2018-09-19, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Nu är de flesta tillsatser och E-nummer vare sig artificiella eller ens skadliga. Kom ut ur er
E-nummerdimma.

har du några som helst bevis på det?
Citera
2018-09-19, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Vet att det är många som har drabbats av E330 som framställs med hjälp av melass och svartmögel.

ja exakt. vissa har fått allvarliga symptom
Citera
2018-09-19, 18:46
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Messias
har du några som helst bevis på det?

Här har du lite att göra...

https://www.livsmedelsverket.se/livs...r/sok-e-nummer
Citera
2018-09-19, 18:47
Bannlyst
Citat:
Här har du lite att göra...

https://www.livsmedelsverket.se/livs...r/sok-e-nummer

tro inte på allt big pharma säger...
Citera
2018-09-19, 18:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Som jag sa använder jag annan syra i maten.

Är det skolan som lärt dig detta, eller i arbetslivet?
I de kök jag arbetat i, så använde inte en enda citronsyra.
Det är därför jag vill förstå användningen, och lära mig nått nytt samtidigt.

Finns citronsyra i en massa kryddmixer, exempelvis Santa Maria/Kockens citronpeppar som folk köper när de ska krydda sin fisk. Citronsyra sägs av livsmedelsmyndigheterna vara safe.
Jag oroar mig inte speciellt mycket över citronsyra.

En annan krydda som däremot bevisat orsakar cancer är nitrit. Charkprodukter (typ skinka, salami, etc.) är behandlade med nitritsalter. Nitrit ger den vackert röda färgen på påläggsköttet, men orsakar tyvärr tarmcancer.

Varför används nitrit i korv/charkvaror?
Nitrit används som konserveringsmedel. Det motverkar utveckling av sporbildande bakterier, ökar hållbarheten samt påverkar köttfärgämnet myoglobin så att köttfärgen behålls efter upphettning av charkvaran. Nitrit blandas med vanligt koksalt. Mängden natriumnitrit i nitritsalt är 0,6% medan resten 99,4% är vanligt koksalt.

Nitrit deklareras som koksalt med nitirit, konserveringsmedel med nitrit eller konserveringsmedel E 250.
http://www.svensktkott.se/om-kott/st...orvcharkvaror/
Citera
2018-09-19, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns citronsyra i en massa kryddmixer, exempelvis Santa Maria/Kockens citronpeppar som folk köper när de ska krydda sin fisk. Citronsyra sägs av livsmedelsmyndigheterna vara safe.
Jag oroar mig inte speciellt mycket över citronsyra.

En annan krydda som däremot bevisat orsakar cancer är nitrit. Charkprodukter (typ skinka, salami, etc.) är behandlade med nitritsalter. Nitrit ger den vackert röda färgen på påläggsköttet, men orsakar tyvärr tarmcancer.

Varför används nitrit i korv/charkvaror?
Nitrit används som konserveringsmedel. Det motverkar utveckling av sporbildande bakterier, ökar hållbarheten samt påverkar köttfärgämnet myoglobin så att köttfärgen behålls efter upphettning av charkvaran. Nitrit blandas med vanligt koksalt. Mängden natriumnitrit i nitritsalt är 0,6% medan resten 99,4% är vanligt koksalt.

Nitrit deklareras som koksalt med nitirit, konserveringsmedel med nitrit eller konserveringsmedel E 250.
http://www.svensktkott.se/om-kott/st...orvcharkvaror/

citronsyra är visst farligt!!!!!!! flera har testat att eliminera det ur dieten och dem mår bättre
Citera
2018-09-19, 18:57
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
tro inte på allt big pharma säger...

Så du är en Big-Pharma foliehatt till syvende och sist? Jag hatar också Monsanto, Glyfosat och skadliga ämnen. Men jag började min hatkarriär 2005 och har sedan dess lyckats med att lära mig en del.

Vi blir inte impotenta av flour i dricksvattnet och inte autistiska av sötningsmedel i läsk. Gäller att hålla sig till vetenskapen.
Citera
2018-09-19, 18:59
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
citronsyra är visst farligt!!!!!!! flera har testat att eliminera det ur dieten och dem mår bättre

Många har sagt att de får bättre hjärtfunktion av LCHF också. Tro inte på allt du läser.
Citera
2018-09-19, 19:01
Bannlyst
Citat:
Så du är en Big-Pharma foliehatt till syvende och sist? Jag hatar också Monsanto, Glyfosat och skadliga ämnen. Men jag började min hatkarriär 2005 och har sedan dess lyckats med att lära mig en del.

Vi blir inte impotenta av flour i dricksvattnet och inte autistiska av sötningsmedel i läsk. Gäller att hålla sig till vetenskapen.

vadå vetenskapen? hur vet du att all forskning är sann
Citera
2018-09-19, 19:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Jovisst, vissa påstår så, men detta är inte vetenskapligt bevisat, och detta måste vi myndigheter här på Flashback leva efter i vår utövning..
Citera
2018-09-19, 19:11
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
vadå vetenskapen? hur vet du att all forskning är sann

Finns många exempel på fejkad forskning, särskilt inom LCHF-gengren. Men nu har vi studerat Aspergillus niger i 100 år och jag har svårt att tro att det är en sådan lång konspiration bakom det hela.

https://fungalbiolbiotech.biomedcent...694-018-0054-5
Citera
2018-09-19, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nu tramsar du enligt min åsikt. Förstår att du är ute efter något annat än att diskutera kryddor, vilket vi gör här. Diskuterar kryddor alltså.
Vad anser du har orsakat problem för dig gällande citronsyra?

vad tycker du om peppar då? har hört att man kan få lungsot om man råkar andas in det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in