2014-09-17, 02:59
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Rober Iler begick något slags rån under tiden som han spelade A.J i Sopranos. Han blev också korad till årets tv-brat under The Sopranos om jag inte missminner mig. De som spelar diverse kriminella i The Sopranos återfinns i flertalet Maffia-filmer och som mindre inslag i andra filmer där maffian spelar någon mindre roll.

Hon antog nog att det handlade om sopraner & musik, vet dock inte exakt.

Nja, jag var inget fan av A.J och Meadow i serien. Däremot så var Steven van Zandt riktigt duktig för att vara en icke-skådespelare, hans miner var vid vissa tilfällen riktigt roliga och när han var irriterad så såg dem väldigt speciella ut.
De har jag lagt märke till

Christopher ser man ganska tydligt i sin korta roll i Maffiabröder, Lorraine Braco (Melfi) har en betydligt större roll och Tony Sirico (Paulie) ska tydligen också ha en liten roll men trots att jag sett Maffiabröder ett par gånger har jag aldrig lagt märke till honom, samma sak i Romeo Is Bleeding så jag antar att hans "vingar" i håret spelar större roll än man anar utseendemässigt, eller så är det jag som är totalt blind. Paulies miner kan även dom va riktigt underhållande, när han får reda på att hans mor inte är hans biologiska mor är hans min oslagbar, eller den gången han är på väg mot Chris gräsmatta med bilen!

Jaså? Att Robert Iler var inblandad i ett rån hade jag inte den blekaste aning om. Men att hans karriär tycks ha strandad är inte så konstigt.
Citera
2014-09-17, 10:58
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania

Christopher ser man ganska tydligt i sin korta roll i Maffiabröder, Lorraine Braco (Melfi) har en betydligt större roll och Tony Sirico (Paulie) ska tydligen också ha en liten roll men trots att jag sett Maffiabröder ett par gånger har jag aldrig lagt märke till honom, samma sak i Romeo Is Bleeding så jag antar att hans "vingar" i håret spelar större roll än man anar utseendemässigt, eller så är det jag som är totalt blind. Paulies miner kan även dom va riktigt underhållande, när han får reda på att hans mor inte är hans biologiska mor är hans min oslagbar, eller den gången han är på väg mot Chris gräsmatta med bilen!

Jaså? Att Robert Iler var inblandad i ett rån hade jag inte den blekaste aning om. Men att hans karriär tycks ha strandad är inte så konstigt.

Glöm inte minen när han och Chris blivit hämtade i skogen efter att ryssen kommit undan
Citera
2014-09-17, 14:13
Medlem
Parniels avatar
Citat:

Tony Sirico (Paulie) ska tydligen också ha en liten roll men trots att jag sett Maffiabröder ett par gånger har jag aldrig lagt märke till honom,

Han är med i de första scenerna när man får se den yngre Henry Hill. Då kommer han ut ur en bil, och står där utanför den där lilla restaurangen om jag inte minns fel. Eller så är det någon annan karaktär från Sopranos, men det ska vara Sirico. Men jag tänkte på det, att han ska vara med, så såg jag honom. Men märkte honom aldrig de gångerna jag kollat annars
Citera
2014-09-17, 14:22
Medlem
ragingcows avatar
Gillar att Tony Siricos enda krav när han skrev på för att medverka i serien var att hans karaktär inte skulle vara en "Rat".
Citera
2014-09-17, 17:43
Medlem
polagoms avatar
Jahapp är det dags att se igenom Sopranos en gång till? Känner lite både och, med tanke på att jag har faktiskt gjort det 3-4 gånger nu (beror på hur man räknar). Hur många gånger har folk här gjort det?

Rekommendera någon annan liknande serie?
Citera
2014-09-18, 02:37
Medlem
Citat:
Christopher ser man ganska tydligt i sin korta roll i Maffiabröder, Lorraine Braco (Melfi) har en betydligt större roll och Tony Sirico (Paulie) [...]
Det är ganska kul det där. Vill minnas att det är runt 23 stycken skådespelare som är med i både filmen och serien. Ett par är väldigt lätta att missa. Först de du nämnde;
Christopher
Paulie
Dr. Melfi
Pussy
Larry Barese
Beansie Gaeta
Barbara Giglione Soprano
Joanne Moltisanti
Mary DeAngelis
Carmine Lupertazzi Sr.
Phil Leotardo
Doc Santoro
Albie Cianflone (Phils crew)
Shlomo Teittleman
Frank Cubitosi (enhetschefen på FBI)
Bobby Zanone
Helen Barone
Joan Gillespie

Det är de jag kommer på just nu, men det var ett par fler. I The Godfather Part II så hittar man ju även Junior som Johnny Ola och även Paulie som har en liten roll. Och i The Godfather spelar Carmine Lupertazzi Sr. bröllopsgäst.

Såg även en film för ett tag sedan, Rob the Mob. Där kunde man se sex-sju skådespelare från serien.

Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Jahapp är det dags att se igenom Sopranos en gång till? Känner lite både och, med tanke på att jag har faktiskt gjort det 3-4 gånger nu (beror på hur man räknar). Hur många gånger har folk här gjort det?

Rekommendera någon annan liknande serie?
Jag har säkert sett serien närmare 20 gånger, har svårt att tröttna på den.

Saken när man ska hitta en liknande serie är att man får välja om man vill följa själva genren eller om man vill ha något av lika hög kvalité - så känner jag. Tyvärr har inte jag hittat någon bättre maffia-serie än The Sopranos och jag tvivlar på att jag kommer göra det. Blir lite sugen på att ta en titt på Lillyhammer, just för att se Silvo och Paulie. Boardwalk Empire kanske skulle vara något i din stil - jag har själv bara sett två eller tre avsnitt men den ska enligt andra vara omtyckt och håller ju sig någorlunda inom genren. Du hittar även Tony B och Junior i den serien.

Andra bra serier skulle jag säga är Mad Men. Skaparen av den serien är Matthew Weiner och han har även varit inblandad i The Sopranos. För att vara lite repetitiv så skulle jag säga att du bör ta en titt på Breaking Bad, The Wire och Oz - de är klassiker som är bra. Har för övrigt kollat på House of Cards det senaste - personligen tycker jag att den är riktigt bra. Det känns lite som The Sopranos, fastän de rör sig i "finrummen" - värt att ta en titt på om man gillar lite mörkare serier.
Citera
2014-09-18, 02:48
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Det är ganska kul det där. Vill minnas att det är runt 23 stycken skådespelare som är med i både filmen och serien. Ett par är väldigt lätta att missa. Först de du nämnde;
Christopher
Paulie
Dr. Melfi
Pussy
Larry Barese
Beansie Gaeta
Barbara Giglione Soprano
Joanne Moltisanti
Mary DeAngelis
Carmine Lupertazzi Sr.
Phil Leotardo
Doc Santoro
Shlomo Teittleman
Bobby Zanone
Helen Barone
Joan Gillespie

Det är de jag kommer på just nu, men det var ett par fler. I The Godfather Part II så hittar man ju även Junior som Johnny Ola och även Paulie som har en liten roll. Och i The Godfather spelar Carmine Lupertazzi Sr. bröllopsgäst.

Såg även en film för ett tag sedan, Rob the Mob. Där kunde man se sex-sju skådespelare från serien.
Se där! Var betydligt fler än vad jag trodde och kanske ska man räkna in Martin Scorsese i kategorin?

Juste fan det är ju Junior! Kände inte igen honom när han var så "ung"
Citera
2014-09-18, 02:53
Medlem
Har även märkt en del roliga historiereferenser i serien. Minns när Junior först blev boss och de capos som var under honom inte var nöjda med vad de tjänade och vände sig till Tony. När Tony tar upp det med Junior under fotbollsmatchen de ser så berättar Tony om Agustus Octavian och nämner flera gånger att han delade sin rikedom med folket och blev älskad för det. I verkligheten så var Octavian som kejsare lättmanipulerad, hans fru Livia hade ett stort inflytande på honom. Octavian beordrade även att få Julius Caesars, sin "fars", son mördad.
Citera
2014-09-18, 03:02
Medlem
Citat:
Se där! Var betydligt fler än vad jag trodde och kanske ska man räkna in Martin Scorsese i kategorin?

Juste fan det är ju Junior! Kände inte igen honom när han var så "ung"
Haha, just det. Han är helt klart nämnvärd. Jag får alltid en liten chock när jag ser skådespelare från serien i filmer eller andra serier. Minns att jag hoppade till lite när jag såg Bobby Bacala Sr. i Once Upon a Time in America. Samma gällde Hesh i filmen Find Me Guilty. Kom även på nu i efterhand att Richie Aprille är med i Goodfellas.
Citera
2014-09-18, 09:00
Medlem
Parniels avatar
polagom/

Kollar om serien nu för första gången. Såg den första gången förra våren. Att jag lyckats hålla mig i lite mer än ett år är sjukt... Så jävla bra. Lovade mig sj att jag skulle kolla 1-2 avsnitt per kväll, sådär lite innan läggdags. Är snart på säsong 2... Alla andra serier kan slänga sig i väggen.

Jag ska ge dig ett bra tips. Börja kolla på Boardwalk Empire. Du har hört talas om den, om du inte redan följer den. Inte alls som Sopranos. Förutom maffiagrejen. Men det är HBO producerat. Förvänta dig bra dialoger, bra karaktärer, djupa karaktärer. Scorcese har ett finger med i serien och det är jävligt bra skådespelare med där. Tar plats runt förbudstiden i Amerika på 20 talet. Jag rekommenderar den väl. Man ser att det är kvalité, och bara man inte jämför den med Sopranos så är den jävligt bra.

Helt sjukt att den inte har någon större publik i Sverige, men det är ingen överraskning. Här skall det kollas Desperate Housewives och Greys Anatomy.

http://www.imdb.com/title/tt0979432/
Senast redigerad av Parniel 2014-09-18 kl. 09:08.
Citera
2014-09-18, 20:30
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Christopher
Paulie
Dr. Melfi
Pussy
Larry Barese
Beansie Gaeta
Barbara Giglione Soprano
Joanne Moltisanti
Mary DeAngelis
Carmine Lupertazzi Sr.
Phil Leotardo
Doc Santoro
Shlomo Teittleman
Bobby Zanone
Helen Barone
Joan Gillespie

Jag har säkert sett serien närmare 20 gånger, har svårt att tröttna på den.

Saken när man ska hitta en liknande serie är att man får välja om man vill följa själva genren eller om man vill ha något av lika hög kvalité - så känner jag. Tyvärr har inte jag hittat någon bättre maffia-serie än The Sopranos och jag tvivlar på att jag kommer göra det. Blir lite sugen på att ta en titt på Lillyhammer, just för att se Silvo och Paulie. Boardwalk Empire kanske skulle vara något i din stil - jag har själv bara sett två eller tre avsnitt men den ska enligt andra vara omtyckt och håller ju sig någorlunda inom genren. Du hittar även Tony B och Junior i den serien.

Andra bra serier skulle jag säga är Mad Men. Skaparen av den serien är Matthew Weiner och han har även varit inblandad i The Sopranos. För att vara lite repetitiv så skulle jag säga att du bör ta en titt på Breaking Bad, The Wire och Oz - de är klassiker som är bra. Har för övrigt kollat på House of Cards det senaste - personligen tycker jag att den är riktigt bra. Det känns lite som The Sopranos, fastän de rör sig i "finrummen" - värt att ta en titt på om man gillar lite mörkare serier.

Tack för tipsen, har sett Mad Men, The Wire, Breaking Bad med mera redan. Sett första säsongen på Boardwalk Empire, så kanske att jag fortsätter på den. Men vill gärna hitta något nytt, fast samtidigt är jag rädd/osugen på något med för 'dålig' kvalitet. Därav ofta tillbaka till ovanstående serier.
Citera
2014-09-18, 23:16
Avstängd
Spider-Girls avatar
Citat:
Christopher
Paulie
Dr. Melfi
Pussy
Larry Barese
Beansie Gaeta
Barbara Giglione Soprano
Joanne Moltisanti
Mary DeAngelis
Carmine Lupertazzi Sr.
Phil Leotardo
Doc Santoro
Shlomo Teittleman
Bobby Zanone
Helen Barone
Joan Gillespie
Goodefellas har jag sett ännu fler gånger än Sopranos, nu måste jag snart se om den för att pricka in alla skådisarna

Citat:
Blir lite sugen på att ta en titt på Lillyhammer, just för att se Silvo och Paulie.
Det var jag med, men blev ordentligt varnad för att den var pinsam och dålig, och det hade gjort ont att bli besviken, så jag lät bli :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in