2007-05-20, 00:07
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budikate
Nej, jag förstår inte riktigt hur du tänker. Denna proceduren är lättare sagd än gjord, men det var en mycket välplanerad aktion.

Jag har inte sagt att 4,9 miljoner skulle på ett tåg under 1 år. Exemplet visade 4,7 milj. under 6 år. Oavsett så har inte 6 miljoner judar skickats till dödsläger. Man brukar räkna att 2 miljoner blivit avrättade "på plats" och i dess närområde.
Det finns många bilder på själva förflyttningen av judar, både som är på tåg och som är på väg till tåg.

Om du tittar på de enorma antal tyska krigsfångar som transporterades till arbetsläger runt om i världen (framförallt Sovjet) så är det också lättare sagt än gjort, men faktum kvarstår, att det genomfördes.

Om du tittar på Oktoberfesten i München så besöks den av 5-6 miljoner människor under loppet av knappt 3 veckor. 1 miljon människor bor i München, hur är det möjligt att de andra 5 miljonerna förflyttas dit på så kort tid tror du??? Oktoberfesten kanske inte ens äger rum....eller?
Hehe... Klart att den äger rum, men som jag visade i mitt enkla inlägg, så ska ju dessa människor hittas och fångas in. Sen för att klara av något sådant så måste det planeras under flera år. Kan nämna att en slutövning tar ca: 1år att ställa i ordning, och då rör det sig om några tusen soldater, och jag har för mig att man inte hittat några papper som styrker att man planerat detta, eller? Kan som exempel säga dig att det tar 1 pluton ca: 3-4timmar att söka igenom ett vanligt kvarter, under förutsättning att man inte får klartecken att bomba skiten först. Sen tänk dig att söka igenom en hel stad, och ytterligare en etc etc. Att det går att förflytta människorna är inte lätt, men det går. Sen ska du hitta dem oxå, och fånga in dem. Utifrån din erfarenhet, hur långtid skulle du uppskatta att det tar att fånga tex 1000 personer som gömmer sig i en stad med ca: 100.000 boende? Och jag antar att 10% av de som bor i städerna inte var judar, så det rör sig om mindre mängder människor som ska hittas, utspridda över hela europa. Sen efter att de har hittats, så ska de fraktas till en tågstation för att sedan fraktas vidare. Jag får det inte att gå ihop, men om vi säger att kanske 1.000.000 människor dödades i lägren då verkar det rimligare för mig iaf.

/mvh Ikh
Citera
2007-05-20, 10:29
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Jag är inte mod här i revisionism, utan här som vanlig användare. Så det spelar ingen roll, förklara bara för mig hur tiden räckte till. Räkna bara på hur lång tid det skulle ta att frakta alla med tåg, om vi säger att alla stog vid tågstationen. Väntar snällt på summan av den matematiken.

//Edit: Är det bara jag som tycker mig se hur, "motståndarsidan" går till personangrepp oftare än att de svarar sakligt på frågor? Eller är jag otrevlig på något sätt när jag ställer mina frågor?

/mvh Ikh
Nej du är inte otrevlig på något sätt, tvärtom, du ställer bra och precisa frågor. Och som du märker får förintelseförsvararna stora svårigheter vid dylika förfrågningar.

Men tyvärr så det exakt den metoden lipjudelismare och rättrogna gaskammarförkunnare använder istället för att på ett normalt och vuxet sätt debattera sakfrågorna. Sorgligt.

Går man igenom denna tråd så upptäcker man, förutsatt att läsaren har sunt förnuft och logiskt tänkande, att de myttroende inte har kunnat presentera ett enda trovärdigt vittnesmål vad gäller de olika påstådda förintelsemetoderna. Talar sitt tydliga språk.
Citera
2007-05-20, 12:58
Medlem
Budikates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Men tyvärr så det exakt den metoden lipjudelismare och rättrogna gaskammarförkunnare använder istället för att på ett normalt och vuxet sätt debattera sakfrågorna. Sorgligt.
.

Detta kallar du att "debattera sakfrågorna".

Som vanligt var ditt inlägg totalt meningslöst och intetsägande.
Citera
2007-05-20, 13:12
Medlem
Budikates avatar
Citat:
Hehe... Klart att den äger rum, men som jag visade i mitt enkla inlägg, så ska ju dessa människor hittas och fångas in. Sen för att klara av något sådant så måste det planeras under flera år. Kan nämna att en slutövning tar ca: 1år att ställa i ordning, och då rör det sig om några tusen soldater, och jag har för mig att man inte hittat några papper som styrker att man planerat detta, eller? Kan som exempel säga dig att det tar 1 pluton ca: 3-4timmar att söka igenom ett vanligt kvarter, under förutsättning att man inte får klartecken att bomba skiten först. Sen tänk dig att söka igenom en hel stad, och ytterligare en etc etc. Att det går att förflytta människorna är inte lätt, men det går. Sen ska du hitta dem oxå, och fånga in dem. Utifrån din erfarenhet, hur långtid skulle du uppskatta att det tar att fånga tex 1000 personer som gömmer sig i en stad med ca: 100.000 boende? Och jag antar att 10% av de som bor i städerna inte var judar, så det rör sig om mindre mängder människor som ska hittas, utspridda över hela europa. Sen efter att de har hittats, så ska de fraktas till en tågstation för att sedan fraktas vidare. Jag får det inte att gå ihop, men om vi säger att kanske 1.000.000 människor dödades i lägren då verkar det rimligare för mig iaf.

/mvh Ikh

Du är helt fel på det. Judar och "andra" fångades inte in genom att X antal soldater skickades in i en storstad för att "finkamma" området, eventuellt gjorde man så i mindre byar i öst. Jag förstår inte vad soldater har med denna kartläggning och uppsökandet att göra?

Judarna "plockades fram" med hjälp av lokala myndigheter, dvs folk som redan visste vilka som var judar. Samtidigt berättade man naturligtvis inte för judarna vad som väntade.

Inte konstigare än att myndigheter idag vet vilka medborgare som har utländsk härkomst och var dessa bor någonstans.

Om du hade frågat någon ledare inom NSF (Blizzardking?) hur de tänkt sig att de skulle kunna hitta utlänningarna i Sverige så tror jag inte NSF hade sett DET som en svår uppgift att lösa.
Citera
2007-05-20, 13:22
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Du är helt fel på det. Judar och "andra" fångades inte in genom att X antal soldater skickades in i en storstad för att "finkamma" området, eventuellt gjorde man så i mindre byar i öst. Jag förstår inte vad soldater har med denna kartläggning och uppsökandet att göra?

Judarna "plockades fram" med hjälp av lokala myndigheter, dvs folk som redan visste vilka som var judar. Samtidigt berättade man naturligtvis inte för judarna vad som väntade.

Inte konstigare än att myndigheter idag vet vilka medborgare som har utländsk härkomst och var dessa bor någonstans.

Om du hade frågat någon ledare inom NSF (Blizzardking?) hur de tänkt sig att de skulle kunna hitta utlänningarna i Sverige så tror jag inte NSF hade sett DET som en svår uppgift att lösa.
Jag har för mig att historien berättar att Adolf Eichmann hade till uppgift att samla in och deportera judarna till dessa läger. Och det finns åtskilliga berättelser om hur familjer gömde sig undan soldater som letade efter dem. Eller?

//Edit: Sen tycker jag att du framställer judar som otroligt korkade, då det måste vara omöjligt att undgå vad som händer med deporteringen, och att de inte skulle gömma sig verkar märkligt.

/mvh Ikh
Citera
2007-05-20, 14:41
Medlem
Ronaldinhos avatar
Citat:
Jag har för mig att historien berättar att Adolf Eichmann hade till uppgift att samla in och deportera judarna till dessa läger. Och det finns åtskilliga berättelser om hur familjer gömde sig undan soldater som letade efter dem. Eller?

//Edit: Sen tycker jag att du framställer judar som otroligt korkade, då det måste vara omöjligt att undgå vad som händer med deporteringen, och att de inte skulle gömma sig verkar märkligt.

/mvh Ikh
Du glömmer en sak i ditt resonemang och det är ju att omgivningen inte var vänligt inställda till judarna. Om så inte varit fallet och det existerat mer civil olydnad i det totalitära tyska samhället kanske det skulle verka märkligt, annars inte.
Citera
2007-05-20, 15:07
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:

/mvh Ikh
Och du tror att Adolf Eichmann själv personligen åkte runt och samlade in judar till slaktbänken??

Och så angående ditt lilla tillägg: Var judarna korkade? Det fanns (finns) ju ingen Förintelse, enligt förnekarna, så varför skulle de vara så himla rädda då??

Rykten gick även på den tiden, men folk (även judar) hade svårt att tro på avlivningar och massakrer eftersom tyskarna i allmänhet sågs som ett upplyst och (relativt) humanistiskt folk*, och dessutom var det som sagt krig och då accepterar man åtgärder och händelser som går lite utöver det vanliga så att säga. Deportationerna sattes nästan aldrig i samband med enkel resa till Auschwitz (som stavas så, på tyska), Chelmno, Sobibor, Treblinka eller Majdanek! ... Idag vet vi lite bättre, och kan då givetvis undra varför judar (i allmänhet) frivilligt lät sig föras bort!

*) Här talar jag om tyskar! Inte om nazister!
Citera
2007-05-20, 15:11
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldinho
Du glömmer en sak i ditt resonemang och det är ju att omgivningen inte var vänligt inställda till judarna. Om så inte varit fallet och det existerat mer civil olydnad i det totalitära tyska samhället kanske det skulle verka märkligt, annars inte.
Nu talar du om tyskar i och för sig, men när det gäller civil olydnad mot deportationer av judar så bör man studera det danska exemplet lite närmare!

All heder åt danskarna i denna sak!!!
Citera
2007-05-20, 16:17
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Och du tror att Adolf Eichmann själv personligen åkte runt och samlade in judar till slaktbänken??

Och så angående ditt lilla tillägg: Var judarna korkade? Det fanns (finns) ju ingen Förintelse, enligt förnekarna, så varför skulle de vara så himla rädda då??

Rykten gick även på den tiden, men folk (även judar) hade svårt att tro på avlivningar och massakrer eftersom tyskarna i allmänhet sågs som ett upplyst och (relativt) humanistiskt folk*, och dessutom var det som sagt krig och då accepterar man åtgärder och händelser som går lite utöver det vanliga så att säga. Deportationerna sattes nästan aldrig i samband med enkel resa till Auschwitz (som stavas så, på tyska), Chelmno, Sobibor, Treblinka eller Majdanek! ... Idag vet vi lite bättre, och kan då givetvis undra varför judar (i allmänhet) frivilligt lät sig föras bort!

*) Här talar jag om tyskar! Inte om nazister!
Klart att inte Adolf Eichmann ensam for runt och samlade in judarna, men att att de med militärens hjälp samlade ihop dem, råder det väl ändå inget tvivel om.

/mvh Ikh
Citera
2007-05-20, 16:23
Medlem
ikhs avatar
Sen räknade jag igen lite snabbt, vi har kommit överens om att det minst 1år att få iväg 4.9miljoner judar på tåg. Sen tar varje tåg 2dagar i genomsnitt innan det kommit fram. Sen borde det rimligtvis ta 1år att lasta av alla judar då det tog 1år att få dem ombord. Nu börjar det bli väldigt lite tid kvar, eller håller ni inte med mig? Bara efter av och pålastning har det försvunnit 2år av 5år. Så jag förstår inte hur man har räknat. Ska faktiskt ta och be en av matematikerna i vetenskapsforumet att räkna på det åt mig. Hoppas att någonn ställer upp bara.

/mvh IKh
Citera
2007-05-20, 16:37
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Klart att inte Adolf Eichmann ensam for runt och samlade in judarna, men att att de med militärens hjälp samlade ihop dem, råder det väl ändå inget tvivel om.

/mvh Ikh
Knappast militären! Wehrmacht samlade sällan ihop några judar! Möjligen aldrig! Och vad det gäller SS så hade man olika enheter för olika uppgifter, även om personal rätt ofta byttes fram och tillbaka mellan dem..

Sen har Budikate upplyst dig tidigare om att lokala myndigheter (och stödtrupper) i all "välvilja" mot de nazistiska herrarna gärna hjälpte till...
Citera
2007-05-20, 16:40
Medlem
Citat:

Det var ju också så, har jag läst i skildringar från denna hemska tid om judeförföljelsen i Östeuropa, att var och en som höll sig undan ordern att före en viss tidpunkt infinna sig på t.ex. stadens torg för transport till "arbete" eller "läger" skulle omedelbart bli skjuten. Detta meddelades genom uppsatta plakat och också genom det lokala juderådet, som tvingats till att medverka. Tyskarna förde också i ghettona en sådan terror med ständiga avrättningar att ingen tvivlade på hotelsen. Hjälp från den icke-judiska befolkningen kunde inte heller säkert påräknas eftersom de oftast var negativt inställda till judarna och belönades när de angav sådana som försökte hålla sig undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in