• 1
  • 2
2018-09-06, 09:05
Bannlyst
Håkan vill att man minskar antalet riksdagsledamöter till 100. Då får manett tydligare ansvar.

Tror också att det vore bra att minska antalet. Antar att antalet 'blev till' när man slog ihop första o andra kammarna ?

https://www.di.se/debatt/debatt-det-...skt-ledarskap/
Citera
2018-09-06, 09:18
Medlem
mastejags avatar
Detta är jag helt för, man skulle åtminstone kunna minska dem till 249 i ett första steg. Då skulle man med lite tur bli av med de 100 mest inkompetenta samt spara ca: 200MSEK/år.
Citera
2018-09-06, 09:29
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Det vore säkert bra men lycka till att få igenom det i riksdagen.

"Hej grabbar nu röstar vi bort oss själva!"
Citera
2018-09-06, 09:38
Medlem
Det är sällan bra för demokratin om antalet personer med makt minskar. Makten koncentreras till färre personer och de politiker som kommer försvinna är sannolikt landsbygdspolitikerna som röstas in med personröster eller som inte satt med i toppen i ungdomsförbundens största avdelningar i de största städerna.

Snarare borde antalet riksdagsledamöter utökas sett till att Sveriges befolkning blivit betydligt fler sedan riksdagen inrättades.
Citera
2018-09-06, 09:47
Medlem
Mackan52s avatar
Det märks att Folkrepublikens politbyrå redan skrubbat lite här

Vad den käre kamrat verkställande direktör glömmer är följande:

1. Vad händer vid ett 50\50 scenario? Vi lever inte i ett land där 99% av sittplatserna är reserverade för Kommunistpartiet.

2. Hur ska vi göra med "decimalerna"? Dagen då alla partier får jämna siffror är dagen då jag begår självmord genom att äta hockeylagets slutspelsstrumpor.

3. Skulle detta förslag inte bara leda till att riksdagen bara blir mer storstadsorienterad än vad den redan är. Folk i Kiruna kan väl inte representeras av en Dalmas?

Summasummarum:

Volvos VD är hjärntvättad eller obildad.

I övrigt frågar jag:
"Varför ska en VD i ett utländskt storföretag uttala sig om rikets styrelseskick?"
Senast redigerad av Mackan52 2018-09-06 kl. 09:57.
Citera
2018-09-06, 10:19
Moderator
Briasccas avatar
Jo, det vore bra, men kanske då hellre 99 ledamöter så slipper vi en lotteririksdag. Dock kommer det här aldrig inträffa för 249 riksdagsledamöter med taxikonton, god lön, stockholmslya och jobb i enlighet med deras kompetens, kommer aldrig rösta bort sig själva och behöva ställa sig till arbetsmarknadens förfogande.
Citera
2018-09-06, 10:56
Medlem
tjockballes avatar
Antalet riksdagsledarmöter är inte något större problem.
Men deras ansvarslöshet är.

Lönen och de privilegier som några nämnt här har ju att göra med att de ska kompenseras för det stora ansvaret de bär på. Som en sjökapten eller pilot. Problemet är bara att de har gjort helt av med ansvaret.

Vad skulle hända i Sverige idag om tex ett tåg skulle spåra ur och 100 personer dör?

Lokföraren skulle åtalas och antingen buras in eller sättas på psyket. Kanske någon som sköter växlarna och spåren också.

Men ingen i ansvarskedjan över dem skulle ens kritiseras. Och absolut inte transportministern som egentligen bär det yttersta ansvaret för just transporter. Men? Transportministern kör väl inte tåg? Nej, men han eller hon ANSVARAR för tågtrafiken.

I ett normalt land vill säga.

Hos de gamla romarna visste du att om du var guvernör över tex Palestina och skötte dig skulle du belönas med pengar, ära och politisk ställning hemma i Rom. Så långt är vi som de gamla romarna. Men om du som guvernör istället misskötte dig, ja då var det säg hej till lejonen på arenan. Icke så hos oss. Missköter du dig som riksdagsman "straffas" du med en ambassadörspost någonstans, eller blir landshövding och kan trixa med spritkvittona.

Både morot och piska behövs.
Citera
2018-09-06, 11:25
Medlem
Paris24s avatar
Vore ett fantastiskt sätt att öka kompetensen med 99 riksdagsmän. Den (stackare som jag) som träffat en riksdagsman typ Svetsare, baxnar över vardagligheten, bristen på utbildning och kvalifikationer, som de kan ha. Och de har makten att på dagen överföra 100 miljarder av mina och andras pengar in i outforskade projekt eller bidrag.
Citera
2018-09-06, 13:24
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Det märks att Folkrepublikens politbyrå redan skrubbat lite här

Vad den käre kamrat verkställande direktör glömmer är följande:

1. Vad händer vid ett 50\50 scenario? Vi lever inte i ett land där 99% av sittplatserna är reserverade för Kommunistpartiet.

2. Hur ska vi göra med "decimalerna"? Dagen då alla partier får jämna siffror är dagen då jag begår självmord genom att äta hockeylagets slutspelsstrumpor.

3. Skulle detta förslag inte bara leda till att riksdagen bara blir mer storstadsorienterad än vad den redan är. Folk i Kiruna kan väl inte representeras av en Dalmas?

Summasummarum:

Volvos VD är hjärntvättad eller obildad.

I övrigt frågar jag:
"Varför ska en VD i ett utländskt storföretag uttala sig om rikets styrelseskick?"

Kan omöjligt bli mer än vad det redan är. Från min region har vi ett antal "representanter" varav någon är minister men det har ingen som helst påverkan på vår region och det finns inte tillstymmelse av att de bryr sig om var de kommer ifrån eller vem de representerar. Det de möjligen bidrar till är att finansiera den lilla flygplatsen och taxinäringen då de reser konstant på skattebetalares bekostnad.

vad gäller 50/50 scenario vet jag inte vad du menar, man måste givetvis ha ojämnt antal ledamöter om det är det du syftar på?
Citera
2018-09-06, 20:31
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Håkan vill att man minskar antalet riksdagsledamöter till 100. Då får manett tydligare ansvar.

Tror också att det vore bra att minska antalet. Antar att antalet 'blev till' när man slog ihop första o andra kammarna ?

https://www.di.se/debatt/debatt-det-...skt-ledarskap/

100 är jämt delbart med 2, så man kan få helt jämna voteringar. 99 är bättre.
Att minska antalet är dock en väldigt god idé. Men för att det skall bli av krävs en väpnad revolution. Dom kommer inte att minska sitt antal frivilligt.
Citera
2018-09-06, 20:35
Medlem
Färre att muta
Bra för eliten!
Citera
2018-09-06, 21:02
Medlem
Vad spelar det förr roll om det är 100 eller 500? Det handlar om ansvaret och vettet. 100 riksdagsledamöter kan ju vara farligt. Blir hårdare konkurrens då att ta sig till riksdagen = pengarna vinner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in