Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-01, 13:07
  #1
Medlem
BlurryFace69s avatar
Jag har fått diagnosen gad och generell depression, men har väl egentligen som jag själv känner aldrig blivit riktigt utredd.
Jag har gått i väggen 2 gånger oxå..

Jag har ätit olika antideppressiva medeciner i över 10 år, men jag tycker inte de
hjälper mig att känna mer livslust och att orka med det sociala och det man ska orka
för att leva helt enkelt...

Ett exempel som jag för
klarade för min läkare är att jag är som en "Butterfly"
Jag börjar med en sak, sen år jag o gör nått annat och så håller jag på och
det slutar ju med att jag inte fått något gjort egentligen...
Sen kan jag börja om nästa dag igen.

Jag känner ju själv att jag inte är så som jag borde med koncentration och ordning osv..
Jag har tappat lusten för allt då jag inte orkar med saker och jag orkar inte med att byta medeciner som inte fungerar, bara ger biverkningar..

Ska träffa en ny läkare i veckan, och jag tänkte höra om nån här har nått tips på vad jag kan föreslå eller säga till läkaren...

Läste i ett inlägg om Elvanse, är den medecinen något som skulle kunna fungera?
Eller finns det någon annan ?

Det käns som jag har haft de flesta antideppressiva under åren..

Någon som har ADD och hur är den sjukdomen och vilken medecin får man då?
Citera
2018-09-01, 13:09
  #2
Avstängd
PenisOchPungs avatar
Medicin fungerar inte, så är det bara. Gör bara dig konstig och avdomnad, och när du slutar med det så mår du sämre än aldrig förr.

Sluta med alla sorts droger varesig det är kaffe eller alkohol, sluta med porr, tvinga dig till gymmet och svettas som en gris, ät hälsosamt, sov 8 timmar varje dag, meditera två gånger om dagen - och du med tiden kommer må bättre. Tro mig.
Citera
2018-09-01, 13:22
  #3
Medlem
Har du en kemisk obalans i kroppen så hjälper det naturligtvis att rätta till den balansen medelst mediciner, då skall man dock ha koll på vilken kemisk obalans man har. Detta är väl problemet med mer komplicerade kemiska obalanser.

Lättare att fixa till sådana kemiska obalanser såsom järnbrist, huvudvärk, nedsatt sköldkörtel m.m. Svårare med depression eller bipolaritet o.dyl.

Andra funktionsnedsättningar såsom AS, SPD som inte är en kemisk obalans utan en 'omkoppling' i hjärnan går inte alls att förändra medelst kemiska preparat.
Citera
2018-09-01, 14:37
  #4
Medlem
BlurryFace69s avatar
Hm....

Jag har allt levt hälsosamt med motion osv osv emellan svackorna,
men nu är min fråga om det finns någon annan sorts medecin som
skulle fungera att få mig komma upp ett *steg* så jag skulle orka
få ording på allt och orka ta tag i mina sociala kontakter igen osv

Orka leva helt enkelt för jag är slutkörd och har ingen livsgnista...
Citera
2018-09-01, 15:26
  #5
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag har hittat en ganska bra kombination, jag är inte superlycklig o jag är sjukpensionär p.g.a. en massa diagnoser. Men just nu käkar jag;

Venlafaxin 300 mg, mot depression
Lyrica 150 mg, mot ångest
Iktorivil 2 mg, mot ångest
Haldol 3 mg, mot psykos
Theralen 120 mg, för sömn
Imovane 7,5 mg, för sömn

Det funkar bra med sömnen o så, men visst, jag lever ju i en medicin-bubbla. Haldol behöver du nog inte. Iktorivil är de inte särskild glada att skriva ut, men de är supereffektivt mot ångest. Min psykiater sa sist jag var hos honom;
-Ingen skulle sätta in det här idag. Men jag har haft det i ca 17 år, o de har bara fortsatt att skriva ut det. Men nyss har jag halverat från 4 mg till 2 mg, målet är att komma ur beroendet o bara ha det vid behov. Jag bad om Lyrica istället, då jag tycker det ger ett bättre lugn. Men nu har de tydligen kommit fram till att man blir beroende av den också...

Men Venlafaxin hjälper mycket bra mot depressionen. Jag mår väldigt dåligt om jag missar en dos. Har varit uppe i maxdosen, 375 mg, men gick på egen hand ner till 300 mg. Jag har också fått ECT-behandlingar, o det hjälper, men jag fick offra mitt minne.

Jag har även ADD, men medicinerar inte mot det. Centralstimulantia kan utlösa psykoser hos mig, men jag har missbrukat amfetamin o kokain. Men jag medicinerar hellre med "nedåt-medicin" än "uppåt-medicin". Fast jo, jag är ju lite trött konstant.
Citera
2018-09-01, 15:30
  #6
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Hm....

Jag har allt levt hälsosamt med motion osv osv emellan svackorna,
men nu är min fråga om det finns någon annan sorts medecin som
skulle fungera att få mig komma upp ett *steg* så jag skulle orka
få ording på allt och orka ta tag i mina sociala kontakter igen osv

Orka leva helt enkelt för jag är slutkörd och har ingen livsgnista...
Jag lider av GAD samt nyligen diagnosticerad med ADD. Fått Elvanse som fungerat skit bra med att ”aktivera” mig. Annars ligger jag i sängen och vrider mig av ångest och får ingenting gjort.

Efter Elvanse och Gabapentin(mot ångesten) har jag äntligen börja leva igen efter 10års utbrändhet och depression.
Provat alla SSRI och SNRI tidigare med varierande resultat, frågan är dock om det är möjligt i ditt fall att få Elvanse utskrivet utan en neuropsykiatrisk nedsättning?
Visserligen så får man ju koncentrationsbesvär och prokastrinering av att ha GAD så du kanske kvalar in?

Sen är medicin bara en liten spark i baken för att få näsan över vattnet, den stora förändringen kom med att kunna arbeta igen och få schyssta rutiner.
Kämpa vidare TS och hoppas du får adekvat hjälp med dina problem *styrkekram*
Citera
2018-09-01, 17:05
  #7
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Hm....

Jag har allt levt hälsosamt med motion osv osv emellan svackorna,
men nu är min fråga om det finns någon annan sorts medecin som
skulle fungera att få mig komma upp ett *steg* så jag skulle orka
få ording på allt och orka ta tag i mina sociala kontakter igen osv

Orka leva helt enkelt för jag är slutkörd och har ingen livsgnista...

Finns ju en antidepp som heter Voxra som man blir lite piggare utav. Känner en som mår toppen på den efter att ha testat massa med olika preparat, dock inte lika bra mot ångest.
Elvanse skulle nog hjälpa dig för stunden men det krävs nog en diagnos för att få ut det.
Citera
2018-09-02, 00:12
  #8
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Jag lider av GAD samt nyligen diagnosticerad med ADD. Fått Elvanse som fungerat skit bra med att ”aktivera” mig. Annars ligger jag i sängen och vrider mig av ångest och får ingenting gjort.

Efter Elvanse och Gabapentin(mot ångesten) har jag äntligen börja leva igen efter 10års utbrändhet och depression.
Provat alla SSRI och SNRI tidigare med varierande resultat, frågan är dock om det är möjligt i ditt fall att få Elvanse utskrivet utan en neuropsykisk nedsättning?
Visserligen så får man ju koncentrationsbesvär och prokastrinering av att ha GAD så du kanske kvalar in?

Sen är medicin bara en liten spark i baken för att få näsan över vattnet, den stora förändringen kom med att kunna arbeta igen och få schyssta rutiner.
Kämpa vidare TS och hoppas du får adekvat hjälp med dina problem *styrkekram*

Så skönt för dig att ha fått tilbaka livet!!
Jag känner precis så . att medecinen skulle vara en spark och få mig att orka med att jobba helt, orka med att sköta min tillvaro och börja socialicera mig som jag helt enkelt inte orkar alls.
Få ett liv igen helt enkelt.

Min feting över - krävs det en neuropsykisk nedsättnig för att få Elvanse utskrivet?

ADD - du har nyss fått den diagnosen.
Vad var det för symtom som gjorde att läkaren misstänkte att det kunde vara det??
Vad är det för utredning man får göra??
Citera
2018-09-02, 00:17
  #9
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Finns ju en antidepp som heter Voxra som man blir lite piggare utav. Känner en som mår toppen på den efter att ha testat massa med olika preparat, dock inte lika bra mot ångest.
Elvanse skulle nog hjälpa dig för stunden men det krävs nog en diagnos för att få ut det.

Jag har ätit voxra, det fungerade inte.

Funderar ju på om jag har nån slags diagnos , då inte några av de antideppressiva
hjälper mig.
Citera
2018-09-02, 00:23
  #10
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag har hittat en ganska bra kombination, jag är inte superlycklig o jag är sjukpensionär p.g.a. en massa diagnoser. Men just nu käkar jag;

Venlafaxin 300 mg, mot depression
Lyrica 150 mg, mot ångest
Iktorivil 2 mg, mot ångest
Haldol 3 mg, mot psykos
Theralen 120 mg, för sömn
Imovane 7,5 mg, för sömn

Det var några stycken sorter det minsann..
Men får de dig att må bra och hitta rätt balans är det väl värt det.
Jag har haft Venlaflaxin men bytte till Cymbalta. Åt den i 3 år.
De andra är väl inte aktuella för mig.


Det funkar bra med sömnen o så, men visst, jag lever ju i en medicin-bubbla. Haldol behöver du nog inte. Iktorivil är de inte särskild glada att skriva ut, men de är supereffektivt mot ångest. Min psykiater sa sist jag var hos honom;
-Ingen skulle sätta in det här idag. Men jag har haft det i ca 17 år, o de har bara fortsatt att skriva ut det. Men nyss har jag halverat från 4 mg till 2 mg, målet är att komma ur beroendet o bara ha det vid behov. Jag bad om Lyrica istället, då jag tycker det ger ett bättre lugn. Men nu har de tydligen kommit fram till att man blir beroende av den också...

Ja det blir man haha det ska gudarna veta .. klassad är den nu oxå.


Men Venlafaxin hjälper mycket bra mot depressionen. Jag mår väldigt dåligt om jag missar en dos. Har varit uppe i maxdosen, 375 mg, men gick på egen hand ner till 300 mg. Jag har också fått ECT-behandlingar, o det hjälper, men jag fick offra mitt minne.

Usch va tråkigt

Jag har även ADD, men medicinerar inte mot det. Centralstimulantia kan utlösa psykoser hos mig, men jag har missbrukat amfetamin o kokain. Men jag medicinerar hellre med "nedåt-medicin" än "uppåt-medicin". Fast jo, jag är ju lite trött konstant.

Inte kul o vara trött jämt ändå..
Citera
2018-09-02, 08:53
  #11
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Så skönt för dig att ha fått tilbaka livet!!
Jag känner precis så . att medecinen skulle vara en spark och få mig att orka med att jobba helt, orka med att sköta min tillvaro och börja socialicera mig som jag helt enkelt inte orkar alls.
Få ett liv igen helt enkelt.

Min feting över - krävs det en neuropsykisk nedsättnig för att få Elvanse utskrivet?

ADD - du har nyss fått den diagnosen.
Vad var det för symtom som gjorde att läkaren misstänkte att det kunde vara det??
Vad är det för utredning man får göra??
Hej!
Elvanse kräver ingen licens från läkemedelsverket för utskrivning, så rent teoretiskt så kan en läkare skriva ut de utan diagnos. Har dock svårt att se att någon läkare skulle göra det utan utredning. En läkare pratade om att de görs vissa studier om centralstimulanta och depression men verkar endast vara i teorietisk fas just nu.

Symtomen var just att jag i hela mitt liv haft problem med koncentrationssvårigheter, slutförande, fullfölja planering, ”automatisering” av
typ måsten m.m.
Har dock tidigare i livet klarat av att hantera det någorlunda med hjälp av rutiner och ett liv med deadlines.

Gick dock in i väggen för några år sedan och då klarade jag inte längre av vardagen pga av ångest och depression. Då blev mitt ADD kraftigt försämrad då jag inte kunde komma igång med rutiner och uppstyrning.
Efter flera år av test av olika antidepressiva så började de en utredning där de kom fram till ADD.

Tror dock inte jag kommer behöva käka medicinen hela livet.

Prata med läkare, om inte för att utesluta eventuell ADD?
Citera
2018-09-02, 11:03
  #12
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Jag har ätit voxra, det fungerade inte.

Funderar ju på om jag har nån slags diagnos , då inte några av de antideppressiva
hjälper mig.

Har du googlat runt på ADHD? Sen finns det ju tyngre antidepressiva också som skrivs ut som sista utväg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback