Citat:
Ursprungligen postat av
Gavins-Friend
Serien ger helt enkelt ingen verklighetskänsla. Exempelvis då att de kan mörda till höger och vänster utan repressalier. FBI buggar Tony en gång och ger direkt upp när lampan flyttas. Så hela den storyn kändes helt onödig precis som många andra delar av serien. Att Tony går i terapi är en stor grej av serien men det mynnar inte ut i någonting. Några större karaktärer kan dö och nästa avsnitt är det glömt. Karaktärerna utvecklas ingenting och vi lär oss väldigt lite om de flesta. Sen finns det vissa enskilda avsnitt som är väldigt bra. I The Wire går det en tråd (en av anledningarna till namnet på serien) genom hela serien.
Jag håller med. Varför ens ha med den sekvensen när den inte följs upp? Polis råkar ut för bakslag hela tiden utan att de slutar försöka sätta dit organiserad brottslighet.
Jag såg en mycket bra serie på streaming om hur de tog ner maffian i NY under 70- och 80-talet.
Redan då buggade och avlyssnade de både hus och bil. Att de i slutet av 90-talet inte skulle använda den metoden regelbundet och kraftfullt är helt enkelt inte realistiskt. Det är inte verkligheten. Mer så när Tonys maffia verkar långt mer framgångsrik än maffian nog var i verkligheten vid den tiden.
Dessutom stör jag mig på hur korkat alla agerar, trots att de borde vara paranoida till tänderna. Jackie, killen som sköt Chris och Vito kunde bara dragit från staden fort som satan, och stannat borta. Åtminstone i flera år tills maktskiften skett eller folk dött eller åkt in in fängelse. Som är lite maffians natur.
Serien går i stå. Och det hade varit bättre om man som tittare aldrig sett polisen, det var ett element som man struntat i eftersom det inte ingick i vad man uppenbarligen ville förmedla.
Jag tycker att serien blir sämre för var gång man ser om den.