2015-12-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Precis. Och när jag såg serien första gången, satt jag bara och väntade på att hon skulle visa sig mänsklig, skratta åt ett skämt, säga ett snällt menat ord, bry sig om någon.

But never. Hon är en plåga.
Håller med, jag gjorde samma sak första gången. Det är en av sakerna jag gillar med serien, den oväntat realistiskt på många sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Ja, Adriana alltså, oerhört tragiskt öde.
Tycker på många sätt att det är riktigt nonchalant av männen att fruarna, de blivande fruarna o.s.v. inte har fått någon som helst ledning i hur de skall göra om de blir kontaktade av myndigheterna. Tar man Carmela ,som är något mer erfaren än Adriana, så förstår man ju att FBI aldrig skulle ha försökt komma Tony nära genom Carmela. Att Christopher var otroligt självupptagen och att de två inte hade en sund relation var såklart de största bidragande faktorerna till att Adriana parkerade på long term parking-avdelningen.
Citera
2015-12-03, 08:52
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Tycker på många sätt att det är riktigt nonchalant av männen att fruarna, de blivande fruarna o.s.v. inte har fått någon som helst ledning i hur de skall göra om de blir kontaktade av myndigheterna. Tar man Carmela ,som är något mer erfaren än Adriana, så förstår man ju att FBI aldrig skulle ha försökt komma Tony nära genom Carmela. Att Christopher var otroligt självupptagen och att de två inte hade en sund relation var såklart de största bidragande faktorerna till att Adriana parkerade på long term parking-avdelningen.

Undrar om det är så i verkligheten, att fruarna "hålls utanför" för att inte försäga sig? Vilket ju blir kontraproduktivt, för det är ju därför de faktiskt försäger sig ändå. Adriana var en förlust att bli av med helt klart.
Off topic kanske- men hade det inte kunnat bli intressant med en Spin Off där man får följa Anthony Jr och Meadow?
Citera
2015-12-04, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Undrar om det är så i verkligheten, att fruarna "hålls utanför" för att inte försäga sig? Vilket ju blir kontraproduktivt, för det är ju därför de faktiskt försäger sig ändå. Adriana var en förlust att bli av med helt klart.
Off topic kanske- men hade det inte kunnat bli intressant med en Spin Off där man får följa Anthony Jr och Meadow?

Problemet var väl främst att Christopher inte höll henne utanför som han borde ha gjort. Utan han berättade saker för henne och han drog in henne i miljön genom att låta henne sköta hans klubb.
Citera
2015-12-04, 09:43
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Problemet var väl främst att Christopher inte höll henne utanför som han borde ha gjort. Utan han berättade saker för henne och han drog in henne i miljön genom att låta henne sköta hans klubb.
Sant, jag menar bara att han inte förberedde henne på hur man ska hantera kriser, vilket han i och för sig själv också saknade förmåga till. Han var alldeles för sugen på kändisskap, vilket måste bara den sämsta egenskapen nånsin hos en invigd.
Citera
2015-12-05, 05:17
Medlem
RIP Feech
Citera
2015-12-05, 09:10
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco
RIP Feech
Såg det inatt R.I.P. <3
Citera
2015-12-05, 10:12
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:

Citat:
Sant, jag menar bara att han inte förberedde henne på hur man ska hantera kriser, vilket han i och för sig själv också saknade förmåga till. Han var alldeles för sugen på kändisskap, vilket måste bara den sämsta egenskapen nånsin hos en invigd.
Adriana var ju såg långt ifrån den vassaste kniven i lådan det går att komma dessutom.
FBI hade inte mycket på henne när de startade samarbetet, men sen gick hon ju och ställde till med en massa skit som skaffade dem ett betydligt större övertag på henne under tiden också.
Citera
2015-12-05, 16:12
Medlem
Citat:

En spin-off med Paulie som ny boss, Patsy som consligiere (ganska lik Silvio, lugn och smart), Patsys son Jason som invigd, som är smart, våldsam och bra på datorer, sysslar kanske med grova bedrägerier. AJ som är en oduglig gangster får sköta en Musse Pigg-klubb i Miami. Meadow gör karriär som advokat och är gift med Patsys andra son.

Maffiafruarna dras till att alfahannar, och den materiella standarden de får och maktstatusen/rädslan som gör att andra fjäskar för dem gör att de väljer att titta bort från vad sina män lever på. Det är bättre att vara lyckligt "ovetande".

Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco
RIP Feech

Den bästa scenen med honom är i hans pokerspel, när Tony drar skämtet om bokförare och flygplan "a boring 747", Paulie och Vito är så fula när de asgarvar men Feech står bara iskallt i bakgrunden och irriterar sig på att Tony som boss får all uppmärksamhet. Den mest chockerande är dock när han ger sig på trädgårdsmästaren!
Citera
2015-12-05, 20:52
Avslutad
Citat:

Ja, skulle skriva samma sak här nu. Adrianna skulle självklart fått veta hur hon skulle hantera en situation där FBI kom och hotade med saker och krävde hennes hjälp eftersom hon var på ett hörn involverad i affärerna och visste ganska mycket (mer än de andra tjejerna/fruarna iaf) om Christophers affärer, och då i förlängningen Tonys.
Därför förvånande att Tony själv inte tänkte på det när hon fick klubben och de blev regelbundna gäster där. Tony var ju annars jävligt smart när det kom till affärer..

Fan vilken litet äckel Chris ändå är, inser det nu när jag ser om serien. Han är taskig, vulgär och jävligt elak mot de flesta i sin omgivning. Men på nåt konstigt sätt gillar jag karaktären ändå. The Sopranos slutar aldrig att förvåna mig.
Senast redigerad av GenesisP 2015-12-05 kl. 20:57. Anledning: tillägg
Citera
2015-12-13, 01:22
Avslutad
En sak som jag reagerat på att när Tony och Carmela har bråkat (kan vara när de separerar och Tony vägrar lämna huset i början, minns inte riktigt) så sover Tony på en gummimadrass eller liknande i typ garaget. Han ser jätteobekväm ut.
Det huset MÅSTE ju ha minst 4-5 sovrum. Varför väljer han inte bara ett gästrum och installerar sig där?
Märkligt som fan är det.

Hur många gånger är det som Tony bankar den tjocke bartendern? Jag tror jag får det till fem gånger.

Såg detta på Wiki när jag läste om De fem familjerna:

Citat:
James "Jimmy Green Eyes" Clemenza — a capo operating in Brooklyn. On August 25, 1961 he tried to strangle Larry Gallo with a rope in a Brooklyn bar.[107] In the mid-1990s, Clemenza along with his brother Gerard "Jerry", and brothers Chris and Anthony Colombo, were placed on the "shelf" for backing Orena during the family war.[108] In 1999, Clemenza along with his brother Jerry were under FBI surveillance attending a dinner in a Little Italy restaurant on Mulberry Street with cast members of "The Sopranos".
Citera
2015-12-13, 03:31
Medlem
Citat:
Jo, men så är det nog i de flesta fall. Skulle kunna tänka mig att det beror på tre anledningar, i ungefärlig ordning; fruar och flickvänner hålls utanför för att de inte skall oroa sig lika mycket, fruar och flickvänner är inte intresserade av vad deras män sysslar med, samt att det finns någon "tough guy-code" som innebär att man inte talar om sådant med sin fru eller flickvän.

Rent strategiskt tror jag det bästa är att frun eller flickvännen vet såpass mycket att hon är medveten om vad konsekvenserna kan bli om hon vet för mycket och myndigheter då väljer att pressa henne på information.

Citat:
Läste ett annat inlägg här för ett tag sen då någon tog upp en idé med Junior i fokus, det hade jag kunnat se framför mig. I samma förslag togs exemplet upp att det skulle handla om honom och hans tid efter att serien slutade. Personligen hade jag funnit det mer intressant om det handlade om de tidigare dagarna med Tonys pappa och de äldre gentlemännen, som en prequel.
Citera
2015-12-13, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Den bästa scenen med honom är i hans pokerspel, när Tony drar skämtet om bokförare och flygplan "a boring 747", Paulie och Vito är så fula när de asgarvar men Feech står bara iskallt i bakgrunden och irriterar sig på att Tony som boss får all uppmärksamhet. Den mest chockerande är dock när han ger sig på trädgårdsmästaren!
Håller med, scenen som slutar med att han tar gräsklipparen som en delbetalning är i världsklass. Gillar även scenen då Paulie i samma sväng besöker Feech (R.I.P.) på bageriet.

Anyway, I'm here puttin' in a word for the kid. So do me a favor, huh? You and your nephew over there - lay off

Citat:
Fan vilken litet äckel Chris ändå är, inser det nu när jag ser om serien. Han är taskig, vulgär och jävligt elak mot de flesta i sin omgivning. Men på nåt konstigt sätt gillar jag karaktären ändå. The Sopranos slutar aldrig att förvåna mig.
Exakt, det är ju vad som enligt mig gör honom intressant. Även om det inte är en personlighetstyp som man vill umgås med så är den rätta platsen för en sådan typ i en sådan här tv-serie.

Citat:
Hur många gånger är det som Tony bankar den tjocke bartendern? Jag tror jag får det till fem gånger.
Jag minns bara fyra - den gången med telefonen, gummifisken som sjöng, när han hällde ut is och när Tony satt och pratade om säkerhetskontrollerna i hamnen och Georgie säger "that's why you gotta live for today" och viftar med en bunt sedlar... Då visste man att han skulle åka på en omgång. Sen så hade ju även Ralphie en runda med honom, vilket blir fem gånger totalt - men den sista med Tony minns jag inte.

Citat:
Såg detta på Wiki när jag läste om De fem familjerna:
Intressant, det var tydligen Paulie och Pussy som var där. Tydligen baseras Vitos karaktär delvis på James "Jimmy Green Eyes" Clemenza, först och främst när det gäller viktproblemen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in