Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-02, 17:37
  #1
Medlem
Jag har suttit inne på Blocket och letat efter Rottweilervalpar. Slås av tanken att mas dessutom ser många annonser där 1-2 åriga Rottweilers säljes. Det brukar stå att "det med stor sorg i hjärtat" är så att ägaren måste sälja hunden. Ofta står det pga allergi eller andra sjukdomar, ibland står det tidsbrist. Men hundarna är alltid "jätte snälla, lugna och älskar barn.
Är det verkligen den sanna orsaken till att hundarna säljes? Är det inte så att de inta varit kapabla att uppfostra hunden rätt och att den därför blivit väldigt jobbig?
Citera
2018-09-02, 17:41
  #2
Medlem
Panthermals avatar
Det är ofta idioter som inte kan ta hand om hundar, ofta inte rumsrena och blivit slagna så de gör utlopp.
Citera
2018-09-02, 17:42
  #3
Medlem
Denoms avatar
Ja det är alltid idioter som säljer hundar på Blocket, varför går du inte genom en kennel så du vet vad du får istället?
Citera
2018-09-02, 17:43
  #4
Medlem
HellsKitchenNoMores avatar
Nio av 10 är garanterat folk som saknar erfarenhet, köpt utan att fatta hur mycket tid som krävs eller bara ville ha en "statussymbol" och sedan tröttnat. Det är alldeles för lätt att skaffa hund idag.
Citera
2018-09-02, 17:46
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panthermal
Det är ofta idioter som inte kan ta hand om hundar, ofta inte rumsrena och blivit slagna så de gör utlopp.

Kan vara så, alternativt så finns det faktiskt hundar med dåligt psyke från födseln.
"Andrahandshundar" ska man vara väldigt försiktig med att skaffa, precis som allt annat "begagnat".
Jag antar att många säljare slarvar en hel del med sanningen, kör med "alternativa fakta"...

Men är man intreserad av en "andrahandshund", så kan man ju alltid träffa hunden och kolla den ordentligt då. Kräver förstås viss hundvana av en.
Citera
2018-09-02, 17:49
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellsKitchenNoMore
Nio av 10 är garanterat folk som saknar erfarenhet, köpt utan att fatta hur mycket tid som krävs eller bara ville ha en "statussymbol" och sedan tröttnat. Det är alldeles för lätt att skaffa hund idag.

Så är det, oftast folk som har tröttnat. (För övrigt har det alltid varit lätt att skaffa hund.)
Citera
2018-09-02, 17:58
  #7
Medlem
nyblivetsocfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellsKitchenNoMore
Nio av 10 är garanterat folk som saknar erfarenhet, köpt utan att fatta hur mycket tid som krävs eller bara ville ha en "statussymbol" och sedan tröttnat. Det är alldeles för lätt att skaffa hund idag.

Är väl svårare att skaffa hund idag än någonsin tidigare?
Citera
2018-09-02, 18:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Men är man intreserad av en "andrahandshund", så kan man ju alltid träffa hunden och kolla den ordentligt då. Kräver förstås viss hundvana av en.
Precis. Det är ofta i grunden inget fel på hunden, men man behöver hundvana för att kunna avgöra om det är hunden eller ägaren som det är fel på. Man får också räkna med att lägga ned mycket tid i början på att ge den den uppfostran den troligen inte fått i sitt första hem.

Alternativt väntar man tills ägaren dumpar hunden på hundstallet och köper den därifrån.
Citera
2018-09-02, 19:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panthermal
Det är ofta idioter som inte kan ta hand om hundar, ofta inte rumsrena och blivit slagna så de gör utlopp.

Det är folk som inte kan ett skit om hundar. Sen om man inte kan lära en hundvalp att kissa o skita utomhus inom 1-2veckor så ska man inte ha hund överhuvud taget. Min hund blev rumsren inom 2dagar då jag torka nosen "EN GÅNG" i pisset o efter det våga hon aldrig göra om misstaget. Sluta dalta för helvete. För mycket daltande gör hunden olydig och till en knäppis
Citera
2018-09-02, 19:49
  #10
Medlem
Brunbeverns avatar
"Tidsbrist" eller "Tappat intresse" eller att man ska åka bort är väl de vanligaste ursäkterna på Blocket sedan länge tillbaka. Det har blivit så redundant att skriva så att man lika gärna kan utelämna det.
Citera
2018-09-02, 20:07
  #11
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Det är folk som inte kan ett skit om hundar. Sen om man inte kan lära en hundvalp att kissa o skita utomhus inom 1-2veckor så ska man inte ha hund överhuvud taget. Min hund blev rumsren inom 2dagar då jag torka nosen "EN GÅNG" i pisset o efter det våga hon aldrig göra om misstaget. Sluta dalta för helvete. För mycket daltande gör hunden olydig och till en knäppis

Om man inte kan lära en hund att bli rumsren utan att behöva trycka ner nosen i kisset så ska man fan inte ha hund överhuvudtaget. Sluta var en idiot för helvete
Citera
2018-09-03, 01:13
  #12
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Det är folk som inte kan ett skit om hundar. Sen om man inte kan lära en hundvalp att kissa o skita utomhus inom 1-2veckor så ska man inte ha hund överhuvud taget. Min hund blev rumsren inom 2dagar då jag torka nosen "EN GÅNG" i pisset o efter det våga hon aldrig göra om misstaget. Sluta dalta för helvete. För mycket daltande gör hunden olydig och till en knäppis

Sådana som du ska inte ha hund. Man ska ALDRIG trycka ner hundens nos i kisset. Hela din inställning till hundar och hunduppfostran är vedervärdig.

Undra hur hårt liv din hund har hos dig.

Som hundägare har man ett ansvar att göra allt för att sin hund ska vara lycklig och glad. Att berika dagarna för hunden så att den har roligt och känner sig uppskattad.

Order ”nej” räcker att använda. En hund som ser upp till dig och som gillar dig, vill inte göra fel.
Det gäller att vara en konsekvent ledare där ett nej är ett nej. Men 90% ska vara beröm för att en hund ska må bra och man ska uppnå bästa träningsresultat.

Men ditt sätt att skrämma hunden genom att trycka ner nosen i kisset avskyr jag verkligen och det ska ingen någonsin göra mot sin hund.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback