Citat:
Ursprungligen postat av
Johan_08
Nej jag tycker inte synd om Somalierna och deras handikapp men det är samtidigt inte dessa jag skyller på.
Det är politikerna som har gjort det möjligt för Somalierna att komma hit och utnyttja vårat välfärdssystem.
Det är inte bara Somalierna som utnyttjar detta, långt ifrån.
Politikerna gjorde det möjligt.
Men ser man fysiskt sett till deras låga IQ, nej jag tycker inte synd om dessa personer och jag känner ingen sympati för dessa bortsett från de hemska saker som sker i krig och onödiga dödsfall i brist på vård.
Man kan leva ett gott liv med ett lågt och normalt IQ - däremot känner jag empati för personer med högre värden IQ då dessa tenderar att vara mer deprimerade eftersom vad jag tolkar det som att dessa har en förståelse för en större överblick av världsbilden och faktiskt kunna se hur grovt självskadebeteendet egentligen är - vilket allt som oftast leder till en depression grundat till sin egen överlevnad/sina medmänniskor.
Depression, dödsfall och krig kan och kommer troligen drabba alla typer av grupper dock - men likt förbannat om man är en person utan psykosomatiska drag så bör man känna någon typ av medlidande när det kommer till krig mm.
Citat:
Ursprungligen postat av
eq6B
Trådens rubrik är nog lite missvisande i att den endast fokuserar på somaliers IQ. Den lägre förmågan en ganska självklar prediktor på utfallet, men är inte hela förklaringen. Men ändå så ser vi att oavsett om somalier är i Europa eller Nordamerika så uppför de sig på ungefär samma sätt. Vi kan också vänta oss att östasiater som japaner, koreaner och kineser uppför sig på liknande sätt oavsett var de är.
Poängen är att när somalier eller MENA-folkslag introduceras till ett värdland så ser vi omedelbart destruktiva mönster såsom våldsamhet och lättja. Det har inte bara med IQ att göra, men det har definitivt att göra med IQ + kultur + utbildning + sociala strukturer + mer. Att tro att somalier kommer bete sig på ett annorlunda sätt än vad somalier redan gör är befängt.
Det är ingen bra idé att ta in inkompatibla folk i ett annat land, oavsett hur stor påverkan genetik eller epigenitik har, eftersom resultatet är extremt förutsägbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
borskungen
Somaliernas genomsnittliga IQ på 68 fungerar helt ok i Somalia.
Problemet är att de lämnat sitt naturliga habitat. I Sverige blir deras låga IQ ett enormt handikapp, såvida man inte översköljer dem med bidrag, och det håller inte i längden.
Det enda rimliga och humana är att låta somalierna återvandra. Det är sedan en tid tillbaka lugnt där och de somaliska ledarna vill ha tillbaka sitt folk.
Dessa tre inlägg är riktig bra i diskusionen. På det stora hela så jag ser det, också.
Jag börjar faktiskt komma fram till, att "IQ" är ett vitt begrepp som kanske inte alltid ska/kan appliceras på andra raser. Då raserna fungerar för olika för att kunna mätas på samma vis. Men tyvärr blir vi tvungna när massinvandring och mångkultur står högst på agendan. Den låga intelligensen tenderar att "förstärkas" utanför det egna habitatet och mixar in sig med sociala strukturer och kultur, att man håller hårdare i det än vad man gjorde hemma i en mer avslappnad miljö där man inte måste "bevisa" sig inför främlingar och inte visa svaghet eller att man överger sitt eget/arv. Raskonflikten "när" den låga och annorlunda intelligensen.
Och personligen tror jag att extremt låg eller hög IQ (vad som ligger utanför det rasliga genomsnittet) är en "felaktig mutation" och som i vissa fall med hög IQ kan tjäna såväl samhället som individen. Hög/låg IQ är inte så viktigt som det rasliga mönstret, som går igen egentligen hela tiden, till och med när man maxat näring och andra grundläggande faktorer.
Kanske borde man prata om "kognitiva funktioner" utan att värdera det, men det går som sagt inte när vi invaderas och det blir för nära verkligheter. Vita länder är ju vita genom hela den intellektuella funktionsnivån som avspeglar sig i allting. Det blir ytterst komplicerat att andra raser ska in i den apparaten och sättet att vara/tänka. Det kommer aldrig att gå.
IQ är dock det som får störst genomslag i hur ett samhälle blir och vad man kan förvänta sig från det. Varför IQ, av alla personlighetsdrag, är det mest relevanta att förstå och analysera. Trots att i många mellanmänskliga situationer är det inte så avgörande.