2018-10-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har svarat på det också men de berörda inläggen har tagits bort, jag kan möjligen ha brustit i tydlighet. Jag försöker igen men med en annan ansats.

Jag vill givetvis INTE jämföra turisterna med Gui Minhai, det jag vill belysa är det godtyckliga och summariska resonemanget.

Såhär säger kinesiska ambassadören i intervjun den 16 september:
Q: An anonymous source from the Swedish government guessed that the Chinese Embassy raising the issue has something to do with the Gui Minhai case. What do you think?

Gui Congyou: The word "guess" you used is accurate. Some Swedish forces, media and individuals do not base what they say on objective facts, but on assumptions and speculations, and even create disinformation to smear China. We do not make such guesses. Since you mentioned the Gui Minhai case, I would like to stress that Gui Minhai is a criminal that committed serious crimes in China, and the competent Chinese authorities are handling the case according to law. The three Chinese tourists did not break any law, but were subjected to such brutally treatment by the Swedish police. We hope the Swedish Government will also act in accordance with law.
http://www.chinaembassy.se/eng/gdxw/t1595611.htm

Kina avfärdar frågor kring fallet med Gui Minhai lika lättvindigt som Sverige avfärdar frågor kring polisens agerande i turistfallet. Resonemangen brister i saklighet och opartiskhet. I Sverige är kravet på saklighet och opartiskhet inskrivet i grundlagen.
Sverige har inte avfärdat några frågor i turistfallet. Chefsåklagare har som sagt yttrat sig. Det finns inte så mycket mer att tillägga. Att kineserna är missnöjda över att de inte får tillrättalagda svar som passar in i deras agenda går inte att göra så mycket åt då vi lever i en demokratisk rättsstat.
Senast redigerad av pf10 2018-10-01 kl. 13:25.
Citera
2018-10-01, 14:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Sverige har inte avfärdat några frågor i turistfallet. Chefsåklagare har som sagt yttrat sig. Det finns inte så mycket mer att tillägga. Att kineserna är missnöjda över att de inte får tillrättalagda svar som passar in i deras agenda går inte att göra så mycket åt då vi lever i en demokratisk rättsstat.
Precis. Och på motsvarande sätt har Kina yttrat sig: ”Gui Minhai is a criminal that committed serious crimes in China, and the competent Chinese authorities are handling the case according to law.

VARFÖR släpper då inte Sverige frågan om Gui Minhai?
Citera
2018-10-01, 16:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Precis. Och på motsvarande sätt har Kina yttrat sig: ”Gui Minhai is a criminal that committed serious crimes in China, and the competent Chinese authorities are handling the case according to law.

Gui Minhai är ett betydligt allvarligare fall.

Han kidnappades ifrån sin semesterbostad i Thailand.

Han sitter fängslad utan rättegång.

Och han tvingades bekänna ett gamalt "brott"

Sedan kidnappades han på nytt när han var åtföljd av svenska diplomater för att få sjukvård.

Nu sitter han i en slags husarrest, under oklara förhållanden.

Jämför detta med att den svenska polisen som gjorde en vanlig avvisning, och tvingades bära ut de kinesiska bråkstakarna, samt körde dem en bit bort till en tunnelbanestation.
Citera
2018-10-01, 17:04
Medlem
Citat:

För att Kina jämförelsevis knappast kan ses som en demokratisk rättsstat med respekt för grundläggande mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Det blir väldigt skevt att jämföra dessa två fall som du gör, då det ena rör sig om ett banalt och rutinmässigt avlägsnande av störande personer som sker i alla länder, inklusive Kina, medan det andra har en helt annan dimension.
Citera
2018-10-01, 17:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Gui Minhai är ett betydligt allvarligare fall.

Han kidnappades ifrån sin semesterbostad i Thailand.

Han sitter fängslad utan rättegång.

Och han tvingades bekänna ett gamalt "brott"

Sedan kidnappades han på nytt när han var åtföljd av svenska diplomater för att få sjukvård.

Nu sitter han i en slags husarrest, under oklara förhållanden.
Men snälla du, ambassadören har ju varit tydlig (se mitt förra inlägg). Om du är missnöjd över att inte ha fått det tillrättalagda svar som passar in i din världsbild så går det inte att göra så mycket åt. Du får väl ta upp frågan med Kina om du är så missnöjd. (Denna text kan innehålla spår av ironi.)

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jämför detta med att den svenska polisen som gjorde en vanlig avvisning, och tvingades bära ut de kinesiska bråkstakarna, samt körde dem en bit bort till en tunnelbanestation.
Jaha, så det är fritt fram för brutalitet från samhället i vissa fall? VEM sätter gränsen och på VILKA grunder?

Citat:
För att Kina jämförelsevis knappast kan ses som en demokratisk rättsstat med respekt för grundläggande mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Det blir väldigt skevt att jämföra dessa två fall som du gör, då det ena rör sig om ett banalt och rutinmässigt avlägsnande av störande personer som sker i alla länder, inklusive Kina, medan det andra har en helt annan dimension.
Som du själv skrev: Om du är missnöjd över att inte få det tillrättalagda svar som du vill är det inte att göra så mycket åt.
Citera
2018-10-01, 17:36
Medlem
Varför skall den här efterblivna pygméen Sverige alltid skämma ut sig och leka med elden? Inte nog med att kommunisterna i Stockholm straffade svenska konsumenter med tullavgifter på Kina-varor, nu skall man tydligen leka viktigpetter igen och värna om någon okänd Ching Chong som Kina inte tycker om. För ett tag sen gnällde man om Kinas "brist på yttrandefrihet på internet" på SVT, för att i ett senare inslag som på samma kanal plädera för att svenskars yttrandefrihet på nätet måste inskränkas och straffbeläggas.

Sverige är utan tvekan ute efter guldmedalj i idioti. Kina kan när som helst klämma till pungen på Sverige, genom ekonomiska sanktioner, så ni får köpa er skit på Biltema, Clas Ohlson, Kjell mfl för 10 gånger dyrare.
Citera
2018-10-01, 17:48
Medlem
Citat:
Men snälla du, ambassadören har ju varit tydlig (se mitt förra inlägg). Om du är missnöjd över att inte ha fått det tillrättalagda svar som passar in i din världsbild så går det inte att göra så mycket åt. Du får väl ta upp frågan med Kina om du är så missnöjd. (Denna text kan innehålla spår av ironi.)

Jaha, så det är fritt fram för brutalitet från samhället i vissa fall? VEM sätter gränsen och på VILKA grunder?

Som du själv skrev: Om du är missnöjd över att inte få det tillrättalagda svar som du vill är det inte att göra så mycket åt.
Jag behöver till skillnad från dig och dina själsfränder på den kinesiska ambassaden inga tillrättalagda svar. Den fakta som finns i turistfallet är mer än tillräcklig och hade talat till turisternas nackdel i vilken rättstat som helst. De ska vara glada för att det hela inte gick längre och att misshandelsanmälan stoppades. I flera andra länder som inte har lika humant rättssystem som vi hade man för övrigt högst troligen inte enbart nöjt sig med att avlägsna vederbörande.
Citera
2018-10-01, 22:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag behöver till skillnad från dig och dina själsfränder på den kinesiska ambassaden inga tillrättalagda svar. Den fakta som finns i turistfallet är mer än tillräcklig och hade talat till turisternas nackdel i vilken rättstat som helst. De ska vara glada för att det hela inte gick längre och att misshandelsanmälan stoppades. I flera andra länder som inte har lika humant rättssystem som vi hade man för övrigt högst troligen inte enbart nöjt sig med att avlägsna vederbörande.
Som jag skrev för flera inlägg sedan så har vi olika åsikter. Respektera nu det och sluta att be om nya svar bara för att sedan upprepa det du upprepat många gånger. Du har ett antidemokratiskt synsätt och en respektlös människosyn. Jag, å andra sidan, anser att kinesiska ambassaden borde få en saklig förklaring av polisen. Sluta nu med denna rundgång – vi har klargjort våra ståndpunkter flera gånger om. Nu räcker det. Tack.
Citera
2018-10-02, 01:08
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Då så påminner vi: I den här tråden diskuterar vi politiska följder av de kinesiska hotellgråterskorna, inte Kina i allmänhet. OT raderat.
/Mod
Citera
2018-10-02, 01:23
Medlem
Så jävla pinsamt att Sverige la ut klippet på YouKo. Trodde verkligen SVT att det hade varit ok? Att kineserna skulle ta det med en nypa salt?

Har en vän vara fru är kinesisk och jag lovar er, kineserna spottar på Sverige nu. Kineser hyser agg länge och tolererar inte kritisism eller skämt på en sådan nivå. Videon exploderade i Kina.

Skäms att statliga pengar använts för detta. Men snacka om en kulturkrock. Svensken är så dum att denne inte förstår att kineserna skulle reagera extremt illa på detta.

Kineserna var idioter som kom hit och bokade fel dag, men Sveriges svar var så jävla barnsligt.

Träffar ni kineser ute i världen nu kan ni lita på att ni kommer stå svars för det SVT har gjort nu. Under extremt många år.

Sveriges försök att vara moderna och roliga har misslyckats totalt. Tack så mycket, SVT.
Citera
2018-10-02, 06:01
Medlem
Citat:
Som jag skrev för flera inlägg sedan så har vi olika åsikter. Respektera nu det och sluta att be om nya svar bara för att sedan upprepa det du upprepat många gånger. Du har ett antidemokratiskt synsätt och en respektlös människosyn. Jag, å andra sidan, anser att kinesiska ambassaden borde få en saklig förklaring av polisen. Sluta nu med denna rundgång – vi har klargjort våra ståndpunkter flera gånger om. Nu räcker det. Tack.
Rundgången står du själv för som sagt. Du återkommer hela tiden till att ambassaden ska få svar på frågor som redan klart blivit besvarade. Kasta inte sten i glashus. Ser det ändå som positivt att du inte tycks kunna övertyga någon med dina märkliga tankar i sakfrågan gällande fallet med turisterna. Det räcker nog för mig när jag tänker efter.
Citera
2018-10-02, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Så jävla pinsamt att Sverige la ut klippet på YouKo. Trodde verkligen SVT att det hade varit ok? Att kineserna skulle ta det med en nypa salt?

Har en vän vara fru är kinesisk och jag lovar er, kineserna spottar på Sverige nu. Kineser hyser agg länge och tolererar inte kritisism eller skämt på en sådan nivå. Videon exploderade i Kina.

Skäms att statliga pengar använts för detta. Men snacka om en kulturkrock. Svensken är så dum att denne inte förstår att kineserna skulle reagera extremt illa på detta.

Kineserna var idioter som kom hit och bokade fel dag, men Sveriges svar var så jävla barnsligt.

Träffar ni kineser ute i världen nu kan ni lita på att ni kommer stå svars för det SVT har gjort nu. Under extremt många år.

Sveriges försök att vara moderna och roliga har misslyckats totalt. Tack så mycket, SVT.
Anser också att SVTs inslag var trist och onödigt då folk i största allmänhet inte förstår satir och gärna tar saker ur sitt sammanhang, men svenska folket ansvarar för detta lika lite som alla kineser ansvarar för turisternas agerande samt de många andra fall runt om i världen där kinesiska turister betett sig illa. Vi har alla att tjäna på att behandla varje människa som individ med ansvar för sina egna handlingar.
Senast redigerad av pf10 2018-10-02 kl. 06:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in