2023-05-24, 02:26
Medlem
Enbolots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatFreddysCat
Blev en rätt lång novell ovan så kortar ner den lite fort här:

Trappar ner till 10 mg Metadon. När jag väl har stabiliserat mig på den dosen (ingen abstinens m.m.) så ska jag då enligt min smärtläkare sluta med metadonet helt och hållet och sedan vänta 48-72 timmar d v s 2-3 dygn innan jag sätter på mig ett Norspan Depotplåster 20 mikrogram/timme samt kan även ta Temgesic 0,4 mg sublinguala resoribletter 2-3 ggr dagligen. Har även Catapresan utskrivet.

Vad tror vi om detta? Kan övergången bli relativt smärtfri eller? Enligt deras konverteringsguide så är 10 mg Metadon som sagt likvärdigt med ett Norspan depotplåster 20 mikrogram/timme. Hmm...

Allt annat jag genom årens gång trappat ner och bytt opioder har gått relativt smärtfritt och bytet från Norspan och Temgesic till Metadon gick rätt bra med vill jag minnas (var samma sak där att jag behövde vänta 24 timmar när plåstret var borta innan jag kunde ta min första tablett metadon) men har aldrig gått från Metadon till Norspan och Temgesic.

Önska mig lycka till. Hoppas iaf att övergången ska gå smidigt när det väl sker.

Är inte all metadon ute ur kroppen får man en fruktansvärd abstinens om man tar buprenorfin. Bäst är att ta kodein några dygn så all metadon hinner försvinna innan man börjar med buprenorfin.
Citera
2023-05-24, 10:08
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enbolot
Är inte all metadon ute ur kroppen får man en fruktansvärd abstinens om man tar buprenorfin. Bäst är att ta kodein några dygn så all metadon hinner försvinna innan man börjar med buprenorfin.
Fast kodein krockar också med bup… det är tram, ketogan eller tapentadol som gäller.
Citera
2023-05-25, 06:57
Medlem
Izzardkings avatar
fick höjning till 65mg levopidon, alltså 130mg motsvarande vanligt metadon. jag hoppas verkligen att det hjälper mig med mitt heroinsug som är enormt just nu! jag tog 1 gram bra brunt häromdagen när jag hade 120mg, men det slog på så in i helvete! tog det på 3 fixar å jag kände ta mig fan av redan den första fixen!
är sugen på att byta tillbaka till vanliga dne istället för levopidon för jag tycker fan inte att det är likvärdigt.
någon annan som har liknande erfarenheter med levometadon?
Citera
2023-05-26, 14:20
Medlem
Hejsan12345s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youlaugh.
Fast kodein krockar också med bup… det är tram, ketogan eller tapentadol som gäller.

Ja, fast det är ju bara att vänta i 24h så kan man ta suben sedan. Betydligt bättre alternativ än tramadol, eftersom han kommer behöva ta det i så höga doser att han kommer riskera kramper.
Citera
2023-05-26, 18:27
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan12345
Ja, fast det är ju bara att vänta i 24h så kan man ta suben sedan. Betydligt bättre alternativ än tramadol, eftersom han kommer behöva ta det i så höga doser att han kommer riskera kramper.
Det är inte riktigt så enkelt i praktiken
Citera
2023-05-26, 18:33
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izzardking
fick höjning till 65mg levopidon, alltså 130mg motsvarande vanligt metadon. jag hoppas verkligen att det hjälper mig med mitt heroinsug som är enormt just nu! jag tog 1 gram bra brunt häromdagen när jag hade 120mg, men det slog på så in i helvete! tog det på 3 fixar å jag kände ta mig fan av redan den första fixen!
är sugen på att byta tillbaka till vanliga dne istället för levopidon för jag tycker fan inte att det är likvärdigt.
någon annan som har liknande erfarenheter med levometadon?
Har själv inte Levopidon men har tagit väldigt mycket av det och det främsta jag har att säga är att det inte riktigt är dubbelt så potent utan lite mindre, exempelvis tycker jag nog att 100mg vanligt meta snarare motsvarar 55mg levo än 50. Vet inte vad det blir i procent men. Sen tycker jag definitivt att levo går ur fortare och känns lite ”tunnare” på nåt sätt som är svårt att beskriva på annat sätt.
Citera
2023-05-27, 10:08
Medlem
Hejsan12345s avatar
Citat:
Det är inte riktigt så enkelt i praktiken

Varför inte? Har själv gjort det säkert tio gånger i praktiken.
Citera
2023-05-27, 21:13
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Varför inte? Har själv gjort det säkert tio gånger i praktiken.
Det är inte min upplevelse av det bara. Du har varit fysiskt beroende när du gjort detta utan att åka på krock då eller?
Citera
2023-05-27, 21:56
Medlem
Hejsan12345s avatar
Citat:
Det är inte min upplevelse av det bara. Du har varit fysiskt beroende när du gjort detta utan att åka på krock då eller?

Ja, oja. Jag har alltså väntar väntat ca fem-sju dagar och under den tiden gått på bl.a. heroin, kodein, oxy m.m. (alltså kortverkande opioider). Efter att de fem-sju dagarna gått har jag helt enkelt gått över till bup efter att ha väntat i 24h, som sig bör (man kan ju tom. ta till tram de sista 24 timmarna om man har). Varför skulle det inte fungera, förstår jag inte?
Citera
2023-05-27, 22:03
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Ja, oja. Jag har alltså väntar väntat ca fem-sju dagar och under den tiden gått på bl.a. heroin, kodein, oxy m.m. (alltså kortverkande opioider). Efter att de fem-sju dagarna gått har jag helt enkelt gått över till bup efter att ha väntat i 24h, som sig bör (man kan ju tom. ta till tram de sista 24 timmarna om man har). Varför skulle det inte fungera, förstår jag inte?
Ja nej jag menar inte att det ”inte funkar”, det ligger jättemycket i vad du säger, det är en rimlig strategi! För MIG har det bara varit rätt känsligt där när man väl ska gå på bupen igen, det har hänt mig att även om jag väntat tills jag börjat bli tydligt abstinent och jag tagit en lite för stor dos bup att jag då blivit sjukare bara, inte fullskalig krock, men ändå inte bra. Så för mig gäller det att trots att jag börjar bli kass och allt sånt så behöver jag smyga igång med buprenorfinet för att klara mig. Det var därför jag sa att det inte riktigt är så enkelt. Lät kanske lite drygt vilket inte var min mening. 🙂

Usch.. det är en jävla terror det där faktiskt, att vänta på att kunna gå in men bupen igen. Otroligt glad att jag slipper det hemska preparatet numera. 🙏🏼
Citera
2023-05-27, 22:08
Medlem
Hejsan12345s avatar
Citat:
Ja nej jag menar inte att det ”inte funkar”, det ligger jättemycket i vad du säger, det är en rimlig strategi! För MIG har det bara varit rätt känsligt där när man väl ska gå på bupen igen, det har hänt mig att även om jag väntat tills jag börjat bli tydligt abstinent och jag tagit en lite för stor dos bup att jag då blivit sjukare bara, inte fullskalig krock, men ändå inte bra. Så för mig gäller det att trots att jag börjar bli kass och allt sånt så behöver jag smyga igång med buprenorfinet för att klara mig. Det var därför jag sa att det inte riktigt är så enkelt. Lät kanske lite drygt vilket inte var min mening. 🙂

Usch.. det är en jävla terror det där faktiskt, att vänta på att kunna gå in men bupen igen. Otroligt glad att jag slipper det hemska preparatet numera. 🙏🏼

Aha, OK, då förstår jag.

Ja, det är verkligen hemskt, särskilt om man har varken tram eller annan opioid till hands.
Senast redigerad av Hejsan12345 2023-05-27 kl. 22:11.
Citera
2023-05-27, 22:11
Medlem
Hejsan12345s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatFreddysCat
Hade Palexia på recept förut. Ska se om mn husläkare kan skriva ut för en kortare period men hon är extremt nojig med och speciellt nu när man är på metadon och skulle jag ens försöka förklara vad Palexia är till för så skulle hon hänvisa till smärtläkaren som inte har svarat ännu som sagt. Hade nästan glömt bort att Targiniq innehöll Naloxon och det vill man ju INTE slänga i sig ihop med Bup.

Lär bli ett lidande om man inte får tag i någon så småningom. Får hoppas smärtläkaren hör av sig sen så jag kan bolla detta med han men dom är också jäkligt speciella och tycker tex att jag borde ha klippt från 20 mg till 0 rakt av vilket jag toknobbade! Är rätt känslig så trappar ner i min egen takt och tror dom/han tog åt sig lite. Man får alltid höra typ att "opiat-abstinens är inte farligt utan bara obehagligt". Eh testa själva era stolpskott och se hur kul sånt är! Bättre då som sagt att försöka göra en opiod-rotation så smidig som möjlig och med så få utsättningssymtom som möjligt. Tycker jag iaf.

Skulle varmt rekommendera ”Bernese Method”. Ska tydligen vara rätt smärtfritt. Finns mycket på Reddit om det. Vet att det förekommer i Sverige också eftersom jag var på avgiftning med en person som gick över från meta till sub på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in