2008-10-03, 19:44
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Din ovana att retirera med hjälp av påståenden om andras bristande bildning duger inte. Det har vi sett i hundratals poster från dig vid det här laget. Svagt.
Frånvaron av dokument motsäger eller omöjliggör naturligtvis inte ett skeende. Finns det skäl att avlägsna ett dokument kan man inte bortse att så blivit gjort. Att diskvalificera minnena i denna bok som lögner med hänvisning till att dessa pärmar inte längre finns uppradade på en hylla låter sig självfallet inte göras. (Dessutom vet vi lite om vad som finns i stängda arkiv). Jag noterar också att du alltjämt undviker att styrka dina utsagor om de "bisarra lögnerna". Redogör gärna för de "officiella tyska dokument" du här åberopar. Helt kort duger gott.
Frånvaron av dokument motsäger eller omöjliggör naturligtvis inte ett skeende. Finns det skäl att avlägsna ett dokument kan man inte bortse att så blivit gjort. Att diskvalificera minnena i denna bok som lögner med hänvisning till att dessa pärmar inte längre finns uppradade på en hylla låter sig självfallet inte göras. (Dessutom vet vi lite om vad som finns i stängda arkiv). Jag noterar också att du alltjämt undviker att styrka dina utsagor om de "bisarra lögnerna". Redogör gärna för de "officiella tyska dokument" du här åberopar. Helt kort duger gott.
För det första har jag aldrig retirerat, jag föredrar en offensiv inriktning - att reflektera över meningsmotståndares eventuellt bristfälliga kunskaper om ett ämne är alls ingen "reträtt", endast ett konstaterande av sakförhållanden.
Historievetenskaplig forskning baseras på dokument, jämte tekniska fynd. Endast "vittnesuppgifter" (i detta fall från judar fientligt inställda till Hitlertyskland) går inte att bygga en historieskrivning med några anspråk på vetenskaplighet på. Edvardsons berättelse innehåller säkert vardagliga iakttagelser som är helt korrekta - men ointressanta för andra än de närmast sörjande, och helt irrelevanta för diskussionen i denna tråd. Här granskas "vittnesmål om gaskammare" (som ofta förstås visar sig vara "hörsägner om gaskammare") - och inget i dokumentationen från Auschwitz-Birkenau, från byggnadsritningar till dokument om koksleveranser, ger minsta indikation på att "judar gasades i ombyggda bårhuslokaler" (som enligt dokumenten användes just till det ändamål de byggts). Det Edvardson säger om "gasning" är en lögn - det saknar verklighetsförankring, det bekräftas inte av något fynd, vare sig tekniskt eller dokumentärt.
Citat:
Dessutom är det, som jag tidigare förklarat för dig, inte relevant för berättelsen huruvida den unga flickan i detalj har begrepp om funktionen i en anläggning hon själv slapp dö i.
Nu är det förstås inte "den unga flickan" som skriver om "golvet som öppnar sig ner till brännugnarna" osv. - det är den gamla judinnan Cordelia Edvardson, som liksom övriga sagoberättare inom Shoahgenren tycks ha ytterst vaga föreställningar om hur dessa "gasugnar" greuelpropagandan fabulerade ihop egentligen fungerade. Under de 30 år Faurisson varit verksam som Holocaustrevisionist har ingen förmått villfara hans enkla förfrågan - "visa mig en homicidal gaskammare, eller rita upp en sådan":
http://www.vho.org/aaargh/engl/FaurisArch/RF920317.html