Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-09-19, 19:18
  #37
Avstängd
Fader.Messiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Finns många exempel på fejkad forskning, särskilt inom LCHF-gengren. Men nu har vi studerat Aspergillus niger i 100 år och jag har svårt att tro att det är en sådan lång konspiration bakom det hela.

https://fungalbiolbiotech.biomedcent...694-018-0054-5

har hört att Carolina Reaper kan göra så att man hamnar i chock och aldrig kommer ut. vad tänker du om det?
Citera
2018-09-19, 19:18
  #38
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Messias
vad tycker du om peppar då? har hört att man kan få lungsot om man råkar andas in det

Jag har andats in peppar. Inte fått lungsot.
Citera
2018-09-19, 21:15
  #39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Jag har andats in peppar. Inte fått lungsot.

Själv brukar jag ibland nysa av färdigmald peppar, sådan som ibland finns i kryddställen på matställen. Peppar retar slemhinnorna, även magen, så peppar är inte helt oproblematiskt om man har känslig mage etc, men någon större hälsofara är det inte med peppar. Inte något som är allmänt känt/fått löpsedlar i kvällspressen etc.

(Ibland är det faktiskt rätt skönt att nysa!)
Citera
2018-09-19, 21:32
  #40
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Stora mängder bittermandel och muskotnöt är ju inte hälsosamt

"Bittermandel är giftig, endast ett fåtal mandlar bör användas vid matlagning. Bittermandel innehåller amygdalin som kan utveckla vätecyanid efter förtäring, som kan orsaka illamående, kräkningar, yrsel och hjärtklappning, i allvarliga fall även medvetande- och andningspåverkan. Åtta till tio bittermandlar kan vara dödlig dos för ett barn."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bittermandel

"Muskot innehåller det amfetaminliknande ämnet myristicin, som i stora mängder kan ge förgiftningssymptom och vara livshotande. I augusti 2008 drogs ett nummer av tidningen Matmagasinet tillbaka på grund av att ett kakrecept felaktigt angivit 20 muskotnötter i stället för 2 kryddmått. Fyra personer som ätit en sådan kaka drabbades av yrsel och huvudvärk. I maj 2010 fick fyra ungdomar föras till sjukhus för intensivvård efter att ha berusat sig med muskot."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Muskot
Citera
2018-09-19, 21:36
  #41
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Messias
tro inte på allt big pharma säger...
Nej vi ska hellre tro på dig som påstår dig vara kock samt läst på universitetet? Gå och lägg dig, pajas.
Citera
2018-09-19, 22:12
  #42
Avstängd
Fader.Messiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Nej vi ska hellre tro på dig som påstår dig vara kock samt läst på universitetet? Gå och lägg dig, pajas.

jobbar ju inte som kock längre idiot
Citera
2018-09-19, 23:10
  #43
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Messias
jobbar ju inte som kock längre idiot
Ah, då ska vi inte längre tro dig gällande att citronsyra är livsfarligt?
Citera
2018-09-19, 23:29
  #44
Avstängd
Fader.Messiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ah, då ska vi inte längre tro dig gällande att citronsyra är livsfarligt?

jo. jag jobbar som biokemist idag
Citera
2018-09-20, 10:31
  #45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns citronsyra i en massa kryddmixer, exempelvis Santa Maria/Kockens citronpeppar som folk köper när de ska krydda sin fisk. Citronsyra sägs av livsmedelsmyndigheterna vara safe.
Jag oroar mig inte speciellt mycket över citronsyra.

En annan krydda som däremot bevisat orsakar cancer är nitrit. Charkprodukter (typ skinka, salami, etc.) är behandlade med nitritsalter. Nitrit ger den vackert röda färgen på påläggsköttet, men orsakar tyvärr tarmcancer.

Varför används nitrit i korv/charkvaror?
Nitrit används som konserveringsmedel. Det motverkar utveckling av sporbildande bakterier, ökar hållbarheten samt påverkar köttfärgämnet myoglobin så att köttfärgen behålls efter upphettning av charkvaran. Nitrit blandas med vanligt koksalt. Mängden natriumnitrit i nitritsalt är 0,6% medan resten 99,4% är vanligt koksalt.

Nitrit deklareras som koksalt med nitirit, konserveringsmedel med nitrit eller konserveringsmedel E 250.
http://www.svensktkott.se/om-kott/st...orvcharkvaror/
Nu pratade jag om maten man tillagar, att citronsyra finns i mycket annat och anledningen.
Det är jag på det klara med.

Finns det någon som gjort mat med citronsyra, och då inte saft, sylt, mos och liknande.
Jag använder aldrig citronsyra i mat, jag tar andra syror om jag vill ha syra i maten.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback