Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-22, 20:52
  #1
Medlem
Jag har suttit nu lite för länge med några av surdegarna i kryptovärlden. Bland annat PIVX som ligger mig varmt om hjärtat trots att många kortsiktiga spekulanter har övergivit den nu och kraschat priset under $1. I dagarna har det börjat röra sig i communityn och hända saker runt valutan som gör att jag spetsar öronen.

1. ZDex går in i alpha- och betafasen nu i november. Det handlar alltså om en decentraliserad exchange som ska göra bitcoin anonymt på riktigt. Vad menas med detta är att man inte ska behöva lita på en svart låda (coinblender) att ens transaktionshistorik inte hamnar på avvägar. Detta ska då (enligt mig, hypotetiskt) driva kursen på DAO-valutan PIVX uppåt, vars Zerocoin-tillstånd ZPiv ska handlas decentraliserat mot andra kryptovalutor. BTC/Zpiv blir då alltså det initiala paret men fler valutor är planerade att implementeras eftersom.

2. PIVX som community kommer att närvara vid några av de viktigare konferenserna i kryptovärlden och representera sin teknik och visioner om en fri valuta. Bl.a. WebSummit 2018 i Lissabon 5-8 Nov och Provenance Soul 2018 start 1 Nov.

3. Dessutom arbetas det parallellt med Bulletproofs, som ska göra pivx anonymitetsteknik ännu snabbare och mer lättdrivet. Det här är viktiga punkter för att göra öka tillgängligheten för massorna då säkrare personliga wallets enklare kan utvecklas för smartphones och dylikt.

Allmän info:
https://pivxcentral.org/
https://pivx.org/

Delge gärna era egna tankar om pivx eller andra projekt som har framtiden för sig som en mer likvid och anonym kryptovaluta. Altcoins som är fokuserade på annat än enbart vara en valuta kan också vara av intresse för diskussionen.

Om ni har tekniska frågor runt den här valutan så är jag relativt påläst och kan nog svara på många av dem. Obs! Jag är ingen ekonom och vill undvika att ge generella investeringsråd. Kan bara delge mina egna tankar och reflektioner som har lett mig in på PIVX.
Citera
2018-09-22, 22:04
  #2
Medlem
Tillägg:

Zdex ska alltså i praktiken kunna fungera som ett mellansteg i att göra vilken kryptovaluta som helst anonym på riktigt (Vad som gör en anonym valuta nödvändig kan såklart också diskuteras).

Efterfrågan på Zpiv är alltså samma sak som efterfrågan i PIVX eftersom summan av dem alltid är konstant plus några % inflatition över tid, vilken är fördelad 3/5 resp 2/5 över ZPIV och PIVX. Andelen Zpiv av det totala beloppet uppgår idag till runt 24% och har en ökande trend.

Zerocoin-protokollet Zerocoin har utvecklats gentemot andra varianter av Nollkunskapsbevis (Zero Knowledge Proofs), såsom ZK-Snarks, etc, men vi kan ta det i senare diskussion om intresse finns.

Länkar:
DAO "Decentralized Autonomous Organization"
Decentralized Exchange
WebSummit 2018 Lissabon 5-8 Nov
Provenance Seoul 2018 1-? Nov
Utlottning till "PIVX cruise" Miami/Bahamas, 4 Feb

Jag är alltså intesserad av projekt som har liknande fokus, d.v.s. att hålla sig till de viktiga kärnvärdena såsom maximal decentralisering och absolut anonymitet.

Väl mött i kryptodjungeln!
__________________
Senast redigerad av XrayCharles 2018-09-22 kl. 22:57.
Citera
2018-09-24, 21:39
  #3
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Intressant. Denna coin verkar extremt undervärderad. De har funnits länge. Fork från DASH. aktivt kommunity mm.
Citera
2018-09-25, 02:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Intressant. Denna coin verkar extremt undervärderad. De har funnits länge. Fork från DASH. aktivt kommunity mm.

Jag har varit inne i den här hela resan upp till 14 och nu nere på 1 igen så jag känner mig ganska luttrad vid det här laget.

Det jag tror har varit problemet för PIVX är att de inte haft några utvecklare som har agerat publikt. Hela kärnan i projektet är ju anonymitet och att hålla bovar och banditer borta från kunskapen om vars det finns någonting att stjäla. Betänk att några av de tidiga utvecklarna så klart ligger inne på ansenliga mängder kryptovaluta PIVX (inte så mycket som man kan tro och det finns flera olika metoder för att uppskatta dessa summor men jag lämnar denna spekulation tills vidare då jag känner att jag har mycket annat jag vill skriva nu). Betänk sedan att man är en intelligent människa som förstår vikten av att hålla låg profil. Hursomhelst så ter sig decentraliseringen i själva blockkedjan gigantisk jämfört med de flesta andra och kan egentligen bara mäta sig med bitcoins ungdom, då noderna körde minern på en CPU. Jag har varit lite ouppdaterad inom kryptovärlden de senaste månaderna får jag väl erkänna men några höjdpunkter jag minns var väl när Vitalik vände tillbaks sin Ethereum till sitt "rätta läge" på en femöring för att kapital hade slarvats bort när någon stackars utvecklare hade gjort bort sig. Ja... det var väl bra kan man tycka men det tycker inte jag. Min syn har alltid varit långsiktig på det här med krypto och därför har den riktiga decentraliseringen varit intressant för mig (skippar motivering nu). Naturligtvis är ingen valuta perfekt. De har sina för och nackdelar. För att ta ett exempel så hade det varit härligt om alla ens kontanter och likvider är dels likvida (så klart) men med twisten att du fick en ordentlig ränta på kontot också. Nu pratar jag om en "ränta" som är värdig att följa med i inflationens tempo eftersom att räntorna ÄR större delen av inflationen. Dessutom utan låsning. Nu pratar vi PIVX. Inte många förstår det geniala i systemet. Inte många förstår heller hur oerhört viktigt säkrandet av ens anonymitet på en publik blockkedja. Borde vara självklart för användarna. Men inte alla har erfarenheter av att bli rånade. Varken av staten eller av egenföretagare. Hursomhelst, med Zpiv så blir kopplingen bruten mellan dina olika transaktionsaktiviteter och där bestämmer man väl som med alla kryptos hur man själv vill göra. Har man stora summor så är nog praxis att ha dels en separat dator, dels backuper som är krypterade på ett sånt sätt att det inte går att se summan utan lösenord. Idag finns inte många färdiga användarvänliga men framförallt säkra "banklösningar" att köpa. Där ligger lite dilemmat med kryptovalutor i stort, folk är osäkra. Men jag tror det kommer att dyka upp lösningar som fixar biffen i sinom tid. Kryptotekniken tillåter så absurda lösningar så man knappt tro det är sant. T.ex. kan man teoretiskt låta banken stå för säkerheten utan att varken känna till saldot på kontot eller någon transaktion överhuvudtaget. Det är därför det är viktigt att ha skarpa hjärnor i teamet.

Pivx har alltså en del talanger i det dolda av olika anledningar. En sak jag förstått nu är att "Pivianerna" har börjat inse att om ingen offrar lite av sin integritet för projektet och blir ett ansikte utåt för utvecklingen, så kommer det aldrig att nå någon större framgång. Och nu har alltså utvecklarna börjat hitta ut ur sina skrubbar och delta i de större evenemangen. Info:

https://pivx.org/news/

Det har också tillkommit andra som t.ex. Jonathan Bootle (matematiker) som är engagerad nu på heltid med bulletproofs som kommer vara viktigt för PIVX. Bootle får forskning publicerad och Pivx-projektet får viktig kunskap tillbaks. Naturligtvis kommer allt han presenterar att bli publikt så småningom, men vem skulle ni välja till ert team: Den som läst pappret eller den som skrivit det? Nåväl... s sjukt smarta killar (+ en tjej, tror jag) som suttit och utvecklat det här projektet ett tag nu. Problemet har ju varit att en av de viktigaste värderingar inom PIVX, användarens integritet, stod lite i kontrast till att outa sig som stormrik datornörd utan säkerhetsdörr. Därför har PIVX ingen Vitalik i sitt team som ett ansikte utåt. Ingen McAfee heller . Nåväl, PIVX ser ut som det gör och är lågt värderat av goda anledningar men nu börjar det bli ett alltför långt inlägg så jag ska runda av. Ingen bryr sig väl om krypto längre?

God natt
__________________
Senast redigerad av XrayCharles 2018-09-25 kl. 03:05.
Citera
2018-09-29, 18:14
  #5
Medlem
Det verkade som att jag var ganska bra i timingen på den här trådstarten. Jag tänkte att om inte priset sticker ordentligt från $1 nivån, särskilt just nu när det är så väldigt många bra nyheter på en gång, så är valutan död. Så idag är min portfölj +25% och jag tror jag förstår varför.

Jag ser ett ökande intresse från Sydkorea runt PIVX, i synnerhet nu när Sydkoreas PIVX-ambassadör Jakiman (https://pivx.org/sk/pivx-team_sk_pivx-tim/) ska presentera tekniken på hemmaplan under Provenance Seoul 2018 (https://www.provenance.events/)

Valutan gick idag från att ha legat nere i $200k volymer vissa dagar de senaste veckorna, så är vi idag uppe i $7.6M, och det ökar as we speak (https://coinmarketcap.com/currencies/pivx/). En stor del av ökningen kommer ifrån Sydkorea.

Jag kan även rekommendera den här podcast'en med två PIVX-utvecklare om man är intresserad av tekniken:

https://www.youtube.com/watch?v=IAbFywXNTSY&t=564s
Citera
2018-09-29, 22:54
  #6
Medlem
Nytt avsnitt: Token TV

https://www.youtube.com/watch?v=tjB5yEZshfc
Citera
2018-09-30, 03:13
  #7
Medlem
En tidigare Token TV episod men en intressant diskussion runt vad som händer i världsekonomin och hur det påverkar kryptovalutorna

https://www.youtube.com/watch?v=IOuA1q9HPW8
Citera
2018-10-03, 13:36
  #8
Medlem
Decentraliserade Exchanges poppar upp som svampar ur jorden nonstop, vad är det som gör att Pivx kommer öka av den, har dom mest pivx trading pairs?

och vad är det som gör pivx speciellt i övrigt jämtemot den uppsjö av andra anonyma coins som finns?

I slutändan lär det vara real world adoption som gör vilka coin som kommer stiga. Hur ligger pivx till där?

Har sjukt dålig koll på pivx, Just nu är det nästan 100% Alqo som gäller för mig.
Citera
2018-10-03, 13:40
  #9
Medlem
¨De som påstår att en kryptovaluta är extremt undervärderad vet inte vad de pratar om. Det är de konkurrerande kryptovalutorna som är extremt övervärderade.. Sa jag "kryptovalutor" ? Borde snarare benämnt dem som tulpanlöks-lotter.
Citera
2018-10-03, 14:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
¨De som påstår att en kryptovaluta är extremt undervärderad vet inte vad de pratar om. Det är de konkurrerande kryptovalutorna som är extremt övervärderade.. Sa jag "kryptovalutor" ? Borde snarare benämnt dem som tulpanlöks-lotter.


Lol, ja håll dig utanför om du tycker så
Citera
2018-10-03, 14:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
¨De som påstår att en kryptovaluta är extremt undervärderad vet inte vad de pratar om. Det är de konkurrerande kryptovalutorna som är extremt övervärderade.. Sa jag "kryptovalutor" ? Borde snarare benämnt dem som tulpanlöks-lotter.
Det var ett tag sen
Citera
2018-10-03, 18:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptosvenne
Decentraliserade Exchanges poppar upp som svampar ur jorden nonstop, vad är det som gör att Pivx kommer öka av den, har dom mest pivx trading pairs?
Direkt handel till en helt anonym valuta (zpiv). Jag kan inte så mycket om just Zdexen tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Cryptosvenne
och vad är det som gör pivx speciellt i övrigt jämtemot den uppsjö av andra anonyma coins som finns?
Väldigt många saker. För det första tror jag att Proof of Stake är överlägset Proof of Work i det långa loppet. Nätverkets konsensus blir mer decentraliserat och kostnaderna flyttas från miners till pivx-sparare aka "stakers" så man kan säga att man får ett betydligt mycket mer elegant och effektivt system. PIVX är även en DAO - Decentralized Autonomous Organisation och kombinationen PoS+DAO gör att kontrollen över PIVX alltid ligger helt i händerna på användarna, till skillnad från andra blockkedjor där man i praktiken förlitar sig på miningpooler, farm-ägare och anonyma donatörer för drift, underhåll och utveckling. Hela det ekonomiska systemet är helt transparant, vilket är rätt så intressant i sig (ZPiv är såklart helt ospårbart ändå, då de inte är i direkt kontakt med budgeten). En annan fördel med PoS är att ingen någonsin kan komma in och ta över det här systemet från dess användare. En enbart hyptetisk fråga naturligtvis men om en attackerare skulle försöka sig på att köpa upp en majoritet i PIVX så skulle priset åka till månen långt innan 51% hade köpts upp. Bulken av valutan ligger nämligen bundet i master- och staking-nodes av långsiktiga investerare.

Betydligt säkrare och mer förutsägbart nätverk överlag alltså och det blir även svårare för diverse tvivelaktiga stater att reglera bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Cryptosvenne
I slutändan lär det vara real world adoption som gör vilka coin som kommer stiga. Hur ligger pivx till där?
Rankad 93 på coinmarketcap, så det är väl ingen rusning till valutan verkar det som.

Här finns lite mer basic info om säkerheten:

https://pivx.org/the-new-level-of-privacy/
__________________
Senast redigerad av XrayCharles 2018-10-03 kl. 18:40.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback