2018-09-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Utredning krävs förstås. Men med så små barn vinner oftast mamman ( kostar mycket pengar för advokater).

Om mamman inte är uppenbart olämplig så får hon nog enskild vårdnad efter några år av utredning och rättegångar

nej, det normala utfallet är delad vårdnad, och den som motsätter sig utan övertygande skäl riskerar förlora vårdnadeb
Citera
2018-09-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anstaltslivet
Var hittar du din information, Länka några exempel där det hänt under ”hedersmord” nu tack

du fattar inte ens vad jag skriver
Citera
2018-09-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intruder
Och att man gjort allt rätt, kvinnan började leva efter svenska regler och det går ju inte. Mannens plikt att döda i så fall enligt släkten.
Utifrån det som hittills framgått tror jag inte på din teori. Kvinnan, född 1984, kom till Sverige 2002. Mannen som är 38 år gammal kom hit samma år. De gifte sig 2015, ingen av dem var särskilt ung då. Kvinnan verkar ha studerat vid ett universitet i Sverige och mannen hade ett bra jobb. De är/var svenska medborgare, välanpassade och levde efter svenska regler båda två. Det är bara att inse att allting inte handlar om heder, invandrarnas kvinnosyn osv. Om svensken vore så perfekt så skulle det inte finnas svenska män som dödar kvinnor som de är, eller har varit, tillsammans med. Det som sticker ut i det här fallet är att mannen också dödade sina barn. Jag kan inte minnas något liknade fall, förutom Dalarö-pappan och pappan som kastade sitt spädbarn i kraftverket. Dalarö- pappan levde inte med sin ex-fru och därför hade han inte ett bra tillfälle att döda henne. Men sina två små söner kunde han döda (endast hans stackars dotter undkom med livet i behåll). Bara på grund av sin besvikelse över att barnens mamma inte ville ta tillbaka honom efter att han skaffat barn med en älskarinna, flyttat ihop med henne men sedan visat ånger för snedsteget mördade han sina barn.
Citera
2018-09-06, 21:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Utifrån det som hittills framgått tror jag inte på din teori. Kvinnan, född 1984, kom till Sverige 2002. Mannen som är 38 år gammal kom hit samma år. De gifte sig 2015, ingen av dem var särskilt ung då. Kvinnan verkar ha studerat vid ett universitet i Sverige och mannen hade ett bra jobb. De är/var svenska medborgare, välanpassade och levde efter svenska regler båda två. Det är bara att inse att allting inte handlar om heder, invandrarnas kvinnosyn osv. Om svensken vore så perfekt så skulle det inte finnas svenska män som dödar kvinnor som de är, eller har varit, tillsammans med. Det som sticker ut i det här fallet är att mannen också dödade sina barn. Jag kan inte minnas något liknade fall, förutom Dalarö-pappan och pappan som kastade sitt spädbarn i kraftverket. Dalarö- pappan levde inte med sin ex-fru och därför hade han inte ett bra tillfälle att döda henne. Men sina två små söner kunde han döda (endast hans stackars dotter undkom med livet i behåll). Bara på grund av sin besvikelse över att barnens mamma inte ville ta tillbaka honom efter att han skaffat barn med en älskarinna, flyttat ihop med henne men sedan visat ånger för snedsteget mördade han sina barn.

Denna generation, d.v.s. frun och mannen må ha varit ganska moderniserade men detsamma kanske inte kan sägas om den förra generationen, d.v.s. släkten med deras föräldrar m.m. I det här fallet verkar det ju gå bra tills släkten kommer in i bilden, efteråt får mannen någon panikångest eller psykbryt, eller helt kallt och beräknande beslutar att döda alla en och en.

Jag är väldigt nyfiken på vad som försiggick mellan kvinnans släkt och mannen (om dessa uppgifter stämmer) blev han hotad till livet (lite extremt jag vet, men inte omöjligt) om inte han ärar deras dotter och fortsätter äktenskapet i nöd och lust för evigt som han lovat?
Citera
2018-09-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Denna generation, d.v.s. frun och mannen må ha varit ganska moderniserade men detsamma kanske inte kan sägas om den förra generationen, d.v.s. släkten med deras föräldrar m.m. I det här fallet verkar det ju gå bra tills släkten kommer in i bilden, efteråt får mannen någon panikångest eller psykbryt, eller helt kallt och beräknande beslutar att döda alla en och en.

Jag är väldigt nyfiken på vad som försiggick mellan kvinnans släkt och mannen (om dessa uppgifter stämmer) blev han hotad till livet (lite extremt jag vet, men inte omöjligt) om inte han ärar deras dotter och fortsätter äktenskapet i nöd och lust för evigt som han lovat?
Men vi vet ju inte ens vem av dem som ville skiljas. Du antar att det var mannen. Men det kan också ha varit kvinnan. Kanske var kvinnan och mannen även släkt med varandra, typ kusiner. Jag är inte så insatt i kristna syrianers/ assyriers religion men såvitt jag erfarit får de skilja sig, och många av dem gör det också utan problem.
Citera
2018-09-06, 22:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Men vi vet ju inte ens vem av dem som ville skiljas. Du antar att det var mannen. Men det kan också ha varit kvinnan. Kanske var kvinnan och mannen även släkt med varandra, typ kusiner. Jag är inte så insatt i kristna syrianers/ assyriers religion men såvitt jag erfarit får de skilja sig, och många av dem gör det också utan problem.

Ja jag baserar tyvärr min teori på de uppgifter vi fick av någon som känner familjerna. Hen skrev ju att det var kvinnans släkt som var där och pratade med mannen om att de skulle fixa äktenskapet. Det borde ju gjort honom glad då, att frun och barnen stannade kvar den natten och att de inte skulle skiljas för att fruns familj talat med dem.
Senast redigerad av Rosamund 2018-09-06 kl. 22:08.
Citera
2018-09-06, 22:25
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Någonstans borde vi/ni tänka på att hon kanske ville gå. Träffat någon annan.
Citera
2018-09-06, 22:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Märkligt att mamman fick enskild vårdnad. Normalfallet är ju delad vårdnad. Tyder väl på att Familjerätten har varit inblandade?

Det är desto mer märkvärdigt som man brukar enas om gemensam vårdnad men delat eller enskilt boende. Dvs. man fortsätter vara barnens förälder men barnen kan bo hos mamman bara, eller varannan helg hos pappan, eller hälften hos var. Men har man avsagt sig vårdnaden har man avsagt sig allt inflytande och all rätt som förälder. Alltså utöver ersättningsplikten.

Och då behöver man ju inte ha ihjäl barnen, tycker man...

Det är ju stor risk här att pappan inte fattat vad han gjort när han skrev på dokumenten.

(Det vore ju intressant att veta om en avhändad vårdnad kan annuleras eller återtas med hänvisning till att man inte begrep innebörden i vad man skrev på, eller att man ensidigt ändrat sig... utan att det kostar multum i advokatkostnad (Nånting säger mig att det aldrig kommer ske...))

Varför avsäga sig vårdnaden och sen ta livet av dem?
Citera
2018-09-06, 22:43
Medlem
Kan det inte vara så att han tänkte att om hon ska ha ensam vårdnad och han inte får träffa dem,kan de lika gärna dö? Han kan ju ha blivit hotad av hennes släkt att hon minnsann ska ha vårdnaden. Hon kanske har träffat någon ny och han vill inte att barnen ska få någon ny pappa.
Bara teorier....
Citera
2018-09-06, 22:44
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är desto mer märkvärdigt som man brukar enas om gemensam vårdnad men delat eller enskilt boende. Dvs. man fortsätter vara barnens förälder men barnen kan bo hos mamman bara, eller varannan helg hos pappan, eller hälften hos var. Men har man avsagt sig vårdnaden har man avsagt sig allt inflytande och all rätt som förälder. Alltså utöver ersättningsplikten.

Och då behöver man ju inte ha ihjäl barnen, tycker man...

Det är ju stor risk här att pappan inte fattat vad han gjort när han skrev på dokumenten.

(Det vore ju intressant att veta om en avhändad vårdnad kan annuleras eller återtas med hänvisning till att man inte begrep innebörden i vad man skrev på, eller att man ensidigt ändrat sig... utan att det kostar multum i advokatkostnad (Nånting säger mig att det aldrig kommer ske...))

Varför avsäga sig vårdnaden och sen ta livet av dem?
Men var det inte bara en ansökan insänd för 3 dagar sedan? Inget belsut.
Citera
2018-09-06, 22:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Men var det inte bara en ansökan insänd för 3 dagar sedan? Inget belsut.

Vet ej formella gången....
Citera
2018-09-06, 22:57
Medlem
Efter att ha läst tråden tippar jag på en pappa/make med spelberoende och stora skulder där frugan tröttnat och vill skiljas. Ett beroende kommer dessutom aldrig ensamt. Han pressas till skilsmässa samt även på vårdnaden. Hela hans värld raseras då han inte har något av värde kvar att leva för, skammen och då att hans familj inte ska få fortsätta utan honom och han panikar. Hur som är det fruktansvärt!

En parantes angående vårdnaden...han har ändå rätt till umgänge även om hon skulle ha enskild vårdnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in