Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-02-09, 15:45
Medlem
Fjal_Marshalls avatar
Vet inte om jag valde rätt ställe att ställa frågan, var lite inne på vetenskap, men det är nog för hypotetiskt för att fungera där...
I alla fall. Tänk er följande scenario: Ni har teleporterats bakåt i tiden, ett par hundra eller ett par tusen år. Du förstår dock språket utan problem, och kan göra dig förstådd. Människorna du träffar på tycker ganska omgående att du är konstig, och bestämmer sig för att avrätta dig.
Nu har du ett par dygn på dig att klara dig med livet i behåll, och det enda sättet att göra det är att lyckas övertyga människorna om att det är nåt speciellt med dig. De ska alltså bli så impade att de släpper dig.
Till ditt förfogande har du ingenting utom den kunskap som man i ett 2000-tals industrialiserat kunskapssamhälle besitter.
Min grundidé är egentligen att det måste vara fruktansvärt svårt att, trots det överdåd av viktig och oviktig kunskap vi alla har, kunna komma med en endaste grej som skulle få exempelvis en 1500-talsmänniska att höja på ögonbrynen, om man inte får ha med sig prylar från sin egen tid.
Kommer ni på något? stenålder eller 1800-tal spelar ingen roll.
Citera
2006-02-09, 22:54
Bannlyst
Det skulle nog inte vara så lätt, eftersom de skulle tycka att det man berättade om var sånt man aldrig ens skulle fundera över.
Columbus fick ju spö när han sa att jorden var rund...

Om du menar att man ska uppvisa en förmåga, så kan nog det bli ännu svårare...
Citera
2006-02-10, 11:02
Medlem
CurryCurres avatar
Tja, hamnar du på 1500-talet så visa bara att du är läs-skriv, och räknekunnig. Såna människor fanns det hyfsat ont om back in the days... Det var ju några år innan folkskolereformen. Och bildat folk var man nog inte så inne på att avrätta hur som helst, de kunde ju komma till användning. Plus att de kunda vara kyrkans män?
Citera
2006-02-10, 11:06
Medlem
Det var väl därför som Jesus fick tala i liknelser!
Citera
2006-02-10, 17:25
Medlem
petter eremitens avatar
Om man har en bra historisk allmänbildning skulle man kanske kunna förutsäge en historisk händelse, som man visste att den skulle inträffa en viss dag, t.ex. att en kung dör eller utgången av ett förestående slag.
Risken är förstås, att man anses stå i förbund med djävulen och blir avrättad som häxa eller trollkarl beoende på kön!
Citera
2006-02-11, 05:03
Medlem
Jag läste en bok en gång i vilken författarens poäng var att om ett liknande scenario skulle uppstå så skulle det enda man kunde imponera med vara att göra jäkligt schyssta mackor. Säger inte att han har rätt men han var inne på samma spår som trådskaparen
Citera
2006-02-11, 09:10
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalker81
Jag läste en bok en gång i vilken författarens poäng var att om ett liknande scenario skulle uppstå så skulle det enda man kunde imponera med vara att göra jäkligt schyssta mackor. Säger inte att han har rätt men han var inne på samma spår som trådskaparen

Sista delen av Liftarens Guide Till Galaxen?

OnT så är väl det första man tänker på: "Vad finns det som jag ser som självklart, men som lätt kan imponera på dem?"
Min första tanke var nåt med magnetism, men insåg snabbt att det skulle bli svårgenomförbart.
Eld...nåt med eld och...nåt ämne som reagerar med eld.
Fan att man inte hänger mer i Kemi-forumet!

Hur som helst så är det en lurig fråga.
Får hoppas att nån kommer med bra svar så man vet ifall det skulle hända!
Citera
2006-02-11, 10:32
Medlem
CurryCurres avatar
Tror nog att man själv skulle bli mer imponerad av allt vad de kan, men som vi har glömt till vardags - Hur man spinner, ystar, slaktar, sår, skördar, stöper ljus, flätar, binder, etc, etc, etc. Det var saker som var ytterst nödvändiga att kunna på självhushållningens tid.
Citera
2006-02-11, 13:08
Medlem
Fjal_Marshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Tror nog att man själv skulle bli mer imponerad av allt vad de kan, men som vi har glömt till vardags - Hur man spinner, ystar, slaktar, sår, skördar, stöper ljus, flätar, binder, etc, etc, etc. Det var saker som var ytterst nödvändiga att kunna på självhushållningens tid.

Mmm... Man skulle nog bli sjukt imponerad av allt det.

Jag kom på att det generellt blir lättare att impa ju mer utvecklad den befintliga teknologin är. På stenåldern kan man ju exempelvis inte göra ett skit, för att det helt enkelt inte finns nåt att göra det med. Du kanske vet att brons är en grym grej att ha, men var hittar du koppar och tenn (?) att tillverka den med? På 1700-talet skulle man kanske kunna visa lite matte-skills som tog andan ur folket, eftersom vissa iallafall kan matte.
Eftersom det är min tråd, bestämmer jag att historiska förutsägelser inte räknas. Man vet inte vad som kommer att hände eftersom man påverkar historien genom att åka tillbaka.
Citera
2006-02-12, 04:20
Medlem
Balthazaer-s avatar
Jag tror det bästa vore att hjälpa dom militärt. Även om man inte är nån militärhistoriker så skulle man ju kunna hjälpa dom med lite grundläggande taktik och beväpning som inte uppfunnits i den tidsåldern.

Annars är ju ångmaskinen en hyfsat "enkel" konstruktion man skulle kunna tipsa om.
Citera
2006-02-12, 14:22
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Jag tror det bästa vore att hjälpa dom militärt. Även om man inte är nån militärhistoriker så skulle man ju kunna hjälpa dom med lite grundläggande taktik och beväpning som inte uppfunnits i den tidsåldern.

Annars är ju ångmaskinen en hyfsat "enkel" konstruktion man skulle kunna tipsa om.

Militärt går nog bort helt. Om du kommer till en ålder som är så outvecklad att en normal människas sinne för slagfältstaktiker skulle överglänsa den tidens yrkesmän, så skulle du förmodligen ha hamnat så långt tillbaka i historiens dimmor att du i folkets ögon skulle göra större nytta i en kokande gryta med lite lagerblad och grädde.

Har själv bläddrat i lite gamla slagfältsskildringar från främst medeltida Japan, och den finess, det yrkeskunnande och det mod som dåtidens härförare visade upp är inte att förakta.
Citera
2006-02-12, 20:07
Bannlyst
Underbar tanke! Skrämmande, men önskar ändå jag startat tråden. Risken för att klassas som djävulens bundsförvant är ju stor om man börjar med nåt hokus pokus, och i denna tidsålder kunde det mesta klassas som det. I värsta fall får man väl köra helikoptern, men lär ju om inte man utses till hovnarr leda till gatlopp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in