2016-04-27, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Hur hanterar du alkohol egentligen?

Få inte det här att handla om mig nu. Det kan väl knappast vara en ny tankegång att många yttrar det dom annars inte vågar säga på fyllan? Sagt i all välmening. –

Citat:
Hon är en "rat" vilket är det värsta man kan vara i dessa kretsar (lex Pussy) och i ren förtvivlan går han till Tony och berättar vad han hört. Konstigare än så behöver det inte vara.

Jovisst, så kan det vara. Men jag tänker att det du talar om, den kraftiga reaktionen på att hon är en tjallare, är själva ytskiktet på den här djupare samhörigheten dessa män emellan. Det djupare skiktet, samhörigheten dom emellan, utgör grunden till varför det överhuvudtaget är en mot deras lag att tjalla från första början, så att säga. Men det där sistnämnda kan jag inte riktigt uttrycka så klart som jag skulle vilja, så övertygelsestyrkan är låg.
Senast redigerad av Caesare 2016-04-27 kl. 16:08.
Citera
2016-04-27, 16:54
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Få inte det här att handla om mig nu. Det kan väl knappast vara en ny tankegång att många yttrar det dom annars inte vågar säga på fyllan? Sagt i all välmening. –
Skämtsam fråga, vet att det är så hos många
Citat:
Jovisst, så kan det vara. Men jag tänker att det du talar om, den kraftiga reaktionen på att hon är en tjallare, är själva ytskiktet på den här djupare samhörigheten dessa män emellan. Det djupare skiktet, samhörigheten dom emellan, utgör grunden till varför det överhuvudtaget är en mot deras lag att tjalla från första början, så att säga. Men det där sistnämnda kan jag inte riktigt uttrycka så klart som jag skulle vilja, så övertygelsestyrkan är låg.
Tror du överanalyserar, att tjallare är något man ser ner på och ska mörda om tillfälle ges i kretsarna Tony & Christopher hänger i är ju en självklarhet. Tror inte det ligger nåt så långsökt som homosexualitet i baktanke.
Citera
2016-04-27, 17:05
Medlem
Citat:
Det finns något klart homoerotiskt över maffiakulturen såsom den porträtteras i Sopranos. Det finns en kärlek mellan dessa män som deras kvinnor inte tar del av, som dom utestängs ifrån. Det blir väldigt tydligt när man tar en sådan sak i beaktande som att Christopher väljer Tony & övriga istället för Adriana, när det kommer till kritan. Det är självfallet inte en förutsättningslös kärlek. Istället kräver den att andra kriterier uppfylls, som att man gör ett bra jobb och så vidare. Det finns någonting dom emellan, men jag vet inte varifrån detta band kommer. Möjligen skapas ett intimt band grabbarna emellan när dom begår mord ihop, slungar lik i vattnet och så vidare. Dom delar några av livets mest hemliga och förbjudna saker och handlingar med varandra, vilket kanske får dom att knyta an till varandra på ett särskilt sätt. Tony säger vid ett tillfälle, vilket jag har för mig är i samband med Christophers drogproblem innan han åker in på behandlingshem, "att jag älskar dig som vore du min egna son". Och jag tror inte det är sagt i överdrift.
Hur ska man annars förklara det faktum att Christopher överger Adriana, som han var på väg att gifta sig med, för Tony? Kanske kan man argumentera för att han valde det av strategiska skäl, att han var rädd för hur allt skulle arta sig om han svek Tony och fick smaka på hämnd. Men att vandra med Tony är ingen riskfri väg heller, en tidig död väntar många i branschen, och det visste han naturligtvis.

Vad tror ni, är det kärlek eller bara affärer dom emellan?

Nja nej det handlar egentligen bara om vanligt brödraskap. Det kan vara svårt för svenskar att förstå det. Men i andra kulturer är det vanliga att man står väldigt nära sina släktingar och nära vänner är ofta mycket nära och ses som vänner till hela familjen. Så det handlar inte om homoerotik utan om den kärlek som du känner till dina bröder och till din far.
Citera
2016-04-27, 17:14
Medlem
Citat:
Möjligen, men mycket av det man säger på fyllan är ju också sant, även om det först är efter lite alkohol som det slinker ur munnen så att säga. Men för att passa bollen till dig då: hur förklarar du att Christopher väljer Tony och övriga över Adriana? Är det bara pengar och affärer som spelar in?

Mycket i Sopranos ligger ju mellan raderna, under ytan och så vidare.

Chris vill inte lämna det livet helt enkelt, vilket han hade blivit tvungen att göra om han hade valt Adriana. Chris har genom hela serien sökt bekräftelse och vill bli sedd, fruktad och respekterad.
I en scen efter Adriana avslöjat att hon hjälp FBI går Chris iväg och köper cigg. Där tar han det slutgiltiga beslutet imo att välja sin andra familj, då han ser och begrundar en white trash familj som kommer ut från affären. Det är då han bestämmer sig för att han inte vill leva som en nobody svensson, enligt hans livsåskådning.
Citera
2016-04-27, 18:38
Medlem
Holgersons avatar
Citat:
Alltså.. Ska man hårdra din tes om "homoerotik" kan man göra liknelsen över varenda grej som någon är lojal emot. Därav nej, homoerotik är nånting du kopplar ihop med Sopranos på alldeles för lösa grunder.

Jag håller med. Därmed inte sagt att det inte är kärlek i familjen. Tony ser Chris som sin son, det är ett etablerat faktum. Deras relation sätts ständigt på prov men i grunden bygger den på nästan villkorslös kärlek, åtminstone från Tonys sida. Sen är detta män inte bara av maffian utan också av syditaliensk börd. Det är en viss typ av medelhavskultur man anammar. Kan se homoerotiskt ut för somliga.
Citera
2016-04-27, 20:18
Avslutad
Citat:
Skämtsam fråga, vet att det är så hos många

Tror du överanalyserar, att tjallare är något man ser ner på och ska mörda om tillfälle ges i kretsarna Tony & Christopher hänger i är ju en självklarhet. Tror inte det ligger nåt så långsökt som homosexualitet i baktanke.

Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nja nej det handlar egentligen bara om vanligt brödraskap. Det kan vara svårt för svenskar att förstå det. Men i andra kulturer är det vanliga att man står väldigt nära sina släktingar och nära vänner är ofta mycket nära och ses som vänner till hela familjen. Så det handlar inte om homoerotik utan om den kärlek som du känner till dina bröder och till din far.

Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Chris vill inte lämna det livet helt enkelt, vilket han hade blivit tvungen att göra om han hade valt Adriana. Chris har genom hela serien sökt bekräftelse och vill bli sedd, fruktad och respekterad.
I en scen efter Adriana avslöjat att hon hjälp FBI går Chris iväg och köper cigg. Där tar han det slutgiltiga beslutet imo att välja sin andra familj, då han ser och begrundar en white trash familj som kommer ut från affären. Det är då han bestämmer sig för att han inte vill leva som en nobody svensson, enligt hans livsåskådning.

Citat:
Ursprungligen postat av Holgerson
Jag håller med. Därmed inte sagt att det inte är kärlek i familjen. Tony ser Chris som sin son, det är ett etablerat faktum. Deras relation sätts ständigt på prov men i grunden bygger den på nästan villkorslös kärlek, åtminstone från Tonys sida. Sen är detta män inte bara av maffian utan också av syditaliensk börd. Det är en viss typ av medelhavskultur man anammar. Kan se homoerotiskt ut för somliga.

Okej, jag ger mig! – Väl mött.
Citera
2016-05-02, 00:24
Medlem
Någongång under början av s5 så började Tony/Gandolfini prata kostigt.. Mer nasalt, mer accent och nästan lite cpaktigt, why?
Citera
2016-05-02, 00:48
Medlem
Lever han än?
Citera
2016-05-02, 08:57
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomenescio
Lever han än?

http://www.imdb.com/name/nm0156940/
Citera
2016-05-02, 22:44
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Det finns ingen anledning till att hamna i försvarsposition. Det handlar om att pröva en tankegång. Ditt inlägg går ju inte heller i svaromål mot någonting jag skrev. Du skriver om maffian i allmänhet, jag skriver om vad som händer i tv-serien The Sopranos och vad vi tittare faktiskt får ta del av.

Skulle vilja peka på ytterligare någonting. I avsnitt nio från sjätte säsongen, strax därefter att Tony och Christopher stulit dom där lådorna med vinflaskor. Runt minut 14:

Christopher: "When you think of the shit we've been through, huh? Shit we've done."
Tony: "We got a bond. It's very special."
Christopher: "You saved my life in a lot of ways."
Tony: "You've been there for me too."
[...]
Christopher: "I love you man."
Tony: "I love you too."

Därefter omfamnar dom varandra. Det handlar inte, som du antyder, att jag insinuerar om att dom skulle vilja ha sex med varandra. Man kan föreställa sig ett vidare begrepp om homoerotik. Jag säger blott att det är en kärlek som går djupare än att det bara handlar om affärer.

Ändring: https://www.youtube.com/watch?v=ki2yElr_Zs8
Se minut 3:00.

Men alla känslomässiga band mellan män är inte "homoerotik" det finns ju något som kallas vänskap också? Jag älskar min bror, det är väl inte homoerotik?

Nää, nu ska jag se på homoerotik och kolla band of brothers en gång till.
Citera
2016-05-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomenescio
Någongång under början av s5 så började Tony/Gandolfini prata kostigt.. Mer nasalt, mer accent och nästan lite cpaktigt, why?

Kommer knappt ihåg, men var han inte i jävligt dålig form, i både serien och på riktigt?
Citera
2016-05-04, 01:03
Medlem
Ska tipsa om Gilbert Gottfried's Amazing Colossal Podcast från den 16 Januari när Dominic gästar Gilbert & Frank.

http://www.gilbertpodcast.com/dominic_chianese/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in