Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-22, 20:12
  #13
Medlem
Så nu är vevhusventilation bytt. Kollade hålen på motorblocket som oljefällan sitter på med ett buntband tryckte ner det och som tur var så vad inget stopp i kanalerna men det va nästan fullt med klet i hålet längst ner. Sen var det lite karamell färgad olja i botten av olje fällan fukt som kommit in dit?

Har märkt lite förbättringar men nu undrar jag om jag kanske har gjort allt jobb förgäves för jag gjorde inget olje byte och filter byte efter allt var klart kan det bli täppt igen efter några dagar om jag fortfarande kör med samma olja?
Fanns ingen olja hemma så det var därför jag inte bytte olja sen var biltema stängdt också.
Citera
2018-09-23, 14:03
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LpBp
Så nu är vevhusventilation bytt. Kollade hålen på motorblocket som oljefällan sitter på med ett buntband tryckte ner det och som tur var så vad inget stopp i kanalerna men det va nästan fullt med klet i hålet längst ner. Sen var det lite karamell färgad olja i botten av olje fällan fukt som kommit in dit?

Har märkt lite förbättringar men nu undrar jag om jag kanske har gjort allt jobb förgäves för jag gjorde inget olje byte och filter byte efter allt var klart kan det bli täppt igen efter några dagar om jag fortfarande kör med samma olja?
Fanns ingen olja hemma så det var därför jag inte bytte olja sen var biltema stängdt också.


Har läst av felkoder och har en lagrad p0102 mass or volume air flow circuit low input så antagligen så har sportluftfiltret förstört lmm men hur testar man om lmm är trasig går det bara att rycka ur kontakten och kolla om bilen går bra och då betyder det att lmm är trasig?
Citera
2020-11-20, 18:19
  #15
Medlem
RadhusRolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LpBp
Hejsan nu så misstänker jag att min vevhusventilation är eller håller på bli igentäppt, kommer rök ur olje stickan, sprutar lite olja om öppnar oljelocket kmr även rök därifrån och dör ibland på tomgång.
Så eftersom jag är i behov av bilen så undrade om jag kan blåsa rent det i slangen som sitter vid olje locket eller kan man kanske göra någon tillfällig lösning sålänge medans man väntar på helt nya delar?
Och vad händer om man kör med en igentäppt vevhusventilation?

Väldigt sent inlägg av mig jag vet.

Bytte själv min vevhusventilation i förebyggande syfte, inte märkt av nåt problem innan byte, men bytte ändå.

Köpte vevhusventilation, slang och 2 slangklämmor för under 400 kronor (orginaldelar)

Använde en tång för att lossa på dom gamla slangkämmorna.

Sen använde jag en 17-nyckel med spärrskaft för att lossa själva ventilationen, den gamla satt rätt hårt fast.
Första nyckeln jag använde var för lång, hade dock en kortare som löste problemet.

Fick ta i ordentligt.
Sen lossnade skiten, fortfarande funktionell men den var riktigt skitig, lika bra att byta till en brand new.

Det var lite knepigt att få dit den nya ventilen, men tillslut gick det, jag var noga med att inte dra åt för hårt, har hört att den kan paja då.
det sista jag gjorde var att få den nya slangen på plats, sen var det klart.

Knepigaste var nog att det var så lite utrymme att jobba med och nåt att lysa med var verkligen ett måste.

Är glad att det gick tillslut (efter en del trixande dock).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback