Flashback bygger pepparkakshus!
2006-02-13, 00:32
Medlem
Fjal_Marshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Militärt går nog bort helt. Om du kommer till en ålder som är så outvecklad att en normal människas sinne för slagfältstaktiker skulle överglänsa den tidens yrkesmän, så skulle du förmodligen ha hamnat så långt tillbaka i historiens dimmor att du i folkets ögon skulle göra större nytta i en kokande gryta med lite lagerblad och grädde.

Jag brukar aldrig skriva såna här poster, men..:
Haha!

För att återgå till ämnet.
Det enda som verkar vettigt hittills är att visa att man kan det där med skrivning och räkning, men det är nog ändå inte så att man skulle få dem att tappa hakan för det.
Själv tycker jag att det är en lite sorglig tanke; Jag kan helt enkelt ingenting mer än folk som levde för hundratals eller tusentals år sedan, som inte är baserat på vår tids prylar.
Detta trots att jag har tillgång till hundratals års forskning och all världens information med ett par tryckningar med tangentbordet, och har gått 15 år i skolan...
Citera
2006-02-13, 00:51
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Militärt går nog bort helt. Om du kommer till en ålder som är så outvecklad att en normal människas sinne för slagfältstaktiker skulle överglänsa den tidens yrkesmän, så skulle du förmodligen ha hamnat så långt tillbaka i historiens dimmor att du i folkets ögon skulle göra större nytta i en kokande gryta med lite lagerblad och grädde.

Jag tror att det finns en anledning till att nutidens krig inte utspelas på öppna fält med snörräta linjer av kanonmat iklädda färggranna uniformer...
Utvecklingen går framåt, och 1600-talets bästa armé skulle fått pisk av 1700-talets bästa, som i sin tur skulle få pisk av 1800-talets bästa, som i sin tur skulle få pisk av en bataljon ur 1900-talets bästa armé...

Inget snack om att krigsherrarna var skickliga förr, men enkla medel vi tar för självklara idag såsom kamouflage, gerillakrig, jägarförband, ingenjörstrupper, officershierarki osv var inte självklara på tex 1500-talet.
Citera
2006-02-13, 00:54
Medlem
CurryCurres avatar
Om något, så tycker jag att vi har visat att man kan ha lite respekt för alla dem som knatat runt här innan oss.

Vår kunskap är anpassad till dagens samhälle, deras till sitt. Vi vet tusen gånger mer om världen utanför och runt omkring. Men eftersom den kunskapen inte är meningsfull för dem, så skulle det tyvärr inte räcka långt.

Dock så beror det på hur länge vi skulle få på oss. Om vi kunde visa dem hur snabbt dödligheten och sjukdomarna skulle försvinna om hygien sköttes på ett effektivt sätt, skulle det nog innebära mycket för dem. Det är en vardagskunskap som man helt saknade på den tiden.
Citera
2006-02-13, 00:55
Medlem
Kumpanens avatar
Springer o hämtar lite malt o grejer o sen bjuder jag hela kalaset på bärs
Citera
2006-02-13, 00:57
Medlem
zizacons avatar
Matte skulle naturligvis vara ett sätt att imponera på de lärde.

För pöbeln nåt kemitrick kanske, lite fyrverkerier och annat pyrotekniskt. Risken finns att man blir bränd på bål också, men man var väl redan dödstraffad från början så man har väl inget att förlora.
Citera
2006-02-13, 01:12
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Jag tror att det finns en anledning till att nutidens krig inte utspelas på öppna fält med snörräta linjer av kanonmat iklädda färggranna uniformer...
Utvecklingen går framåt, och 1600-talets bästa armé skulle fått pisk av 1700-talets bästa, som i sin tur skulle få pisk av 1800-talets bästa, som i sin tur skulle få pisk av en bataljon ur 1900-talets bästa armé...

Inget snack om att krigsherrarna var skickliga förr, men enkla medel vi tar för självklara idag såsom kamouflage, gerillakrig, jägarförband, ingenjörstrupper, officershierarki osv var inte självklara på tex 1500-talet.

Det är naturligt för oss att diskutera det fåniga i 1700-talets snörräta linjer med gentlemannamässig eldgivning och absurda förluster. Dock har det alltid funnits många hederskodexer för krigets utkämpning genom historien, och i olika kulturer. Föreställ dig Kamakura-erans slagfält, då samurajer red ut och utmanade varandra på envig en efter en, hela dagen lång, medan fotfolket stod och tittade på på båda sidor. När dagen var liden, räknade båda sidor på antalet vunna dueller och hedersamma "kills", varefter poängvinnaren avlöpte med segern och arméerna upplöstes.

Körde de med detta system bara för att de inte kunde komma på något bättre? Näppeligen. Anledningen var att det var en gentlemen's agreement. Att komma in och föreslå kommandostyrkor och krigsmaskiner hade ansetts oerhört hederlöst och barbariskt.
Citera
2006-02-13, 01:32
Medlem
Subb[a]s avatar
Jag skulle nog köra på humor, en lite småsarkastisk, lättsam ton skulle kanske få människorna att inse vad det är dem håller på med, eller i varje fall att man är en god person som dem inte behöver frukta. Jag skulle nog vänta tills jag fått folkets tillit innan jag satte igång att bygga brödrostar etc

Om inte det funkar så skulle jag kanske introducera någon växt som man bli trevlig av när man röker den... sen skulle jag fly innan dimman lägger sig. Om dom nu inte vet om allt sånt redan, beror ju på vars man hamnar.
Citera
2006-02-14, 18:15
Medlem
En enkel katapult. Hjulet. Armborst modell väldigt enkel. Om man har tur så finns det glassand, fungerar säkert med ett trärör?. En skruvpump, en kulpump. Blåsbälg. Väderkvarn.

Trämaskiner.. Järn.

Om man har mer tid, så växelbruk och medicinkunskap. Jordbruk. Boskapsavel.
Citera
2006-02-16, 00:16
Medlem
Fjal_Marshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
En enkel katapult. Hjulet. Armborst modell väldigt enkel. Om man har tur så finns det glassand, fungerar säkert med ett trärör?. En skruvpump, en kulpump. Blåsbälg. Väderkvarn.

Trämaskiner.. Järn.

Om man har mer tid, så växelbruk och medicinkunskap. Jordbruk. Boskapsavel.

Nu handlar det naturligtvis om i vilken tid man bestämmer sig för att hamna, men ändå: Hjulet var bra tycker jag. Armborst kräver ju att man har tillgång till en schysst sträng, vilket kanske löses genom att man tar en djursena eller nåt annat gött. Undrar vilken man ska ta då egentligen, vet du?
Skruvpump kräver väl någon slags metallbearbetning, och om vi hamnar i en tid där man kan använda sig av metall, är väl risken stor att skruvpumpen redan är uppfunnen (hur mycket har den använts förresten?). I och för sig kanske man kan göra skruvpumpar i trä också, vad vet jag?
Blåsbälgen är förvisso ganska enkel, så det funkar nog kanske.
Väderkvarnen kräver ganska mycket seriöst byggnadmaterial och kanske även spikar och grejer? Vet du hur man bygger en väderkvarn? Jag vet det inte kan jag säga.
Trämaskiner: Vilka då?
Järn: Vart letar du efter järnmalm? Hur ser järnmalm ut i skogen? Hur smälter du ner järnmalmen och får ut järnet? Vet du det?
Växelbruk: Skitbra, om man har mycket tid som sagt.
Medicinkunskap: Nja... Jag kan en del om SSRI-preparat men jag skulle iallafall ha svårt att tillverka det. Att man ska tvätta händerna och minska dödligheten är redan nämnt. Vad mer? Är du läkare tror jag absolut du skulle kunna göra nytta, men annars?
Jordbruk: Vadå inom jordbruk? Är du jordbrukare kanske, men annars? Vad exakt vet du som de inte vet?
Boskapsavel: Ja, det vore trevligt det med... Menar du att man helt enkelt plockar ut djuren med önskvärda egenskaper och låter dem föröka sig, eller menar du nåt annat? Kan du mycket om avel?

Jag menar inte att vara överdrivet kritiskt, men det är lätt att säga "jordbruk" och sen vara nöjd. Fast vad exakt innebär det? Vad kan man göra från scratch?
Citera
2006-02-16, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjal_Marshall
Nu handlar det naturligtvis om i vilken tid man bestämmer sig för att hamna, men ändå: Hjulet var bra tycker jag. Armborst kräver ju att man har tillgång till en schysst sträng, vilket kanske löses genom att man tar en djursena eller nåt annat gött. Undrar vilken man ska ta då egentligen, vet du?
Skruvpump kräver väl någon slags metallbearbetning, och om vi hamnar i en tid där man kan använda sig av metall, är väl risken stor att skruvpumpen redan är uppfunnen (hur mycket har den använts förresten?). I och för sig kanske man kan göra skruvpumpar i trä också, vad vet jag?
Blåsbälgen är förvisso ganska enkel, så det funkar nog kanske.
Väderkvarnen kräver ganska mycket seriöst byggnadmaterial och kanske även spikar och grejer? Vet du hur man bygger en väderkvarn? Jag vet det inte kan jag säga.
Trämaskiner: Vilka då?
Järn: Vart letar du efter järnmalm? Hur ser järnmalm ut i skogen? Hur smälter du ner järnmalmen och får ut järnet? Vet du det?
Växelbruk: Skitbra, om man har mycket tid som sagt.
Medicinkunskap: Nja... Jag kan en del om SSRI-preparat men jag skulle iallafall ha svårt att tillverka det. Att man ska tvätta händerna och minska dödligheten är redan nämnt. Vad mer? Är du läkare tror jag absolut du skulle kunna göra nytta, men annars?
Jordbruk: Vadå inom jordbruk? Är du jordbrukare kanske, men annars? Vad exakt vet du som de inte vet?
Boskapsavel: Ja, det vore trevligt det med... Menar du att man helt enkelt plockar ut djuren med önskvärda egenskaper och låter dem föröka sig, eller menar du nåt annat? Kan du mycket om avel?

Jag menar inte att vara överdrivet kritiskt, men det är lätt att säga "jordbruk" och sen vara nöjd. Fast vad exakt innebär det? Vad kan man göra från scratch?

Jag tänkte mest på en tid på stenåldern.

Hjulet, är ju bara en trästock egentligen.
Armbost, trä rakt igenom och sedan som du sa djur eller kanske någon form av snörat stryktåligt gräs. Man borde väl kunna använda skinnet på en gris?
Skruvpumpen kan väl göras i trä, en korkskruv modell stor i ett trärör.
Blåsbälgen tänkte jag mig i trä och skinn.
Å den kommer man behöva sen för järnframställningen, när man lägger järnmalmrika stenar och eldar på något überjävligt, då rinner det faktiskt ner och kan samlas upp efter eldningen. Bearbetningen är svårare.
En väderkvarn är väl ett kors med djurhudar kopplad på en axel med en lodrätt pinne som sedan går på en axel som som driver en horizontell skiva, byggnaden runt är ju faktiskt inte vital.
Trämaskiner, är alla det jag nämnt. Katapulten kräver rep.
Jordbruk: ja om de är nomader så har de inte tänkt på att man kan plöja upp så mycket land att man inte måste springa omkring och leta nya matplatser hela tiden. Helt klart beroende på vilken tid man är i.
Medicin, drick inte vatten som står stilla. Fokusera brytna ben.
Avel: jag vet att stenålderskossan var närmare en get än en modern kossa i storlek. Stor ko ska para sig med stor ko = större kossa.
Snäll varg + Snäll varg = snällare varg = vovve

Kulpumpen är ett rör med med ett snöre med kulor på, en cirkulär skiva med en utstickande pinne. Haha man behöver mycket fantasi för att förstå hur det ska se ut.

Trärör gör man av stammar och pinnar, raka sådana. Ett helvetes jobb antagligen att karva ur dem med sten, men det ska nog gå, tids nog.

Det som verkligen skulle underlätta arbetet är yxa, såg och spik. Svåra saker att göra i metall.
Citera
2006-02-21, 21:02
Medlem
hanumans avatar
Metallurgi: Jag skulle knalla ner till bysmeden för att förevisa lite härdnings och metallbearbetningstekniker.

Matematik/Vetenskap: Jag skulle be att få tala med de lärda för att tala matematik och vetenskap med dem.

Givet att jag med detta lyckades köpa mig mer tid skulle jag försöka mig på att bygga en enkel ångmaskin samt en ett enkelt vattenkraftverk.
Citera
2006-02-21, 21:08
Medlem
Folk var ju jävligt korta på den tiden så man skulle nog få en hel del respekt bara genom att man är lång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in