Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Därför att det (för mig i alla fall) räcker ganska bra med att läsa en del s k standardverk, och ibland se någon bra dokumentär..
Ja, och du tror bergis på allt som skrivs i tidningar också, "för det står ju i tidningen!"
Citat:
Fast här kan vi ju byta ut mord mot förintelseläger (Vernichtungslager).. Jag är inte så naiv att jag tror att SS i sin dokumentation kallade dessa läger för förintelseläger, men den normala (fast hemliga) jargongen bland SS-folk och högre nazister var förmodligen tämligen rakt-på-sak.
Nej, vi kan inte bara byta ut
koncentrationsläger mot
förintelseläger hur som helst...
*Suck!* Alltså, jag vet inte - i all hast - ens var jag skall börja nånstans...
Om dokumentationen inte talar om
förintelseläger, och inget stöd finns för en "jargong" om
förintelseläger (för skilja vissa läger från andra), och
förintelseläger är en term som återfinns först hos de allierade/efter kriget, HUR I HELVETE kan du då "veta" att de av SS kallades FÖRINTELSELÄGER (eller motsvarande)???
Naiv är precis vad du är. Närmast fullkomligt, ofattbart
naiv!