Citat:
Ursprungligen postat av
LpBp
Skulle nog gissa på att mina kolvringar är lite slitna för bilen har gått 30k mil och inte varit så väl servad dem senaste 4k milen och vad jag vet så är det olika oljor som blivit blandade i motorn alltså märken, men ska testa att byta vevhusventilation och ryker det fortfarande så är det kanske dax att kolla upp hur bra min motor mår egentligen ska även passa på att göra ett oljebyte, kylarvätskebyte och oljefilterbyte för att se om det hjälper lite.
Sjukt sent svar - jag vet!
Jag skulle inte ge mig på att byta vevhusventilation på det jag läst, är det tätt är öppna oljelock och oljesticka som att öppna en omskakad bärs - det pyser till ordentligt.
Att en maskin med de milen genererar mer vevhusgaser är inget konstigt, men är det verkligen ett ÖVERtryck eller är det bara tryck? Gaserna tar den vägen som är lättast, öppnar man oljelock eller sticka så kommer det givetvis att pysa och puttra lite på en äldre maskin

.
Varför misstänker du tät vevhusventilation från början? Dålig gång på maskinen kan enligt mig ha 1000 andra anledningar än en tät vevhusventilation?
OM det nu är tät vevhusventilation är släppt oljesticka eller bortplockad packning på oljelocket en hyfsad lösning för att rädda packboxar osv tillfälligt - absolut!
Vad är det för motor som sitter i din XC70? Det skiljer sig ganska mycket på vevhusventilationen mellan en 5-cyl sugmaskin och 5-cyl turbo.