• 1
  • 2
2018-09-10, 20:52
Medlem
Hejsan nu så misstänker jag att min vevhusventilation är eller håller på bli igentäppt, kommer rök ur olje stickan, sprutar lite olja om öppnar oljelocket kmr även rök därifrån och dör ibland på tomgång.
Så eftersom jag är i behov av bilen så undrade om jag kan blåsa rent det i slangen som sitter vid olje locket eller kan man kanske göra någon tillfällig lösning sålänge medans man väntar på helt nya delar?
Och vad händer om man kör med en igentäppt vevhusventilation?
Citera
2018-09-10, 21:29
Medlem
mats_lindqvists avatar
Jag skulle tro att bilen går sämre, kolvarna får arbeta mot ett "mottryck", men nån katastrof är det nog inte, så länge du har OK olja och oljefilter så lär motorn inte skära ihop eller så. Det sitter väl oljeklet/damm/skräp ivägen, jag vet inte hur exakt hur denna kanal ser ut, men det bör väl gå att ta reda på och göra rent...

Ett värre problem skulle vara om en eller flera kolvringar är dåliga, så att det läcker förbi mer förbränningsgaser än vanligt. Men sånt ska bara inte hända såvida bilen inte gått riktigt långt alt. är gravt misskött. Kan man tänka sig att ngn ventil är dålig och inte håller tätt? Detta torde också vara ett mer allvarligt problem, men rensa vevhusventilationen och om det löser problemet då är väl allt frid och fröjd, annars, gå på de potentiellt mer allvarliga orsakerna. Man kan göra ett kompressionstest tror jag, man skruvar ur ett tändstift, skruvar i en trycksensor och vrider om nyckeln, då kan man se om cylindrarna håller någorlunda tätt iaf. upp till trycket som råder efter komressions-slaget. Men de grejerna skulle jag inte fixa själv, utan lämna in bilen. Men har du gott om tid/plats/verktyg/kunnande , så go ahead.

Här hittade jag en schysst youtube-film om kompressionstest...
https://www.youtube.com/watch?v=X_tbksFYhl4
Citera
2018-09-10, 21:51
Medlem
Du risikerer att oljeläckage i packboxar, kör med oljestickan ute (lättar ngt på trycket) tills du får fixat det permanent.
Citera
2018-09-13, 18:34
Medlem
Bra svar från föregående. Släpp oljestickan lite.

Gör inte det jobbet själv om du inte vet vad du håller på med dock. Finns mycket info om hur du ska göra rätt men när du är klar och kör med bilen så kan det visa sig att du tydligen inte gjorde rätt och fan det glömde jag. Kan hända på vilken tekniker på verkstad som helst också,
som tur är inte så ofta.
Senast redigerad av Hulkoviusrex 2018-09-13 kl. 18:41.
Citera
2018-09-13, 20:56
Medlem
Tack för alla svar
Har beställt ett vevhusventilations kit från vparts så blir antagligen att byta ut de gamla nu i helgen. Kommer även vara riktigt noga och dokumentera vad jag gör och märka upp slangar mm så inte jag missar något när jag ska montera tillbaka allt.
Kom gärna med tips på vad man ska tänka på när man ska göra bytet

Vill även fråga om vart man kan få tag på vakuum slangar och andra små gummislangar som förmodligen kommer gå sönder när jag montera av insuget och allt annat som behövs tas bort, behöver inte vara original slangar men en rulle så man kan klippa sina egna om någon slang går av
Senast redigerad av LpBp 2018-09-13 kl. 21:13.
Citera
2018-09-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats_lindqvist
Jag skulle tro att bilen går sämre, kolvarna får arbeta mot ett "mottryck", men nån katastrof är det nog inte, så länge du har OK olja och oljefilter så lär motorn inte skära ihop eller så. Det sitter väl oljeklet/damm/skräp ivägen, jag vet inte hur exakt hur denna kanal ser ut, men det bör väl gå att ta reda på och göra rent...

Ett värre problem skulle vara om en eller flera kolvringar är dåliga, så att det läcker förbi mer förbränningsgaser än vanligt. Men sånt ska bara inte hända såvida bilen inte gått riktigt långt alt. är gravt misskött. Kan man tänka sig att ngn ventil är dålig och inte håller tätt? Detta torde också vara ett mer allvarligt problem, men rensa vevhusventilationen och om det löser problemet då är väl allt frid och fröjd, annars, gå på de potentiellt mer allvarliga orsakerna. Man kan göra ett kompressionstest tror jag, man skruvar ur ett tändstift, skruvar i en trycksensor och vrider om nyckeln, då kan man se om cylindrarna håller någorlunda tätt iaf. upp till trycket som råder efter komressions-slaget. Men de grejerna skulle jag inte fixa själv, utan lämna in bilen. Men har du gott om tid/plats/verktyg/kunnande , så go ahead.

Här hittade jag en schysst youtube-film om kompressionstest...
https://www.youtube.com/watch?v=X_tbksFYhl4

Skulle nog gissa på att mina kolvringar är lite slitna för bilen har gått 30k mil och inte varit så väl servad dem senaste 4k milen och vad jag vet så är det olika oljor som blivit blandade i motorn alltså märken, men ska testa att byta vevhusventilation och ryker det fortfarande så är det kanske dax att kolla upp hur bra min motor mår egentligen ska även passa på att göra ett oljebyte, kylarvätskebyte och oljefilterbyte för att se om det hjälper lite.
Citera
2018-09-19, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LpBp
Skulle nog gissa på att mina kolvringar är lite slitna för bilen har gått 30k mil och inte varit så väl servad dem senaste 4k milen och vad jag vet så är det olika oljor som blivit blandade i motorn alltså märken, men ska testa att byta vevhusventilation och ryker det fortfarande så är det kanske dax att kolla upp hur bra min motor mår egentligen ska även passa på att göra ett oljebyte, kylarvätskebyte och oljefilterbyte för att se om det hjälper lite.

Sjukt sent svar - jag vet!
Jag skulle inte ge mig på att byta vevhusventilation på det jag läst, är det tätt är öppna oljelock och oljesticka som att öppna en omskakad bärs - det pyser till ordentligt.
Att en maskin med de milen genererar mer vevhusgaser är inget konstigt, men är det verkligen ett ÖVERtryck eller är det bara tryck? Gaserna tar den vägen som är lättast, öppnar man oljelock eller sticka så kommer det givetvis att pysa och puttra lite på en äldre maskin .

Varför misstänker du tät vevhusventilation från början? Dålig gång på maskinen kan enligt mig ha 1000 andra anledningar än en tät vevhusventilation?

OM det nu är tät vevhusventilation är släppt oljesticka eller bortplockad packning på oljelocket en hyfsad lösning för att rädda packboxar osv tillfälligt - absolut!

Vad är det för motor som sitter i din XC70? Det skiljer sig ganska mycket på vevhusventilationen mellan en 5-cyl sugmaskin och 5-cyl turbo.
Citera
2018-09-19, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockenstein
Sjukt sent svar - jag vet!
Jag skulle inte ge mig på att byta vevhusventilation på det jag läst, är det tätt är öppna oljelock och oljesticka som att öppna en omskakad bärs - det pyser till ordentligt.
Att en maskin med de milen genererar mer vevhusgaser är inget konstigt, men är det verkligen ett ÖVERtryck eller är det bara tryck? Gaserna tar den vägen som är lättast, öppnar man oljelock eller sticka så kommer det givetvis att pysa och puttra lite på en äldre maskin .

Varför misstänker du tät vevhusventilation från början? Dålig gång på maskinen kan enligt mig ha 1000 andra anledningar än en tät vevhusventilation?

OM det nu är tät vevhusventilation är släppt oljesticka eller bortplockad packning på oljelocket en hyfsad lösning för att rädda packboxar osv tillfälligt - absolut!

Vad är det för motor som sitter i din XC70? Det skiljer sig ganska mycket på vevhusventilationen mellan en 5-cyl sugmaskin och 5-cyl turbo.

Det skal inte vara positivt tryck över huvud taget i vevhuset på Volvos radfemma. Däremot ngt undertryck. Om du sätter en gummihandske på oljelocket med ett gummiband runt så skal gummihandsken inte blåsas upp. På min välservade volvofemma så suger den däremot lite luft ur handsken. Har du pyttelite positivt tryck går det säkert fint en stund men den kommer bara bli tätare och tätare och till slut har packboxen mellan motorblock och växellådan gått = dyr/ tidskrävande reparation....
Citera
2018-09-20, 15:56
Medlem
Tänkte göra en liten update (Har inte bytt vevhusventilation än)
Gjorde testet med gummihandsken och den blåste inte upp utan den sögs in lite på tomgång men när man varvar så blåste den upp lite gran sen sögs den in igen när man släppte gasen, men till det konstiga nu är att det inte kommer rök ur oljestickan överhuvudtaget förut så gjorde de det men inte längre och gummitestet gjorde jag också förut (glömde skriva att jag gjorde testet när jag skapade tråden) då blåste den upp men inte längre.
Men bilen går ändå lite halvtaskigt ibland när man kör så hackar den till om man håller en jämn fart och tomgången pendlar lite ibland kan det vara för att det sitter ett Biltema sportlufilter på?
Ska kolla om bilen har felkoder också för det är en lampa som lyser konstant men det är inte motorlampan (eller det kanske det är?) lampan som lyser är bredvid service lampan alltså näst längst ner till höger på instrumentbrädan.
Motorn är en B5254T 193hk turbo
Senast redigerad av LpBp 2018-09-20 kl. 16:03.
Citera
2018-09-20, 20:55
Medlem
Till vänster som servicelampan är glödtrådsvakten som varnar för en trasig lampa. Sportluftfiltret ger inte mer effekt på din motor (original) (har själv samma motor, Volvos bästa!&#128512. Däremot ökar risken för att du förstör luftmassemätaren.

Att det inte längre är övertryck och rök kan ju bero på att trycket har hittat en annan väg dvs du har ett oljeläckage!? Om du har manuell låda så tror jag oljan kan söka sig in i kopplingen;
https://www.jagrullar.se/forum/viewt...30131&start=15
Citera
2018-09-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Till vänster som servicelampan är glödtrådsvakten som varnar för en trasig lampa. Sportluftfiltret ger inte mer effekt på din motor (original) (har själv samma motor, Volvos bästa!&#128512. Däremot ökar risken för att du förstör luftmassemätaren.

Att det inte längre är övertryck och rök kan ju bero på att trycket har hittat en annan väg dvs du har ett oljeläckage!? Om du har manuell låda så tror jag oljan kan söka sig in i kopplingen;
https://www.jagrullar.se/forum/viewt...30131&start=15

Har kollat runt i motorutrymmet och under bilen kunde inte se något ställe som det läcker olja förutom oljelocket därifrån så läcker det men det är nog packningen som är dålig, men det luktar olja inne i bilen så kanske oljan läcker in i kylarvätskan?
Men det jag inte förstår är varför bilen bara ibland har ojämntomgång och dör men sen så har den fin tomgång på 1000rpm sen så vet jag inte heller varför bilen rycker som att man släppt kopplingen för fort ibland när man åker.
Citera
2018-09-21, 17:58
Medlem
Kollat under/bakom motorn ??

Oljereturröret till turbon, där det går ner i motorblocket brukar börja läcka först, röret är bara nerstoppat med en gummiring som brukar krypa ur, och då sprutar det olja på avgasröret, och luktar bränd olja inne i bilen.

Hade samma problem, provade med gummihandske, fick samma resultat som du, och trodde inte att det var nått fel på vevhusveten. Bytte gummiringen på röret, det funkade i 2 dagar, bytte hela röret då jag inte tyckte det gick ner ordentligt, men samma problem igen.
Bytte tillslut vevhusventen, då försvann problemet, bytet var inte roligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in