2013-11-05, 13:10
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Fundera på den du.
Jag tror inte att du kommer att klura ut det.

Jag tror dock inte att tysken jag talade med frågade lägerpersonalen om varför de spelade hög musik, så något svar kommer vi nog inte att få om ingen av Buchenwalds all personal har berättat i efterhand.

/VV

Lägerpersonalen var förmodligen döva om de trodde musik skulle dränka skott eller också var din "tysk" en lögnare som drog en vals för en troende pajas. Sannolikt har du diktat upp historien på egen hand på sedvanlig tinnitus manér.
Citera
2013-11-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Lägerpersonalen var förmodligen döva om de trodde musik skulle dränka skott eller också var din "tysk" en lögnare som drog en vals för en troende pajas. Sannolikt har du diktat upp historien på egen hand på sedvanlig tinnitus manér.
Tror jag också, för att om man suttit fånge där och om det skulle hänt några hemskheter, vf då åka dit igen, personligen hade jag aldrig velat sätta min fot där igen om nåt sånt hänt och man varit internerad där.
Citera
2013-11-06, 19:17
Medlem
Nergrävda gaskammare, orkestermusik, motorcyklar....vad mer finns det som dränker Förintelseljud? :

Citat:
Alexander Pechersky
Leader of the Sobibor Revolt
Testimony

[...]
A prisoner informed us, “If they are not here, it means that a convoy has just arrived, look over there at the Camp Number 3.” We heard a terrible scream from a woman, followed by children wailing, “Mother, mother.” And, as if to add to the horror, the bawling of geese joined the human wailing.
A farmyard was established in the camp to enrich the menus of the SS men, and the bawling of the geese covered the shrieks of the victims.
http://www.holocaustresearchproject.org/revolt/pechersky.html

http://holocaustcontroversies.blogspot.se/2006/05/he-sure-is.html

För revoltledaren lät gåsakacklet som att det bidrog till skräcken...as if to add to the horror... fast det egentligen var tänkt att överrösta offrens skrik.

Eller...man hörde vad man ville höra?
Citera
2013-11-06, 22:48
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
Tror jag också, för att om man suttit fånge där och om det skulle hänt några hemskheter, vf då åka dit igen, personligen hade jag aldrig velat sätta min fot där igen om nåt sånt hänt och man varit internerad där.
Tack för din åsikt.
Han jobbade som guide i lägret.

/VV
Citera
2013-11-23, 19:24
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Om skotten hördes genom musiken varför spelade man då musik till ingen nytta?
Nu säger jag ingenting om det här fallet, men på dödens fält i Kambodja hävdar de att de spelade musik för att dämpa/få bort ljudet av människor som grät, bad om nåd och skrek när de skulle bli avrättade/bortförda. Inte för att dölja själva avrättningen, dvs pistolskottet i sig.

Kanske var något liknande där.
Citera
2013-11-23, 20:26
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Nu säger jag ingenting om det här fallet, men på dödens fält i Kambodja hävdar de att de spelade musik för att dämpa/få bort ljudet av människor som grät, bad om nåd och skrek när de skulle bli avrättade/bortförda. Inte för att dölja själva avrättningen, dvs pistolskottet i sig.

Kanske var något liknande där.

Skillnaden var att man påstods avrätta fångar i lönndom. Genom att få sin längd mätt på ett läkarkontor blottade fången nacken mot en öppningsbar måttstock där en skytt väntade med ett dödande nackskott (typisk sovjetisk avrättningsmetod). Musiken är i den kontexten helt oväsentlig.
Citera
2013-11-24, 00:38
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Skillnaden var att man påstods avrätta fångar i lönndom. Genom att få sin längd mätt på ett läkarkontor blottade fången nacken mot en öppningsbar måttstock där en skytt väntade med ett dödande nackskott (typisk sovjetisk avrättningsmetod). Musiken är i den kontexten helt oväsentlig.
Sade en internetpajas som inte var där.
De som var där har berättat så om pajasen har rätt har de som var där och berättat fel.
Det står var och en fritt att välja vem man tror på.

/VV
Citera
2013-11-24, 09:24
Medlem
felias avatar
Citat:
Sade en internetpajas som inte var där.
De som var där har berättat så om pajasen har rätt har de som var där och berättat fel.
Det står var och en fritt att välja vem man tror på.

/VV

Vad hette den pajasen som lurade runt dig i lägret?
Citera
2013-11-24, 15:07
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Vad hette den pajasen som lurade runt dig i lägret?
Knappast en pajas.
Han hade suttit internerad i lägret under kriget. Tysk socialdemokrat.
Vad han hette minns jag inte.

/VV
Citera
2013-11-25, 21:53
Medlem
felias avatar
Citat:
Knappast en pajas.
Han hade suttit internerad i lägret under kriget. Tysk socialdemokrat.
Vad han hette minns jag inte.

/VV

Det var ju ett trovärdigt vittnesmål . Nästa gång du går på cirkus kan du ta och skriva upp namnet på clownen, det kan ju hända att någon frågar dig vad han hette.
Citera
2013-12-19, 18:31
Medlem
Budikates avatar
Citat:
Det var ju ett trovärdigt vittnesmål . Nästa gång du går på cirkus kan du ta och skriva upp namnet på clownen, det kan ju hända att någon frågar dig vad han hette.

Nästa gång du går till läkaren, så föreslår jag att du tar med utskrifter på dina inlägg i denna tråd. Förhoppningsvis kan dessa hjälpa läkaren hitta rätt medicin för just dig.
Dina inlägg är typiska "white trash"-inlägg som tyder på okunskap i ämnet.

Utan att ens ha lyssnat på just denna guide, så kan jag garantera dig att inget han sagt är orimligt.
Du hade förmodligen inte ens trott på en soldat i Somme 1916 som vittnat om att han avfyrat sitt vapen mot fienden. Min poäng är (eftersom du säkert inte begriper det själv) att vittnesmålen om grymheter och avrättningar är logiska företeelser som inträffat om och om igen under historiens gång.

En annan sak, jag hade ett par grannar en gång i tiden, som spelade hög musik varje gång dom skällde på varandra. Kan jag bevisa det för dig med teknisk bevisning? Nej, det kan jag inte.
Citera
2013-12-20, 23:45
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budikate
Utan att ens ha lyssnat på just denna guide, så kan jag garantera dig att inget han sagt är orimligt.

Det säger en del om dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in