Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-30, 14:20
  #1
Medlem
Vår hund har två år i rad fått fukteksem. Det är en större hund med tät päls som älskar att bada, så risken för fukteksem är såklart förhöjd trots att vi vidtagit åtgärder.

Nu när vi var hos veterinären tyckte hon att det var jättekonstigt att han hade fått fukteksem igen eftersom han hade det förra året och drog igång en utredning om eventuell underliggande sjukdom som kunde förklara varför hudinfektionerna uppstår, och misstänkte hypotyreos.

Min fråga: är det verkligen konstigt och ovanligt att hundar får fukteksem flera gånger? Räcker det inte med ett fästingbett som blir infekterat av badvattnet för att det ska blossa upp igen? Eller blir hundar utan bakomliggande sjukdomar typ immuna mot fukteksem och liknande om de haft det något år tidigare?
Citera
2018-08-30, 14:27
  #2
Medlem
AX64s avatar
Våra goldens har alltid fått detta, år in och år ut. De badar och slaskar friskt året om. Går att behandla med diverse salvor men brukar ändå återkomma gång efter gång. Det är nog inget vidare konstigt såvida det inte blir extremt. Hundar har ju tät och lång päls och älskar dessutom att blöta ner sig, så att de får svamp är i det närmaste förväntat.
Citera
2018-08-30, 14:29
  #3
Medlem
Som jag ser det, så är det ett avelsproblem, då man avlat fram djur med alldeles för tät päls, samt att folk så envist ska ge hundar bara ett enda foder. Raka ned hunden sommartid så det kommer in luft till huden.
Citera
2018-08-30, 14:35
  #4
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Vår hund har två år i rad fått fukteksem. Det är en större hund med tät päls som älskar att bada, så risken för fukteksem är såklart förhöjd trots att vi vidtagit åtgärder.

Nu när vi var hos veterinären tyckte hon att det var jättekonstigt att han hade fått fukteksem igen eftersom han hade det förra året och drog igång en utredning om eventuell underliggande sjukdom som kunde förklara varför hudinfektionerna uppstår, och misstänkte hypotyreos.

Min fråga: är det verkligen konstigt och ovanligt att hundar får fukteksem flera gånger? Räcker det inte med ett fästingbett som blir infekterat av badvattnet för att det ska blossa upp igen? Eller blir hundar utan bakomliggande sjukdomar typ immuna mot fukteksem och liknande om de haft det något år tidigare?
Hunden får inte våteksem för att den badar. Det heter våt/fukteksem för att det är just ett "vått" eksem.
Det orsakas till 99% alltid av parasiter. Man kan börja med klorhexidin för att se om det hjälper. Blir det inte bättre efter några dagar så får man kontakta veterinär och få salva utskriven.
Citera
2018-08-30, 14:50
  #5
Medlem
MissMDs avatar
Känns som om hunden borde ha andra typer av symptom för att veterinären ska misstänka hypo.
Att misstänka hypo endast pga återkommande fukteksem känns ganska långsökt för det kan bero på flera olika saker.

https://firstvet.com/sv/articles/vie...-spot-hos-hund
Citera
2018-08-30, 14:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hunden får inte våteksem för att den badar. Det heter våt/fukteksem för att det är just ett "vått" eksem.
Det orsakas till 99% alltid av parasiter. Man kan börja med klorhexidin för att se om det hjälper. Blir det inte bättre efter några dagar så får man kontakta veterinär och få salva utskriven.

Nej, det vet jag. Första gången fick hunden fukteksem pga fästingbett som han kliat på/lämnat ett sår som han sedan fått bakterier i via badvattnet.

Det jag funderar på är mest om det är ovanligt och konstigt att samma saker sker igen? Fästingbett får de ju hela sommaren och risken för att bakterier tränger in i såret vid bad i naturen är ju rätt stor trots allt.

Men på veterinären lät det som att det var helt galet att vår hund hade fått det två gånger och att det måste bero på något annat, vilket jag tyckte kändes märkligt eftersom hud väl kan bli infekterad hur många gånger som helst om skiter kommer in i den?
Citera
2018-08-30, 15:01
  #7
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Nej, det vet jag. Första gången fick hunden fukteksem pga fästingbett som han kliat på/lämnat ett sår som han sedan fått bakterier i via badvattnet.

Det jag funderar på är mest om det är ovanligt och konstigt att samma saker sker igen? Fästingbett får de ju hela sommaren och risken för att bakterier tränger in i såret vid bad i naturen är ju rätt stor trots allt.

Men på veterinären lät det som att det var helt galet att vår hund hade fått det två gånger och att det måste bero på något annat, vilket jag tyckte kändes märkligt eftersom hud väl kan bli infekterad hur många gånger som helst om skiter kommer in i den?
Är inget konstigt alls att hunden får det igen. Min hund har haft det 2 gånger på 2 år. Samma ställe, i "armhålan"
Citera
2018-08-30, 15:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Känns som om hunden borde ha andra typer av symptom för att veterinären ska misstänka hypo.
Att misstänka hypo endast pga återkommande fukteksem känns ganska långsökt för det kan bero på flera olika saker.

https://firstvet.com/sv/articles/vie...-spot-hos-hund

Det var min tanke också. Hunden visar inga andra symptom på hypotyreos och veterinären tog inte heller någon anamnes som gav henne anledning att tro att hunden lider av det.

Min grundfråga är väl egentligen om återkommande fukteksem måste vara tecken på en underliggande sjukdom eller allergi, eller om det liksom kan dyka upp regelbundet ändå?
Citera
2018-08-30, 15:21
  #9
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Det var min tanke också. Hunden visar inga andra symptom på hypotyreos och veterinären tog inte heller någon anamnes som gav henne anledning att tro att hunden lider av det.

Min grundfråga är väl egentligen om återkommande fukteksem måste vara tecken på en underliggande sjukdom eller allergi, eller om det liksom kan dyka upp regelbundet ändå?

Personligen tycker jag det låter jättemärkligt och hade inte kickat igång någon sån typ av utredning.

Njae, det kan vara en underliggande allergi eller sjukdom som gör att en hund lättare drabbas av hudinfektioner, men det behöver inte alltid vara så. Som sagt kan det bero på flera olika saker.
Hundar med tätare päls drabbas lättare eftersom bakterierna lättare frodas i fukten och värmen mot huden. Med en sån bakterieodling kan det mycket väl räcka att hunden kliar sig och skapa irritation för att ett eksem blossar upp för att sen bli ett fukteksem.

Som nämnts tidigare så gör ju aveln sitt, många hundar har alldeles för tät och ofunktionell päls.
Det man kan göra är att tunna ut eller klippa kortare. Skulle inte rekommendera att raka kort då pälsen ändå är ett skydd och raka pälsen för kort kan också skapa irritation.

Men jag tycker överlag att fukteksem två gånger på två år är inget som är särskilt anmärkningsvärt och är din hund frisk i övrigt så tycker jag inte du behöver oroa dig
Citera
2018-08-30, 20:10
  #10
Medlem
Onödigt att hunden ska lida så där, bättre att avliva direkt. Be veterinären att göra det om du själv inte är man nog!
Citera
2018-08-31, 07:06
  #11
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Känns som om hunden borde ha andra typer av symptom för att veterinären ska misstänka hypo.
Att misstänka hypo endast pga återkommande fukteksem känns ganska långsökt för det kan bero på flera olika saker.

https://firstvet.com/sv/articles/vie...-spot-hos-hund


Fast.... hur vet du att den inte har andra symtom? Du har ju inte undersökt hunden. Sen är ju iofs hypotyreos den mest överdiagnoserade endokrina sjukdomen på hund. Och 2 ggr fukteksem är ju inte så mycket... och finns som du säger många olika faktorer som kan orsaka fukteksem.
Citera
2018-08-31, 09:21
  #12
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Fast.... hur vet du att den inte har andra symtom? Du har ju inte undersökt hunden. Sen är ju iofs hypotyreos den mest överdiagnoserade endokrina sjukdomen på hund. Och 2 ggr fukteksem är ju inte så mycket... och finns som du säger många olika faktorer som kan orsaka fukteksem.

Det var ju lite det som var min tanke...
Som sagt så känns det väldigt långsökt att misstänka hypo enbart pga fukteksem, utan hunden bör uppvisa andra symptom i så fall.
Det vet såklart inte jag, men jag antar att en veterinär bör ha gått igenom med ts varför dom tror hypo och vilka symptom en hund kan ha.
Men enligt ts är hunden frisk och det endast är fukteksemen som är problemet, därför har jag svårt att tro att det är hypo.
Så det känns lite bortkastat att starta igång en utredning på en tillsynes frisk hund (om man utgår från vad ts säger iaf)

Dock bör ju ett enkelt blodprov konstatera om hunden har hypo eller inte, antar att det är samma som för människa? TSH, T3 och T4?
__________________
Senast redigerad av MissMD 2018-08-31 kl. 09:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback