2022-02-06, 21:28
Medlem
smurf.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Hittar inget.
Skulle någon ljuga och hitta på på Flashback?

Jag tänkte för övrigt mer på att Nord inte äger majoriteten av sina egna servrar, utan hyr dessa av andra. Vem vet vad dessa leverantörer lagrar och vad de gör med hårdvaran?

Sen fungerar inte deras USA Netflix-funktion vidare bra heller.

I övrigt så finns det billigare VPNs som äger sina egna servrar, och som inte ägs av ett shady företag såsom NordVPN eventuellt gör.
Senast redigerad av smurf.konto 2022-02-06 kl. 21:32.
Citera
2022-02-06, 21:43
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Hittar inget.

Från Nords Privacy Policy
Citat:
We do not share your personal information with third parties except as described in this Privacy Policy.

Följt av:
Citat:
Sometimes our service providers, for example, distributors, resellers, and app store partners, will be independent controllers of your data. Their terms and conditions and privacy policies will apply to such relationships.

Your personal information may be processed in any country in which we engage service providers. When you use our Services, you acknowledge the transfer of your personal information outside of the country where you reside.

Vilket ger mig varningssignaler när "oberoende" aktörer har kontroll över ens information man vet inte vart den informationen hamnar.
Citera
2022-02-06, 22:10
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Från Nords Privacy Policy

Följt av:

Vilket ger mig varningssignaler när "oberoende" aktörer har kontroll över ens information man vet inte vart den informationen hamnar.

Varningssignaler är ju något helt annat än det du skrev. Du skrev att det var ett faktum. Du kan väl vara ärligt att skriva att du TROR eller MISSTÄNKER.

Alla som använder har appar som laddas ner via Google Play eller apples Appstore. Är ju tyvärr vad jag vet mer eller mindre tvingade till att lämna ifrån sig vissa uppgifter som operativsystem. Finns ju en del VPN-appar på F-droid.
Citera
2022-02-07, 00:03
Moderator
vhes avatar
Inlägg utbrutna ur (FB) Webbläsaren Operas VPN

/Moderator
Citera
2022-02-07, 01:06
Medlem
Zilvios avatar
Trådar sammanfogade.
/MOD
Citera
2022-02-07, 16:59
Medlem
Värt att nämna att igår gjorde NordVPN och Surfshark en merge men ska fungera oberoende av varandra;
Citat:
"NordVPN and Surfshark announce merger
The two companies will still operate as separate companies."
https://www.zdnet.com/article/nordvp...nounce-merger/

Vad man tycker om detta är både + och -

NordVPN's policy är minst sagt svår att tolka även om de gör reklam med att de loggar ingen traffik, men däremot hur du loggar in / hur du betalar / hur du använder de andra tjänsterna så loggas väldigt mycket, och delas med tredjepart med anledning "för att säkerställa funktioner". Så ditt namn, adress, IP, betaluppgifter, kortnummer, enhetsinformation, och annan ytlig info samlar de in för deras "funktioner" ska fungera bra.
Hur långt detta går är enligt deras egen utsago ända tills vad du gör med din traffik, då ska inget loggas.
Problemet här vad man kan säga om detta utifrån deras borg är ju att det finns uppenbara problem, dvs Att du som person använder deras vpn och med vilken IP är loggad, ifall polisen skulle vilja se över detta så skulle det vara befogat och vara tvungen baserat på vilket land servern ligger i, så om det är Sverige så skulle man kunna bryta upp serverhallarna så länge man fått informationen redan från NordVPN att en unik användare som är aktiv via deras tjänst för traffik igenom där, då skulle de kunna i realtid se över traffiken från just denna användare.

Men då skulle förfrågan först ske till nordvpn som befinner sig i ett annat land (panama, dock lagras informationen troligtvis i andra länder likaså så kanske att samla in informationen från USA?) för att gå genom lagens system för att få tag på en aktiv användares information, så låt oss säga IP + port nummer ges till myndigheterna därefter skulle nordVPN kunna se om IP + port är fortfarande aktiv och hur länge det varit aktivt för att säkerställa att det är samma användare. Därefter skulle de kunna ge den informationen de har, dvs det som stod ovan (email, namn, adress, land, enhetsinformation m.m) och sedan skulle behöva tillstånd för att gå in i serverhallarna och se över just specifik server (vanligtvis stänger de ner hela verksamheten förutom den specifika servern för att det inte ska bli något fel i lagens namn) se över traffiken och ha tillräckligt med bevis gentemot en person, för att detta ska ske antar jag att det ska handla i princip om något väldigt stort så som misstänkt pågående terrordåd eller någon större aktör som gör att lagarna öppnar sig enklare för myndigheterna.

Någon får gärna flika in var detta brister?
Citera
2022-04-10, 01:31
Medlem
aquaman1s avatar
Någon som vet hur man aktiverar kill switch på iOS? Hittar verkligen inte funktionen någonstans i iOS-appen.
Citera
2022-05-22, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Någon som vet hur man aktiverar kill switch på iOS? Hittar verkligen inte funktionen någonstans i iOS-appen.

NordVPN:s Kill Switch aktiveras inte automatiskt när du laddar ner appen. Du måste gå till appinställningarna för att aktivera den. På våra Windows- och macOS-appar kan du också ange vilka appar du vill att Kill Switch ska blockera.
Citera
2022-07-01, 17:44
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag har nu använt nordvpn i snart en månad och ville mest prova det för att testa det amerikanska utbudet på netflix och nej, det går inte med nordvpn. Jag har provat alla server som nordvpn har i usa men netflix godkänner inte någon.

Vad händer när jag provar?

Jag kopplar mig på en amerikansk server, skriver i min e-post och mitt lösenord på netflix men då säger netflix att jag angivit fel lösenord. Okej tänker jag. Jag stänger av nordvpn, kör min egen ip-adress, min e-postadress och lösenord på netflix och vipps så kommer jag på några sekunder in på netflix. För er som ska se de amerikanska utbudet genom att använda nordvpn - glöm det direkt.
Citera
2022-07-03, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag har nu använt nordvpn i snart en månad och ville mest prova det för att testa det amerikanska utbudet på netflix och nej, det går inte med nordvpn. Jag har provat alla server som nordvpn har i usa men netflix godkänner inte någon.

Jag kopplar mig på en amerikansk server, skriver i min e-post och mitt lösenord på netflix men då säger netflix att jag angivit fel lösenord. Okej tänker jag. Jag stänger av nordvpn, kör min egen ip-adress, min e-postadress och lösenord på netflix och vipps så kommer jag på några sekunder in på netflix. För er som ska se de amerikanska utbudet genom att använda nordvpn - glöm det direkt.

Detta har jag konstaterat tidigare men bra att du nämner det igen ändå. Angående fel lösenord, det är pga införandet av restriktioner om vartifrån man får logga in pga bypass metoder som gör att användare kunnat upprätthålla falska abonnemang i vissa länder och sedan visas det att man loggar in från ett annat land som man inte har använt med installationen av sitt abonnemang.
Så det är inte fel på lösenordet.. dock kan jag nämna att man kan ändå bypassa detta genom lite fix/tricks (även då med VPN)
Citera
2022-08-04, 01:16
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt

NordVPN skryter med att de använder sig av något som jag inte kommer ihåg vad det kallades för just nu, men det skulle iallafall göra så att sidor som inte accepterar VPN tror att det är vanlig trafik och därmed kringgår man VPN-blockeringen. Det är dock lögn. Sidorna känner igen det ändå.
Citera
2022-08-04, 03:52
Medlem
Encontros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
NordVPN skryter med att de använder sig av något som jag inte kommer ihåg vad det kallades för just nu, men det skulle iallafall göra så att sidor som inte accepterar VPN tror att det är vanlig trafik och därmed kringgår man VPN-blockeringen. Det är dock lögn. Sidorna känner igen det ändå.

Kan inte annat än hålla med.

Har dessutom problem om jag väl haft en aktiv anslutning och avslutar denna. Helt hopplöst att åreranslua, får helt enkelt start om allt ihop från början. Nägon guru som har lösning på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in