2023-05-15, 09:10
Medlem
Är det förresten bara jag som tycker att Mikey Palmieri ser ut som att vara släkt med Michael Keaton?
Citera
2023-05-26, 15:34
Medlem
-GGs avatar
Tonys hus är skitfult.

Krampaktigt litet kök och vardagsrum. Få sovrum. Plastigt och äcklig inredning.

Det enda huset har som fördel är baksidan med poolen och utrymmet för privata sammankomster, och biorummet.

Carmela är en kossa med offermentalitet. Folk försvann helt plötsligt, och Tony drog lögner om att de ingått i vittnesskyddsprogram, ändå blev aldrig några i ligan dömda till långa straff, eller andra polisinsatser från det, särskilt inte Tony, som hade varit den ett åtal med ett huvudvittne inifrån hade riktat in det på.
Solklart att de var döda, mördade.
Senast redigerad av -GG 2023-05-26 kl. 15:36.
Citera
2023-05-26, 16:36
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Tonys hus är skitfult.

Det enda huset har som fördel är baksidan med poolen och utrymmet för privata sammankomster, och biorummet.

Carmela är en kossa med offermentalitet. Folk försvann helt plötsligt, och Tony drog lögner om att de ingått i vittnesskyddsprogram, ändå blev aldrig några i ligan dömda till långa straff, eller andra polisinsatser från det, särskilt inte Tony, som hade varit den ett åtal med ett huvudvittne inifrån hade riktat in det på.

Ser om serien igen, såg avsnittet igår när Pussy's fru träffar Carmela i affären och ber om pengar till hundens operation. Sen raljerar Tony till Carmela om vittnesskydds programmet och pussys deltagande där, rätt löjligt när man tänker efter.
Citera
2023-05-28, 21:58
Medlem
Citat:
Tonys hus är skitfult.

Representativt för 90-talets USA.

Citat:
Carmela valde vad hon ville tro på. Serien handlade aldrig om hur Newarks åklagare reagerade på varenda lagbrott familjen begick. Polisen mot maffian som huvudpunkt skildras i många andra typer av underhållning. I den utsträckning lagens långa arm medverkade och påverkade var lagom.
Citera
2023-05-28, 22:39
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Serien ger helt enkelt ingen verklighetskänsla. Exempelvis då att de kan mörda till höger och vänster utan repressalier. FBI buggar Tony en gång och ger direkt upp när lampan flyttas. Så hela den storyn kändes helt onödig precis som många andra delar av serien. Att Tony går i terapi är en stor grej av serien men det mynnar inte ut i någonting. Några större karaktärer kan dö och nästa avsnitt är det glömt. Karaktärerna utvecklas ingenting och vi lär oss väldigt lite om de flesta. Sen finns det vissa enskilda avsnitt som är väldigt bra. I The Wire går det en tråd (en av anledningarna till namnet på serien) genom hela serien.

Jag håller med. Varför ens ha med den sekvensen när den inte följs upp? Polis råkar ut för bakslag hela tiden utan att de slutar försöka sätta dit organiserad brottslighet.

Jag såg en mycket bra serie på streaming om hur de tog ner maffian i NY under 70- och 80-talet.
Redan då buggade och avlyssnade de både hus och bil. Att de i slutet av 90-talet inte skulle använda den metoden regelbundet och kraftfullt är helt enkelt inte realistiskt. Det är inte verkligheten. Mer så när Tonys maffia verkar långt mer framgångsrik än maffian nog var i verkligheten vid den tiden.

Dessutom stör jag mig på hur korkat alla agerar, trots att de borde vara paranoida till tänderna. Jackie, killen som sköt Chris och Vito kunde bara dragit från staden fort som satan, och stannat borta. Åtminstone i flera år tills maktskiften skett eller folk dött eller åkt in in fängelse. Som är lite maffians natur.

Serien går i stå. Och det hade varit bättre om man som tittare aldrig sett polisen, det var ett element som man struntat i eftersom det inte ingick i vad man uppenbarligen ville förmedla.

Jag tycker att serien blir sämre för var gång man ser om den.
Citera
2023-05-29, 01:49
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Ser om serien igen, såg avsnittet igår när Pussy's fru träffar Carmela i affären och ber om pengar till hundens operation. Sen raljerar Tony till Carmela om vittnesskydds programmet och pussys deltagande där, rätt löjligt när man tänker efter.

Haha. Ja, vad fan ska man in i vittnesskyddsprogrammet och göra om man aldrig vittnar!
Citera
2023-05-30, 18:36
Medlem
XtraXs avatar
-I want you to sanction a hit on Ralph Cifaretto.
-What are you fucking kinnding me.
-He violated my wifes honour.
-Ralph slept with Ginny?

En klassiker
Citera
2023-08-17, 05:27
Medlem
-GGs avatar
Om ni inte har sett filmen Gotti från 1996, så se den genast.

En härlig uppvisning i klassiska maffia-skådisar inklusive från Sopranos.

Många som dött nu eller är gamla. Men det är ett förträffligt tidsfördriv att grotta ner sig i maffiafilmer och återse många kära bekanta, som de känns som.

Maffian är sjuk i huvudet. Men den är också komisk. Mörkt komiskt, med en fascinerande hierarki, underbara smeknamn och sättet man pratar.

Jag är kluven inför Sopranos. En solid serie. Men ju fler gånger jag ser om den, ju fler irriterande saker upptäcker jag. Första gången, dock, är den en sällsynt pärla.
Men Tonys person kanske inte klarar för mycket fokusering. Bra att Tony dog i sista avsnittet. Han blev för osympatisk och döden var det rätta.
Citera
2023-08-17, 05:45
Medlem
Faszoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX

Det är väl lite det som är meningen.
Carmela valde att leva med Tony, som hon visste vad han levde av. Hon var ju orolig själv genom serien att Tony dör eller åker in och hon inte blir försörjd längre.

Pussy och Adriana var svårt att släppa, även Jackie jr.
Tony kommer med samma dåliga ursäkt att det nästan är komiskt. Men samma som polisen/ FBI, utan vittne eller bevis så är personen bara försvunnen även om alla vet vad som egentligen hänt.

Ibland känndes det jävligt orealistiskt att ingen åker fast för mord. Speciellt när de dödade någon stackare för något helt onödigt. Tex Paulie och Chris när de dödade en kypare som klagade på dricksen.
Samtidigt, i Sverige skjuter/ mördar blattar varandra carje vecka sen >15 år tillbaka och väldigt få har blivit dömda här med.
Citera
2023-08-17, 12:26
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Jag tycker att serien blir sämre för var gång man ser om den.

Jag vill gärna vara den som är den, så därför uppmanar jag dig att inte se om serien.
Får man fråga hur många gånger du har sett om den?
Citera
2023-08-17, 16:08
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faszom
Det är väl lite det som är meningen.
Carmela valde att leva med Tony, som hon visste vad han levde av. Hon var ju orolig själv genom serien att Tony dör eller åker in och hon inte blir försörjd längre.

Pussy och Adriana var svårt att släppa, även Jackie jr.
Tony kommer med samma dåliga ursäkt att det nästan är komiskt. Men samma som polisen/ FBI, utan vittne eller bevis så är personen bara försvunnen även om alla vet vad som egentligen hänt.

Ibland känndes det jävligt orealistiskt att ingen åker fast för mord. Speciellt när de dödade någon stackare för något helt onödigt. Tex Paulie och Chris när de dödade en kypare som klagade på dricksen.
Samtidigt, i Sverige skjuter/ mördar blattar varandra carje vecka sen >15 år tillbaka och väldigt få har blivit dömda här med.

Den märkligaste ingen reagerade över är ändå Tony B.
De var ändå släkt och alla kände honom men han nämns aldrig igen efter att Tony dödat honom.
Citera
2023-08-17, 18:22
Medlem
När pauly och chriss jagar ryssen i skogen är så jäfla kul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här