2008-10-03, 19:44
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Din ovana att retirera med hjälp av påståenden om andras bristande bildning duger inte. Det har vi sett i hundratals poster från dig vid det här laget. Svagt.
Frånvaron av dokument motsäger eller omöjliggör naturligtvis inte ett skeende. Finns det skäl att avlägsna ett dokument kan man inte bortse att så blivit gjort. Att diskvalificera minnena i denna bok som lögner med hänvisning till att dessa pärmar inte längre finns uppradade på en hylla låter sig självfallet inte göras. (Dessutom vet vi lite om vad som finns i stängda arkiv). Jag noterar också att du alltjämt undviker att styrka dina utsagor om de "bisarra lögnerna". Redogör gärna för de "officiella tyska dokument" du här åberopar. Helt kort duger gott.

För det första har jag aldrig retirerat, jag föredrar en offensiv inriktning - att reflektera över meningsmotståndares eventuellt bristfälliga kunskaper om ett ämne är alls ingen "reträtt", endast ett konstaterande av sakförhållanden.
Historievetenskaplig forskning baseras på dokument, jämte tekniska fynd. Endast "vittnesuppgifter" (i detta fall från judar fientligt inställda till Hitlertyskland) går inte att bygga en historieskrivning med några anspråk på vetenskaplighet på. Edvardsons berättelse innehåller säkert vardagliga iakttagelser som är helt korrekta - men ointressanta för andra än de närmast sörjande, och helt irrelevanta för diskussionen i denna tråd. Här granskas "vittnesmål om gaskammare" (som ofta förstås visar sig vara "hörsägner om gaskammare") - och inget i dokumentationen från Auschwitz-Birkenau, från byggnadsritningar till dokument om koksleveranser, ger minsta indikation på att "judar gasades i ombyggda bårhuslokaler" (som enligt dokumenten användes just till det ändamål de byggts). Det Edvardson säger om "gasning" är en lögn - det saknar verklighetsförankring, det bekräftas inte av något fynd, vare sig tekniskt eller dokumentärt.

Citat:
Dessutom är det, som jag tidigare förklarat för dig, inte relevant för berättelsen huruvida den unga flickan i detalj har begrepp om funktionen i en anläggning hon själv slapp dö i.

Nu är det förstås inte "den unga flickan" som skriver om "golvet som öppnar sig ner till brännugnarna" osv. - det är den gamla judinnan Cordelia Edvardson, som liksom övriga sagoberättare inom Shoahgenren tycks ha ytterst vaga föreställningar om hur dessa "gasugnar" greuelpropagandan fabulerade ihop egentligen fungerade. Under de 30 år Faurisson varit verksam som Holocaustrevisionist har ingen förmått villfara hans enkla förfrågan - "visa mig en homicidal gaskammare, eller rita upp en sådan":

http://www.vho.org/aaargh/engl/FaurisArch/RF920317.html
Citera
2008-10-03, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino

Nu är det förstås inte "den unga flickan" som skriver om "golvet som öppnar sig ner till brännugnarna" osv. - det är den gamla judinnan Cordelia Edvardson,

Var kommer det citat i från? Exakt källa vill jag ha.
Citera
2008-10-03, 21:23
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodGuyISwear
Var kommer det citat i från? Exakt källa vill jag ha.

Jag har redovisat det, men du hänger givetvis inte med (inlägg 316):

Cordelia Edvardson, som sedan decennier bor i Israel och från sin judisk-chauvinistiska ståndpunkt rapporterar om sionisternas moraliskt högtstående manövrer för att behålla sitt stulna land, behagar i sin "självbiografiska roman" "Bränt barn söker sig till elden" (1984) skämta grovt med de omåttligt lättlurade gojim som det tydligen går tretton på dussinet av.
På s.57-59 i pocketutgåvan säger hon följande om sin vistelse i Auschwitz-Birkenau, ett av många arbetsläger hon som 15-16-årig judinna från Berlin frekventerade (enligt egen utsago en usel och fumlig arbetare som inte alls uppfyllde produktionskvoterna, bl.a. vad gällde montering av metalltrådar i glödlampor, och därför "egentligen" borde ha likviderats, men "mirakulöst" bara fick skura toaletter som straff och lika "mirakulöst" överlevde världskriget):

"Senare får flickan veta att den noga doserade gasmängden visserligen räckte för att döda de vuxna, men det lär hända att spädbarnen ännu är vid liv då gaskamrarnas golv vänds neråt - mot brännugnarnas eld. Flickan kommer att tänka på stekta äpplen.
Till priset hör också att närvara vid dr Mengeles selektioner inom lägret och att anteckna numren på dem som skall gasas. Inga namn, bara nummer. I Schreibstube finns hyllmeter av svarta vaxdukspärmar fyllda med nummer och med ett kors bakom nästan varje siffra. Ett rött kors för "naturlig" död, ett svart för gasen - eller också var det tvärtom.---

Mengele står oberörd mitt i rummet, som på en ö. Han varken skriker eller slår, hans uniform är fläckfri, hans stövlar blänker. Flickan minns sin första bal, SS-mannen som virvlar henne runt, runt, högt, högt, fortare, fortare. Hon känner samma motståndslösa underkastelse, skräck och sug. Något annat kan och får hon inte känna, hennes uppgift är att anteckna numren, så noga och prydligt hon kan."

Sådant löjeväckande och lögnaktigt dravel går förstås alldeles utmärkt att prångla ut i en hjärntvättad samtid som till synes inte kan få nog av judiska "överlevares" patetiska snyfthistorier, men för var och en med någon förmåga till kritisk reflektion och besinning måste Edvardson framstå som en vulgär, judeocentrisk lögnare som anser det vara berättigat att beskylla tyskarna för vilka hopfantiserade bestialiteter som helst.
Citera
2008-10-03, 21:35
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Upplevde dom inte exakt samma sak?
Att dom har den gemensamma upplevelsen att anhöriga och människor runt omkring dem i koncentrationslägren försvinner betyder självfallet inte att alla andra detaljer i deras lägerupplevelser överensstämmer.

Är du så där förvirrad på riktigt eller låtsas du bara?

Vilka…

Citat:
[…]andra detaljer[…]

…har jag nämnt, i min förvirring?

Blacks icke-gemensamma upplevelser infaller 64 år senare:

Citat:
"After 64 years believing they had perished in the gas chambers with my mother the documents came as such a shock," he said.
http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...-years-on.html

…och alltså INTE …

Citat:
[…]vid samma tid[…]

… och inte i samma läger, utan…

Citat:
[…]After accessing the files at Bad Arolsen in central Germany[…]

…64 år senare, som sagt.

Du skrev:

Citat:
Betydelse för berättelsen har däremot att det stora flertalet människor runt omkring henne en efter en spårlöst försvinner. En erfarenhet hon delar med alla andra överlevande från samma läger vid samma tid.
https://www.flashback.org/showpost....postcount=2166

…och jag skrev och citerade:

Citat:
...Som hon delar t ex med Mr Black:

When we arrived at Auschwitz I was immediately separated from my mother and two sisters," he said yesterday, from his home near Leeds. "Five minutes later I was separated from my father. I never saw any of them again." […]

Det fick du till att jag finner det besynnerligt att dom inte upplevde exakt samma sak osv.

Citat:
Du finner det alltså besynnerligt att en tjeckisk lägerfånge inte upplevde exakt samma sak i lägret som en annan fånge från München?
(Vid olika tidpunkter)
https://www.flashback.org/showpost....postcount=2180

Hur vet du att det var vid olika tidpunkter? Edwardson kom väl till Auschwitz ett år tidigare än Black, men erfarenheten…

Citat:
[…]att det stora flertalet människor runt omkring henne en efter en spårlöst försvinner. En erfarenhet hon delar med alla andra överlevande från samma läger vid samma tid.

…var väl inte bara vid en bestämd tidpunkt, utan snarare…

Citat:
(Vid olika tidpunkter)
https://www.flashback.org/showpost....postcount=2180

…dvs kontinuerlig, daglig t o m?

………….

Vitsen med att anföra exemplet Black och hans erfarenheter 64 år senare, var att det som Filip Müller såg (till!!!) dagligen efter selektionerna…

Citat:
"Every day we saw thousands and thousands of innocent people disappear up the chimney. With our own eyes, we could truly fathom what it means to be a human being. There they came, men, women, children, all innocent. They suddenly vanished, and the world said nothing ..
http://www.auschwitz.dk/docs/new_page_11.htm

...en erfarenhet han….

Citat:
[…]delar med alla andra överlevande från samma läger vid samma tid.

…kan få en chock 64 år senare:
Citat:
"After 64 years believing they had perished in the gas chambers with my mother the documents came as such a shock," he said.

Det har onekligen...

Citat:
Betydelse för berättelsen[...]

...att erfarenheten att människor...

Citat:
[...]spårlöst försvinner[...]

...kan revideras, när det blivit tillåtet att leta efter dom.
Citera
2008-10-03, 22:06
Medlem
d00rkeys avatar
Ezzelino kommer med det ena påståendet efter det andra; obekräftade, helt gripna ur luften eller i förvanskad form:
Citat:
/.../ Inga sådana "gasningslistor" har dock påträffats, inga "gaskammare" har identifierats /.../
Vad det gäller "gasningslistor" har du säkert helt rätt, men när det handlar om gaskammare i Auschwitz (Stammlager och Birkenau) så finns det ett gäng identifierade.. Först användes källaren i block 11 i Stammlager som experimentell gaskammare för att utröna hur Zyklon-B kunde användas på människor. Sedan gjorde man om en lokal i Krema I i Stammlager till gaskammare. Därpå följde Bunker I och Bunker II (som från början var jordbruksfastigheter) i utkanten av Birkenau. När Krema II, III, IV och V var färdiga så användes de så kallade "bårhuslokalerna" i verkligheten som gaskammare.. Därtill ska tydligen också en gasning ha skett i en byggnad i Kanada I i anslutning till Stammlager? Denna uppgift är dock en nyhet för min del..

bild Birkenau: http://www.death-camps.org/gas_chamb...uschwitz05.jpg
källa: http://www.death-camps.org/gas_chamb...auschwitz.html

När du (Ezzelino) tycker att det inte finns några "'gaskammare' identifierade" så får du nog allt lägga till "enligt oss revisionister"!?

Edit: Golv som skulle öppna sig i någon av gaskamrarna ner i en brännugn har jag däremot aldrig ens hört talas om! Förmodligen handlar det om en sorts "skönlitterär" gestaltning eller en form av Auschwitzskröna!?
Senast redigerad av d00rkey 2008-10-03 kl. 22:18.
Citera
2008-10-04, 00:24
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Vilka…

…har jag nämnt, i min förvirring?

Blacks icke-gemensamma upplevelser infaller 64 år senare:

…och alltså INTE …

… och inte i samma läger, utan…

…64 år senare, som sagt.

Du skrev:

…och jag skrev och citerade:

Det fick du till att jag finner det besynnerligt att dom inte upplevde exakt samma sak osv.

Hur vet du att det var vid olika tidpunkter? Edwardson kom väl till Auschwitz ett år tidigare än Black, men erfarenheten…

…var väl inte bara vid en bestämd tidpunkt, utan snarare…

…dvs kontinuerlig, daglig t o m?

………….

Vitsen med att anföra exemplet Black och hans erfarenheter 64 år senare, var att det som Filip Müller såg (till!!!) dagligen efter selektionerna…

...en erfarenhet han….

…kan få en chock 64 år senare:

Det har onekligen...

...att erfarenheten att människor...

...kan revideras, när det blivit tillåtet att leta efter dom.

Om ovanstående gallimatias är riktad som ett spörsmål till mig får du gärna göra ett förtydligande. Är det något du finner oklart?
Citera
2008-10-04, 00:32
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Cordelia Edvardson, som sedan decennier bor i Israel och från sin judisk-chauvinistiska ståndpunkt rapporterar om sionisternas moraliskt högtstående manövrer för att behålla sitt stulna land, behagar i sin "självbiografiska roman" "Bränt barn söker sig till elden" (1984) skämta grovt med de omåttligt lättlurade gojim som det tydligen går tretton på dussinet av.
Ta inte i bortom alla proportioner nu, t o m på den av dig länkade sidan från Radio Islam kunde vi skönja en inte betydelselös respekt för hennes mellanösternrapportering:

"När det gäller Nathan Shachar i Dagens Nyheter och Cordelia Edvardson i Svenska Dagbladet bör man ändå - i rättvisans namn - säga att de har rapporterat och analyserat mycket förtjänstfullt om händelserna på senare tid i de av Israel ockuperade områdena under den över ett och ett halvt år pågående intifadan, det palestinska folkupproret, ofta också skarpt kritiskt mot de ständiga judiska övergreppen mot palestinierna. Cordelia Edvardson har på senare tid öppet bekänt att hon faktiskt tar ställning för de skändligen förtryckta palestinierna osv..."

påstås det.
Citera
2008-10-04, 02:34
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey

Edit: Golv som skulle öppna sig i någon av gaskamrarna ner i en brännugn har jag däremot aldrig ens hört talas om! Förmodligen handlar det om en sorts "skönlitterär" gestaltning eller en form av Auschwitzskröna!?
Som trogen läsare, dock inte deltagare, av diskussionerna här så måste jag säga att det var snyggt skrivet här, doorkey.
Vissa verkar annars vara helt insnöade på att försvara alla dåraktiga vittnesmål som förekommer. Kul att se att en del klarar att tänka.
Citera
2008-10-04, 10:12
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Detta har ju inte heller påståtts. Det är Ezzelinos egen förvanskade version av de rader han "citerar". Författarens formulering behöver bara beskriva en lucka eller liknande. I Ezzelino-versionen har plötsligt hela våningsplanet vänds upp och ner. Till saken hör ju också, som jag påpekat, att författaren inte själv blivit gasad utan beskriver vad hon hört.
Citera
2008-10-04, 10:26
Medlem
Månsans avatar
Rättelse: Ett olyckligt och felaktigt ordval i hastigheten har nedan rättats i mitt inlägg från igår.
Eftersom jag anser att allt som presenteras på Radio Islam är i högsta grad betydelselöst ska det rätta ordvalet lyda obetydlig.

En inte betydelselös skillnad alltså.

Citat:

Ta inte i bortom alla proportioner nu, t o m på den av dig länkade sidan från Radio Islam kunde vi skönja en inte obetydlig respekt för hennes mellanösternrapportering:

"När det gäller Nathan Shachar i Dagens Nyheter och Cordelia Edvardson i Svenska Dagbladet bör man ändå - i rättvisans namn - säga att de har rapporterat och analyserat mycket förtjänstfullt om händelserna på senare tid i de av Israel ockuperade områdena under den över ett och ett halvt år pågående intifadan, det palestinska folkupproret, ofta också skarpt kritiskt mot de ständiga judiska övergreppen mot palestinierna. Cordelia Edvardson har på senare tid öppet bekänt att hon faktiskt tar ställning för de skändligen förtryckta palestinierna osv..."

påstås det.
Citera
2008-10-04, 11:09
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Du är en åsna.
Och du är en nyliberal shabbez goj.
Citat:
Vilka "fel och misstag" är det som ska erkännas?
Det vet du nog bäst själv.
Citat:
Vad menar du med "Om så är fallet". Ingen har belagt Edwardson med några lögner, i synnerhet inte du som inte ens läst hennes bok. Men försök dig gärna på en recension.
Även om det vore fallet att du insåg att Edvardsons skriverier är lögner och dravel skulle du inte erkänna det öppet. Capisce?
Måste man läsa boken, räcker det inte att lysna på radioföljetongen?

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/...programID=1111
Citat:
Författarens formulering behöver bara beskriva en lucka eller liknande.
Det var min själ en sexig omskrivning.
Står det skrivet som Ezzelino citerar; gaskamrarnas golv vänds neråt - mot brännugnarnas eld så är det väl så konkret som det kan skrivas. Avser man en lucka är det troligast att man skriver; en lucka öppnades till brännugnarnas eld, knappast något annat. Sedan hör det till saken att några sådana anordningar inte finns dokumenterade, men det visste du förstås.
Citera
2008-10-04, 12:58
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Detta har ju inte heller påståtts. Det är Ezzelinos egen förvanskade version av de rader han "citerar". Författarens formulering behöver bara beskriva en lucka eller liknande. I Ezzelino-versionen har plötsligt hela våningsplanet vänds upp och ner.---

Är du konstitutionellt oförmögen att läsa innantill och förstå vad du läser?

Citat:
Ursprungligen postat av Cordelia Edvadson
"Senare får flickan veta att den noga doserade gasmängden visserligen räckte för att döda de vuxna, men det lär hända att spädbarnen ännu är vid liv då gaskamrarnas golv vänds neråt - mot brännugnarnas eld. Flickan kommer att tänka på stekta äpplen."

Judebäbisarna behövde "mer gas" än vuxna judar, "gaskamrarnas" golv "vändes nedåt". Är det inte underbart vart din blinda tro på Ho£ocau$ten enligt Yad Vashem för dig, till något som bara kan beskrivas som total idioti?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in