Får vi se hur detta kommer gå då. Relativt ny på Metadon som sagt mot kronisk smärta bland annat och började med denna medicin i Januari nu 2023 och en låg dos som succesivt ökade till maxdosen 50 mg. Fick en rätt god smärtlindring till slut men mår helt enkelt inte bra på metadon. Svårt att förklara men hursomhelst så har jag trappat ner från 50 mg till 30 mg och ska ner till 10 mg innan jag då ska avvakta tills abstinensen börjar klinga av (är rätt känslig ska det tilläggas) och när jag stabiliserats på 10 mg så att säga så ska jag sedan stoppa tvärt, vara utan metadon i 2-3 dygn innan ett Norspan-plåster på 20 mikrogram ska sättas på samt fått Temgesic 0,4 mg att ta 2-3 ggr dagligen med. Enligt smärtläkaren och deras tabell så ska 10 mg Metadon vara likvärdigt med Norspan 20 mikrogram och sedan är ju Temgesic också Bup men snabbverkande tabletter som man lägger under tungan. Gillar att läkaren "tror" att det bör bli en smidig övergång till slut men att det så klart kommer vara tufft att vara utan metadon i 2-3 dagar plus att det tar ju även 3 dagar innan man får full effekt på plåstret med.
Har tidigare, innan metadonet sattes in, stått på just Norspan och Temgesic och fick en god smärtlindring men fick tyvärr svåra allergiska reaktioner trots luftning av plåstret samt Betnovat (stark kortisonsalva) som man använder 2-3 dagar innan på det området som plåstret skall sitta på men trots allt detta så fick jag rätt kraftiga hudutslag m.m. Nu vill smärtläkaren att jag ändå ska prova detta igen då min kropp kanske kommer reagera bättre. Ytterst tveksamt men men. Måste ju sluta med Metadonet och testat det mesta och fick ändå god lindring av Norspan och Temgesic men synd på hudreaktionerna bara.
Får hoppas allt går smidigt bara. Har trappat ner opiater tidigare, opiod-rotationer som det kallas och sällan kul men trots relativt kort tid på Metadon (5 mån nu eller nåt) så känner jag att denna är fan rätt svår/jobbig att trappa ner. Antar för att den påverkar så pass många receptorer i skallen.
youlaugh har ju lite koll på min resa. Hoppas allt är bra med dig mannen! Här kommer det bli ett antal svettiga veckor framöver.
Denna som Akademiska (går där på deras smärtklinik hos en läkare) följer på ett ungefär. Olika konverteringstabeller. Dock har jag märkt att trots att man är van med opiater så gillar dom att börja på en låg dos vilket oftast utsätter patienter för onödigt lidande. Tycker jag iaf. Att man sätter in en låg dos på någon som inte är van med opiater är en självklarhet men en som tagit det i över 10 års tid? Och aldrig missbrukat m.m, blir bara larvigt då. Som Ni ser på tabellen så ska 10 mg Metadon vara likvärdigt med 20 mg Buprenorfin (Norspan) samt att jag även har Temgesic 0,4 mg att ta 2-3 ggr dagligen d v s 0,8-1,2 mg dagligen vilket visst är likvärdigt med 10 mg Metadon med. Temgesic är som sagt Sublingualt Buprenorfin som smälter undan tungan på ett par minuter för dom som inte visste det. Smärtstillande som ska verka snabbt och runt 6-8 timmar tror jag.
Väl mött allihopa!
Länktips till konverteringstabellen. Höll på att glömma den:
https://regionuppsala.se/samverkanswebben/for-vardgivare/kunskapsstod/lakemedel/forskrivarstod/dosekvivalenstabeller/opioider-dosekvivalens/