Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-17, 17:09
  #1
Medlem
Hej! (Tror att jag har denna tråden i rätt kategori)

För att göra en lång historia kort: jag har sedan ett tag tillbaka haft ont som ett tryck över bröstet, varit hos läkaren, han sa att det var stress/oro/ångest, fick råd om att ta receptfria piller så som Ipren, tagit det, och det hjälpte typ i någon vecka (dvs värken försvann) sedan var värken tillbaka och nu undrar jag om det är en muskel i bröstet som utgör allt detta? Min läkare tog EKG på mig och det såg väldigt fint ut, så det bör inte ha varit något som har med hjärtat att göra, vilket jag var orolig för först, men blev väldigt lättad över när han sa att det inte var det. Det gör mest ont på den vänstra sidan, men ibland på den högra också. Denna värken känns som att något är spänt, ganska långt in i bröstet så det är inte något ytligt. Jag rör på mig varje dag, det kan vara allt från lite gym till en joggingrunda. Jag äter bra mat och försöker undvika socker i för stora mängder.
När det är kallt ute eller det händer för mycket, dvs nåt som gör mig stressad. Och då menar jag mer inre stress, inte att jag måste hinna med bussen .... Inre stress för mig är mer när jag har massor av saker att göra och tiden räcker inte till så jag bara vill gråta.
Frågan är egentligen: kan det vara fel på någon muskel i bröstet? Eller är det något annat? Vad kan det vara? Har ni varit med om detta? Kan man träna bort det? När jag gör vissa rörelser på gymmet så gör det extra "ont". Detta har pågått sen april och jag vill inte hålla på att äta massa piller (även om de är receptfria). Utan jag vill mer kunna träna upp det här så det blir bättre en gång för alla.
Om ni har några frågor så ställ dom, kanske var lite otydlig
/Kvinna, 18
Citera
2018-09-17, 17:22
  #2
Medlem
okok1s avatar
Din läkare har nog rätt. Ångest/stress kan orsaka det du beskriver.

Hitta något som gör att du kan koppla av.

https://healthvibed.com/relaxation-1...ivate-the-pns/
Citera
2018-09-17, 17:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Din läkare har nog rätt. Ångest/stress kan orsaka det du beskriver.

Hitta något som gör att du kan koppla av.

https://healthvibed.com/relaxation-1...ivate-the-pns/

Tack snälla för svaret! Ska kolla länken
Citera
2018-09-17, 17:35
  #4
Medlem
Eftersom du nämner stress lär det vara detta tror jag.Har det gått så långt att du behöver gå till läkare så måste du vara beredd på att det tar lång tid innan det försvinner. Det tar lång tid att få och minst lika lång tid att få bort. När du stressar så blir det värre igen. Så att inte stressa alls under ett par månader är i så fall lösningen. Dock svårt att få bort då man lätt gör det värre igen.
Hade det själv och känner flera som haft samma. Det försvinner inte på en vecka.

Men du måste lära känna din kropp bättre. Någon som lyssnar på sin kropp vet direkt vad som framkallar det. Och det är ännu ett tecken på att du har stress.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2018-09-17 kl. 17:45.
Citera
2018-09-17, 18:01
  #5
Medlem
Okej tack för svaret! Ska tänka på det du har skrivit!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback