv.

Sa du upp dig själv har du inte heller rätt till a-kassa första 3månaderna.
Citera
2018-10-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Du måste göra upp en handlingsplan med en handläggare på arbetsförmedlingen också.
Yes du behöver först skriva in dig via nätet och boka en tid sedan måste du vara fysiskt på ett möte sedan kan du vara vart du vill så länge de inte bokar ett möte till dig.
Citera
2018-10-01, 12:47
Medlem
Du ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Det betyder teoretiskt att du ska söka jobb 8 timmar om dagen tills att du inte är arbetslös längre. Vill arbetsförmedlingen att du kommer in på möte så får du komma in på möte. Vill arbetsförmedlingen att du berättar vilka tjänster du har sökt så får du ge dem en lista. Kräver arbetsförmedlingen att du går på jobbsökarkurs så måste du närvara på kursen. Det finns inte heller någon arbetsförmedlare som går på att du i en eftertraktad bransch står utan arbete i ett halvår.

Om du blir påkommen så kommer du med största sannolikhet att bli utesluten ur a-kassan, återbetalningsskyldig och polisanmäld för bedrägeri. Det finns ingen konstruktion som skyddar dig mot detta eftersom bedömningen görs av människor, inte av robotar. Lagar är inte som datorprogram där små kryphål gör att man går fri.

Varför tycker du att du ska ha rätt till a-kassa när du inte är arbetslös?
Citera
2018-10-01, 12:51
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Du ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Det betyder teoretiskt att du ska söka jobb 8 timmar om dagen tills att du inte är arbetslös längre. Vill arbetsförmedlingen att du kommer in på möte så får du komma in på möte. Vill arbetsförmedlingen att du berättar vilka tjänster du har sökt så får du ge dem en lista. Kräver arbetsförmedlingen att du går på jobbsökarkurs så måste du närvara på kursen. Det finns inte heller någon arbetsförmedlare som går på att du i en eftertraktad bransch står utan arbete i ett halvår.

Om du blir påkommen så kommer du med största sannolikhet att bli utesluten ur a-kassan, återbetalningsskyldig och polisanmäld för bedrägeri. Det finns ingen konstruktion som skyddar dig mot detta eftersom bedömningen görs av människor, inte av robotar. Lagar är inte som datorprogram där små kryphål gör att man går fri.

Sick snack.
Så länge man söker jobb och sköter sig kan man vara inskriven hos AF hur länge som helst.

Om målet är att slippa arbeta så spelar man normalt dum på alla intervjuer, man överdriver inte.
Har vänner som stämplat eller gått på soc i över 10år.
Citera
2018-10-01, 12:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Du kan anmäla dig på nätet men måste sedan infinna dig personligen på en af och skriva in dig och visa legitimation. Du tilldelas en handledare som bokar ett möte där ni går igenom din situation och gör upp en handlingsplan.
Du måste lämna in ett arbetsgivarintyg till af lite beroende på hur din arbetsgivare gör så går det att lösa elektroniskt via bankid eller så måste du besöka en af och lämna in det där och legitimera dig.

Själva proceduren med att skriva in sig tar nog en vecka och räkna med minst två bokade möten. Därefter är det ganska lugnt om du fyller i din aktivitetsrapport med relevanta aktiviteter. Jobbsök, skriva cv, besöka arbetsgivare m.m. dock är det inget som kontrolleras så det är upp till ditt samvete vad du skriver där...

Har du blivit uppsagd så har du 7 karensdagar (vardagar) Har du sagt upp dig själv så har du 45+7 =52 karensdagar (vardagar = ca 2,5 månad utan ersättning)

Om du inte sköter ditt arbetssökande eller infinner dig på möten händer
Första gången: du får en varning.
Andra gången: 1 dag utan ersättning.
Tredje gången: 5 dagar utan ersättning.
Fjärde gången: 10 dagar utan ersättning.
Femte och varje efterföljande gång: 45 dagar utan ersättning.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-10-01 kl. 13:03.
Citera
2018-10-01, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Sick snack.
Så länge man söker jobb och sköter sig kan man vara inskriven hos AF hur länge som helst.

Om målet är att slippa arbeta så spelar man normalt dum på alla intervjuer, man överdriver inte.
Har vänner som stämplat eller gått på soc i över 10år.

Dina vänner infinner sig väl hos af eller soc när de kräver det? Trådskaparen har ju tänkt åka utomlands.
Citera
2018-10-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm

Jag tycker inte att jag "har rätt till det" för att jag är arbetslös utan tänkte göra min utlandstid lite enklare ekonomiskt. Är bara intresserad kring det rent strukturella, inte folks åsikter om själva moralen bakom idén. Har under mitt liv knappt använt välfärden men betalat superhög skatt. Vill försöka få tillbaka lite.
Citera
2018-10-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Jag tycker inte att jag "har rätt till det" för att jag är arbetslös utan tänkte göra min utlandstid lite enklare ekonomiskt. Är bara intresserad kring det rent strukturella, inte folks åsikter om själva moralen bakom idén. Har under mitt liv knappt använt välfärden men betalat superhög skatt. Vill försöka få tillbaka lite.

Gör du dig dum eller är du lite efterbliven?

Aldrig fötts på sjukus? BVC? Gått i grundskola? Gymnasium? Universitet?

Superhög skatt på ett drängjobb som ger 26K...Vilken pajjas du är.

Säger inget om att fösöka fuska med systemet. Det gör alla som kan.

Men man behöver inte göra sig löjlig medvetet.
Citera
2018-10-01, 14:24
Medlem
Du kan anmäla dig som arbetslös via internet. Detta gör du på arbetsförmedlingens hemsida. Du kommer då få välja ett datum då du vill göra en handlingsplan med din handläggare på dennes kontor.

Har du inte stämplat tidigare måste du skicka in arbetsgivarintyg till a-kassan så att de kan fastställa din dagersättning.

När du väl är inne i systemet eller ersättningen kan du utnyttja systemet hur du vill. Vill du ta en extra semester kan du stämpla dessa veckor istället för att leva på sparkapital. Om du vill arbeta i annat land, tex USA kan du göra det också. A-kassan har svårt att veta om du arbetat i ett land utom EU.

En sak du får tänka på är att arbetsförmedlingen kan kalla dig till någon form av träff eller aktivitet. Det är svårt för dig att vara på plats om du är 1000 mil bort. Detta är en risk du får ta och om detta sker får du helt enkelt skriva ut dig. Ibland kan det gå månader mellan träffar med handläggare. Ibland kan det räcka med mailkontakt. T.ex ”hej hej jo det går jätte bra att söka jobb. Har ett jobb på kroken nu..” - skriver du medan du ligger på en flytmadrass i poolen.

Jag vet ett par stycken timanställda som lägger sin semesterersättning på en resa utomlands eller roliga prylar. När de vill vara ledig några veckor stämplar de istället.
Citera
2018-10-01, 16:52
Medlem
Bronixs avatar
Gratis pengar nu för tiden är inte enkelt , för en arbetslös person är arbete för en annan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in