Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-29, 07:15
  #1
Medlem
Stig-Britts avatar
Jag har bott i flera olika städer och en yrkeskategori som för mig sticker ut lite är busschaufförer. De verkar otroligt stressade och jag upplever dem därför som ganska otrevliga.

Jag åker aldrig buss, utan det jag åsyftar är såklart deras beteende i trafiken. De är buffliga och skiter i både högerregel, väjnings- och stopplikt i den stad jag bor i nu. De kör för snabbt, bromsar inte in inför rondeller m.m. Detta gäller såklart inte alla busschaufförer, men en så stor andel av dem att jag börjat fundera kring hur de egentligen mår. Bekanta till mig berättar om hur busschaufförer bromsar in hårt när de ska stanna och trycker gasen i botten när de ska rulla iväg.

Hur är det att vara busschaufför? Är det stressigt? Hatar busschaufförer sina jobb? Vad är det som gör att busschaufförer kör så respektlöst? Jag ser inte samma grad av respektlöshet hos lastbilschaufförer (i alla fall svenska chaufförer, utländska kan bete sig ganska illa).
Citera
2018-09-29, 07:26
  #2
Avstängd
MrMadoffs avatar
Tycker en del lastbilschaufförer kör på liknande sätt så som du beskriver och ofta är det postnord. Ja det är nog mest psykisk ohälsa som framkallar det du beskriver..
Citera
2018-09-29, 07:35
  #3
Medlem
De har tidtabeller som i praktiken är omöjliga att hålla. Minsta störning, t.ex. att någon med rollator tar lite tid på sig att komma upp gör att tidtabellen spricker. Dessutom är passagerarna inte alltid så trevliga, de skäller för att bussen är sen och uppehåller chauffören med sitt tjafsande och bussen blir ännu mera sen. De måste köra som biltjuvar för att försöka köra ifatt. Man förstår varför är en skriande brist på busschafförer.
Citera
2018-09-29, 08:06
  #4
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
De har tidtabeller som i praktiken är omöjliga att hålla. Minsta störning, t.ex. att någon med rollator tar lite tid på sig att komma upp gör att tidtabellen spricker.

Det är 1%:arnas fel. Vi börjar få mer och mer slavarbete hos vanliga arbetare.
Svenskarna vill inte ha slavkontrakten så det är ju mest invandrare som tar slavförhållanden på arbetsplatser. Samtidigt har jag märkt att det är invandrare som kan köra på som galningar. Det är läskigt att sitta i vissa bussar. Dessutom krämar (endast invandrare) många på alldeles för hög musik som plågade passagerare tvingas lyssna på. De har en enorm nonchalans mot passagerna då det gäller detta. Samma kategori kan nog vara nonchalanta i trafiken också?
Citera
2018-09-29, 08:27
  #5
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
De har tidtabeller som i praktiken är omöjliga att hålla. Minsta störning, t.ex. att någon med rollator tar lite tid på sig att komma upp gör att tidtabellen spricker. Dessutom är passagerarna inte alltid så trevliga, de skäller för att bussen är sen och uppehåller chauffören med sitt tjafsande och bussen blir ännu mera sen. De måste köra som biltjuvar för att försöka köra ifatt. Man förstår varför är en skriande brist på busschafförer.

Varför skapar man så pressade tabeller? Hur hade det varit om man hade gjort tabeller där chauffören i snitt kan stanna en minut på varje hållplats bara för att vänta in tiden? Blir det för kostsamt?
Citera
2018-09-29, 08:55
  #6
Medlem
borrizs avatar
Chaffisarna följer världens äldsta trafikregel:
Störst kör först
Citera
2018-09-29, 09:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Varför skapar man så pressade tabeller? Hur hade det varit om man hade gjort tabeller där chauffören i snitt kan stanna en minut på varje hållplats bara för att vänta in tiden? Blir det för kostsamt?
En linje har typ 30 - 50 hållplatser, så restiden blir en ½ till en timme längre (än motiverat av färdsträckan).

Tror passagerarna skulle protestera mer än bussbolaget.
Citera
2018-09-29, 09:14
  #8
Medlem
mahutma_homos avatar
När jag åkte buss störde jag mig mest på en förare. En kvinna som körde bussen som om det var potatis hon körde på ackord. Hon bromsade väldigt kraftigt stup i kvarten så att man åkte omkring i bussen. Mer än en gång trodde jag att hon var på väg att krocka med något. Enda gången hon inte bromsade var när det var något slags gupp i vägen. Samma ställe körde hon över så man studsade på sätet varje gång. Hon kör för fan den sträckan varje dag ett antal gånger per dag. Hur fan kan man inte lära sig, eller har hon någon slags empatistörning som gör att hon inte förstår att det kanske är lite obehagligt för resenärer som inte är beredda på det guppet, folk sitter och läser eller kollar telefonen när bussen helt plötsligt smäller till och man studsar. Kör man en massa människor kan man ju i alla fall försöka köra lite mjukare än om man är själv.

Jag tror inte hon bryr sig. Kanske njuter hon lite av det också. Sedan har jag stött på några svarta män som kör otroligt fort. Men de flesta har kört bra eller ok tycker jag.
Citera
2018-09-29, 09:28
  #9
Medlem
vadsadusadus avatar
Det märks att du inte åker buss TS, om du ens måste ställa frågan om busschaufförer är stressade. Stressade och de flesta går nog inte ett arbetspass utan att nån jäkel är otrevlig eller gnällig för det ena eller det andra. Buss-tabellerna är gjorda utefter nån slags snitt-tid som det "ska" ta att köra sträckan, helt utan hänsyn till tex om det är rusningstrafik eller vägarbeten på sträckan. Busschauförerna har inget att säga till om vad kommer till tidtabellen, den är gjord av någon smart snubbe som inte själv sitter och kör sträckorna dagligen utan bara räknar enligt någon formel som inte stämmer överens med verkligheten.

Ja, ibland kör de som idioter och man undrar om det helt enkelt är på ren pin tji mot resenärerna, men ofta försöker jag tänka mig in i deras sits och tror sällan det har att göra med att de inte kan sitt jobb utan att omständigheterna gör att de måste stressa genom sitt jobb.
Citera
2018-09-29, 09:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Varför skapar man så pressade tabeller? Hur hade det varit om man hade gjort tabeller där chauffören i snitt kan stanna en minut på varje hållplats bara för att vänta in tiden? Blir det för kostsamt?
Tidtabeller är oftast rena skrivbordsprodukter för att tillfredsställa så många behov som möjligt. Hela kjedjan ska fungera med byten till andra linjer och till andra trafikslag. Samtidigt ska tiderna anpassas till när skolor och arbetsplatserna arbetstider. Dessutom får det naturligtvis inte kosta för mycket, vi vill ju inte betala mer.
Citera
2018-09-29, 09:52
  #11
Medlem
jipeesss avatar
aha..det är nog pga stressen de inte hinner blinka dessutom..
Citera
2018-09-29, 09:54
  #12
Medlem
Arbetar på en skola i Skåne, komvux med utbildning för busskort .
99 % av eleverna är från icke skidåkande nationer. Dom skickas direkt från SFI men dom har inte lärt sig ett ord svenska. Första veckan går åt till att lära ut vad ordet backspegel och blinkers är på svenska för det vet dom inte.
Katastrof ta mig fan.....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback