Citat:
Ursprungligen postat av
ZlatanMania
Christopher ser man ganska tydligt i sin korta roll i Maffiabröder, Lorraine Braco (Melfi) har en betydligt större roll och Tony Sirico (Paulie) [...]
Det är ganska kul det där. Vill minnas att det är runt 23 stycken skådespelare som är med i både filmen och serien. Ett par är väldigt lätta att missa. Först de du nämnde;
Christopher
Paulie
Dr. Melfi
Pussy
Larry Barese
Beansie Gaeta
Barbara Giglione Soprano
Joanne Moltisanti
Mary DeAngelis
Carmine Lupertazzi Sr.
Phil Leotardo
Doc Santoro
Albie Cianflone (Phils crew)
Shlomo Teittleman
Frank Cubitosi (enhetschefen på FBI)
Bobby Zanone
Helen Barone
Joan Gillespie
Det är de jag kommer på just nu, men det var ett par fler. I The Godfather Part II så hittar man ju även Junior som Johnny Ola och även Paulie som har en liten roll. Och i The Godfather spelar Carmine Lupertazzi Sr. bröllopsgäst.
Såg även en film för ett tag sedan, Rob the Mob. Där kunde man se sex-sju skådespelare från serien.
Citat:
Ursprungligen postat av
polagom
Jahapp är det dags att se igenom Sopranos en gång till? Känner lite både och, med tanke på att jag har faktiskt gjort det 3-4 gånger nu (beror på hur man räknar). Hur många gånger har folk här gjort det?
Rekommendera någon annan liknande serie?
Jag har säkert sett serien närmare 20 gånger, har svårt att tröttna på den.
Saken när man ska hitta en liknande serie är att man får välja om man vill följa själva genren eller om man vill ha något av lika hög kvalité - så känner jag. Tyvärr har inte jag hittat någon bättre maffia-serie än The Sopranos och jag tvivlar på att jag kommer göra det. Blir lite sugen på att ta en titt på Lillyhammer, just för att se Silvo och Paulie. Boardwalk Empire kanske skulle vara något i din stil - jag har själv bara sett två eller tre avsnitt men den ska enligt andra vara omtyckt och håller ju sig någorlunda inom genren. Du hittar även Tony B och Junior i den serien.
Andra bra serier skulle jag säga är Mad Men. Skaparen av den serien är Matthew Weiner och han har även varit inblandad i The Sopranos. För att vara lite repetitiv så skulle jag säga att du bör ta en titt på Breaking Bad, The Wire och Oz - de är klassiker som är bra. Har för övrigt kollat på House of Cards det senaste - personligen tycker jag att den är riktigt bra. Det känns lite som The Sopranos, fastän de rör sig i "finrummen" - värt att ta en titt på om man gillar lite mörkare serier.