Citat:
Ursprungligen postat av
MittPorrKonto
I Kina, det landet det hela handlar om, är det en dominant nyhetskanal, och det är QQ. QQ har fler användare än vad någon annan mjukvara i hela världen har. Den är utvecklad från ICQ som var populär i Europa för 20 år sedan. Allt som har betydelse för gemene kines kommer upp på QQ. Om du inte tror mig kan du fråga valfri kines, de vet vad QQ är.
På en andraplats kommer weixin, eller wechat på engelska. Det är mer av en dejtingapp i kombination av social media. Båda apparna har utvecklats av företaget Tencent i Kina. Dessa två appar är helt dominerande på kinesiska marknaden.
Sina Weibo är den kinesiska motsvarigheten till twitter. Även om den har många användare, är den inte speciellt stor i Kina. Den används framför allt av politiker, vissa universitetsstudenter, ABC:s (kineser bosatta i andra länder för att göra det väldigt förenklat) samt dissidenter. Går du fram till en average kines i Kina har denne med största sannolikhet inte en aning om vad Weibo är. Anledningen till detta är att diktaturen vill hålla befolkningen obildad. På Weibo kan du läsa om politik, viss kritik av politiska ledningen i Kina (innan man raderar informationen), kineser som delar med sig av sin erfarenhet av andra länder mm. Det är nog den kanal som myndigheterna raderar mest i. Och det är den kanal den största proteststormen ligger i.
För att göra en jämförelse. Dessa incidenter i Sverige hamnar mest på Weibo där politiker håller till. De flesta kineser bryr sig inte, vet inte ens vad IKEA eller Sverige är. En del garvar åt det, en del rycker på axlarna och en del ogillar det, men inte mycket mer än så. När Japans kejsare besökte ett krigsmonument för några år sedan för att hedra offren från andra världskriget, så gick detta omedelbart ut och delades på QQ. Det slutade med flera upplopp i flera städer och en del kineser dödades enkom för att de körde en bil av japanskt märke. Att jämföra QQ med Weibo är som att jämföra Rapport med Enköpingsposten.
Som jag skrivit innan, det hela förstoras framför allt av den kinesiske ambassadören då han troligen är ute efter ett bättre jobb. Det är som när det är en "twitterstorm" i Sverige, dvs Arnstad, Jonas Gardell och Bildt protesterar, det är politiskt intresserade som söker stärka sina roller. Det bästa man kan göra är bara att ignorera detta och gå vidare i livet.
Det är lite kort om hur nyhetsflödet funkar i Kina.
Har tillbringat ca 7-8 av mina senaste 20+ år i Kina och är hyfsat bekant med höga militärer, poliser, o.s.v. och har supit ikull med dem ett flertal tillfällen då det öppnat upp sig om saker o ting….men vad vet jag, någon expert är jag inte i alla fall.
Jag trodde nyheter i qq var lite som hänt i veckan i Sverige eller snap chat, men så är det väl…Kineserna är mer intresserade av den typen av nyheter.
Vill minnas att de Japanska kravallerna var på en tid då qq bara var en chat mellan individer och lite privata grupper mer eller mindre…de flesta sprang omkring med en flip tfn och datorer var väl inte så vanliga i hemmen….men det kanske var andra kravaller jag tänker på.
Jag minns att alla sa åt mig att lämna bilen hemma då jag skulle till Ito Yokado och handla, som då var det enda stället jag kunde hitta lite västerländska varor.
Men som info, den finns en mängd andra nyhetskanaler än qq, TV har alla nuförtiden