2009-11-06, 17:36
  #2737
Medlem
plackerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
Vilka "erkända fackliga vetenskapliga" tidningar har presenterat aktuella rön kring Förintelsen, och särskilt kring vittnesmålen? Jag är uppriktigt intresserad och skulle gärna vilja läsa dessa.

ett exempel på svenska:

http://www.historisktidskrift.nu/documents/Historisk-Tidskrift-fulltext-2003-3.pdf

Börjar på sidan 394
Citera
2009-11-06, 18:05
  #2738
Medlem
blackie_lawlesss avatar
plackers
Tackar, ska läsa vid tillfälle.
Den tyska länken gav mig ingenting - dels för att den inte ledde någonvidarestans, och dels för att jag enbart behärskar skoltyska...
Citera
2009-11-10, 14:33
  #2739
Medlem
Peter Harolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Kan du utvecka "vetenskapliga bevis"?

Tackar för ett svar.

Finns ganska många. Mätning av Zyklon B i murbruk. Redogörelser för demografiska förhållanden. Und so weiter.

Problematiken ligger i hur man värderar dessa bevis.
Citera
2009-11-10, 14:37
  #2740
Medlem
Peter Harolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
I vilken erkänd facklig vetenskaplig tidning? I alla dessa så kallade "vetenskapliga undersökningar " har visat sig vara helt åt pipan. De vetenskapliga bevisen för att de har hännt, har visat sig överväga. :)
Men givetviss är de tidningarna sionetiska, enligt de revionisterna. :whoco5:

Som jag nyss svarade; det är en värderingsfråga. Av samma anledning har etablisternas "vetenskapliga bevis" också varit helt åt pipan. Jag kan bara konstatera att det är svårt att bevisa att Förintelsen gick till som den officella versionen gjorde, och alla "vittnesmål" gör inte den uppgiften mindre komplex.

Tack för ordet!
Citera
2009-11-10, 14:47
  #2741
Medlem
Citat:
Finns ganska många. Mätning av Zyklon B i murbruk

Det användes dock som skadedjurs bekämpningsmedel villket innebär att samtliga hus som varit behandlade med detta uppvisar spår av dessa.
Citera
2009-11-15, 22:24
  #2742
Medlem
Månsans avatar
Jag gör just nu slag i saken och ser om Thames Televisions klassiska serie om WW2 "The World at War" (En värld i krig på svenska) från 70-talets början. 34 timmars dokumentär innehållande mängder av autentiska filmer och intervjuer. Alltjämt en oöverträffad dokumentärserie om andra världskriget.

Tre entimmesprogram behandlar förintelselägren och "The final Solution". I dessa tre avsnitt intervjuas flera SS-officerare (till synes välmående och otorterade), kvinnor som arbetat som kontorspersonal och fört böcker över vilka fångar som skickades till gaskammaren, ett stort antal överlevande fångar som beskriver massmördandet i detalj etc.

Hur ställer sig ni förintelseförnekare till dessa vittnesmål? Har ni någon teori om hur det gick till när dessa vitt skilda människor, både ariska tyskar och judar, beslutade sig för att sitta och blåljuga inför kameran? Och hur kommer det sig att SS-männens och de överlevandes beskrivningar så väl överensstämmer?
Citera
2009-11-15, 22:41
  #2743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
/.../

Hur ställer sig ni förintelseförnekare till dessa vittnesmål? Har ni någon teori om hur det gick till när dessa vitt skilda människor, både ariska tyskar och judar, beslutade sig för att sitta och blåljuga inför kameran? Och hur kommer det sig att SS-männens och de överlevandes beskrivningar så väl överensstämmer?

De har läst samma manuskript?

Citat:
Klein asked Vrba whether his colleagues knew about his experience during the war. At first, Vrba didn’t answer the question. But later, with a sarcastic smirk, he mentioned that one of his colleagues had gotten really excited upon unexpectedly seeing Vrba in Lanzmann’s film. The colleague, of course, wanted to know whether Vrba’s statements in the film were really true. Vrba’s answer was to the effect that: “I do not know. I was just an actor and I recited my text.” R: To which his colleague commented as follows: “Most extraordinary! I did not know that you were an actor. Seeing that, why was it said that the film was made without actors?”

http://www.whale.to/b/vrba_h.html
Citera
2009-11-15, 23:30
  #2744
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
De har läst samma manuskript?
Vad har filmen Shoah med min fråga att göra?
Om du inte förstod frågan kan du ju se filmserien. Det vore lärorikt för dig.
Citera
2009-11-15, 23:35
  #2745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad har filmen Shoah med min fråga att göra?
Om du inte förstod frågan kan du ju se filmserien. Det vore lärorikt för dig.

Måste man se filmserien för att förstå (t ex) den här frågan?

Citat:
Och hur kommer det sig att SS-männens och de överlevandes beskrivningar så väl överensstämmer?

The same procedure as every year, James...
Citera
2009-11-15, 23:55
  #2746
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
The same procedure as every year, James...
Ditt snillrika svar är alltså att dom ljuger för att dom ljuger.

Har du någon intressant teori om varför judar, kontorspersonal och SS-män drar dessa valser i denna påkostade dokumentärserie?
Citera
2009-11-16, 00:34
  #2747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ditt snillrika svar är alltså att dom ljuger för att dom ljuger.

Har du någon intressant teori om varför judar, kontorspersonal och SS-män drar dessa valser i denna påkostade dokumentärserie?

Ditt snarlika påpekande är att dom talar sanning för att dom talar sanning, eftersom deras beskrivningar så väl överensstämmer?

Citat:
Har ni någon teori om hur det gick till när dessa vitt skilda människor, både ariska tyskar och judar, beslutade sig för att sitta och blåljuga inför kameran? Och hur kommer det sig att SS-männens och de överlevandes beskrivningar så väl överensstämmer?

Boba fett:
Citat:
Om två vittnesmål är mycket lika varandra även i detaljer finns det skäl att misstänka att de har påverkats av varandra. Likaså bör man vara skeptisk, om flera vittnen till ett långt och komplicerat händelseförlopp har valt ut exakt samma episoder. Historiker har ägnat mycken möda åt att jämföra dokument och spåra beroende i form av likartat uttryckssätt och likartat faktaurval. Paradoxalt nog kan det alltså vara ett tecken på sannfärdighet att vittnesmål skiljer sig från varandra.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=6963847&postcount=1566

Skepsis tyder på en konspiration?

d00rkey:

Citat:
Att vittnen har koordinerats, försetts med historier och snackat ihop sig tycker jag tyder på en konspiration? Tycker inte du det?? (Och i övrigt instämmmer jag med FritzDaCats synpunkt i inlägget ovan.. Det är knappast ett allmänt känt och ett vedertaget faktum att vittnena har "fatt sina vittnesmal koordinerade infor ratteganger, eller snackat ihop sig, eller forsetts med historier av sovjetiska och polska 'utredare'".. Därtill saknas det nämligen bevis eller ens belägg!)
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13999092&postcount=309

Sånt händer inte??? I synnerhet inte i en påkostad dokumentärserie?

Jfr med mått och steg för när a process of destruction och destructive measures sätts i verket:

Citat:
But what began in 1941 was a process of destruction not planned in advance, not organized centrally by any agency. There was no blueprint and there was no budget for destructive measures. They [these measures] were taken step by step, one step at a time. Thus came about not so much a plan being carried out, but an incredible meeting of minds, a consensus -- mind reading by a far-flung bureaucracy.

http://www.ihr.org/jhr/v18/v18n1p15_Faurisson.html

Koordination per tankeläsning...

Citat:
Har du någon intressant teori om varför judar, kontorspersonal och SS-män drar dessa valser i denna påkostade dokumentärserie?

You said it - påkostade!!!

"Motvals" kostar på?
Citera
2009-11-16, 01:26
  #2748
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Ditt snarlika påpekande är att dom talar sanning för att dom talar sanning, eftersom deras beskrivningar så väl överensstämmer?
Var skrev jag att dom talar sanning?
Jag bad om en trovärdig teori om varför överlevande judar, SS-män och annan personal ljuger. Har de olika skäl eller samarbetar dom? Och i så fall, i vilket syfte? SS-männen visar inga tecken på att ha blivit torterade inför inspelningarna som skedde runt 1972-73. Dom ser friska ut och förefaller återge sina berättelser fritt ur minnet.

Du har tydligen ingen sådan teori eftersom du din vana trogen svarar genom att stapla för sammanhanget poänglösa citat, förmodligen i avsikt att leverera en motfråga.

Finns det någon annan förnekare på forumet som har svaret på frågan
Citat:
Hur ställer sig ni förintelseförnekare till dessa vittnesmål? Har ni någon teori om hur det gick till när dessa vitt skilda människor, både ariska tyskar och judar, beslutade sig för att sitta och blåljuga inför kameran? Och hur kommer det sig att SS-männens och de överlevandes beskrivningar så väl överensstämmer?
__________________
Senast redigerad av Månsan 2009-11-16 kl. 02:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in