2018-08-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Den stora frågan är väl egentligen om ni hade förlåtit någon som varit tillfälligt dryg och respektlös?
Jag hade väl i ärlighetens namn inte gjort nån större grej av det från första början ens.
Citera
2018-08-30, 18:08
Medlem
jagnickars avatar
Något som uppfattas drygt och respektlöst för en person kan vara något helt annat för något annat. Det jag skulle vilja höra från en sådan person är att den inte menade något illa, eller om den menade något illa insåg att det var fel agerat. Och även lyssnar på mina känslor kring varför jag uppfattade det så.
"Jag gjorde fel" behöver inte alltid vara nödvändigt, ibland är man kanske själv väldigt lättkränkt eller känslig och kräver inte att andra ska läsa av vad jag känner.
Citera
2018-08-30, 18:33
Medlem
Citat:
Den stora frågan är väl egentligen om ni hade förlåtit någon som varit tillfälligt dryg och respektlös?
Det är omöjligt att svara på för oss. Du tycker att du.. eller oj, någon, har varit dryg och respektlös medan personen som fick höra det kanske tycker något helt annorlunda. Att avbryta en god vänskap för att någon vid ett tillfälle är dryg och respektlös, utan att säga något elakt, låter konstigt.
Citera
2018-08-30, 18:54
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Av en vacker kvinna: med en avsugning.
Av övriga: genom att bara gå vidare och inte prata mer om det. Ältande är för fjollor.
Citera
2018-09-01, 10:29
Medlem
Pescasss avatar
Funderar på om man kan ställa nån finare flaska vin på balkongen och sen kanske skriva något fint?

Är det en bra idé? Och vad ska där stå isf?
Citera
2018-09-01, 10:52
Medlem
Citat:
Personen var tillfälligt dryg och respektlös, dock så var det aldrig på tal om fula eller kränkande ord
Då är problemet enbart din ilska.

När ilskan lagt sig?
Citera
2018-09-01, 10:57
Medlem
Citat:
Funderar på om man kan ställa nån finare flaska vin på balkongen och sen kanske skriva något fint?

Jaha du ska be om ursäkt? Men tänkte du klättra upp för personens balkong eller hur tänkte du nu?

Skriv ett meddelande o be om ursäkt o ge någon present om du vill det. Om du inte bor i balkongen bredvid o de bägge sitter mycket tätt eller bor tillsammans med personen så undvik att klättra upp med alkohol som försoningsgåva.

Att klättra upp för balkongen var en hit på Romeo och Juliets tid, inte så mycket 2018 i svenska lägenhetskomplex.
Citera
2018-09-01, 11:49
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:

Har den ena personen tillgång tiill den andres balkong? Men nu bollar du fortfarande med att polera ytan. Chilledippen är inne på det jag tror det rör sig om (#17, #19).
Det är en avgrund mellan personerna där den ena inte ser den andra som tillräknelig.

Jag skall ta ett småkomiskt exempel på att totalt prata förbi varandra. Det var en incident under en fest på svenska ambassaden i Finland 2008 där den finlandssvenske politikern Stefan Johansson tafsade på nån kvinna. Det blev ett stort rabalder men så fick en partikamrat till Stefan Johansson en idé om att träda till hans försvar. Denna partikamrat är socitetsdam från Helsingfors.

Så här försvarade hon hans tafsande:

"Han kommer ju från Korpo. Om man är berusad och har en känsla av att man inte är i sin normala hemmiljö utan i en fin miljö på svenska ambassaden kan man läsa de fina koderna fel. Det är annat om man har blivit hårt uppfostrad, har lärt sig sitta rak i ryggen och hur man beter sig. Då kan man ha en fördel."

Ja ni läste rätt. Och som alla förstår så hjälpte socitetsdamen inte precis upp situationen. Sen hamnade hon själv i blåsten och försökte be om ursäkt för de grodor som hoppade ur hennes mun, men skadan var ju skedd.
Hur skall hon hjälpa upp situationen med en ursäkt då hon blottat att hela hennes världsbild är skev. “Ursäkta, här får ni en flaska fint vin”. Det blir bara ännu mer fel.

Det blev ett långt inlägg men förhoppningsvis fyller exemplet en funktion. En ursäkt kan vara helt fel. Ibland måste man göra om från grunden och förklara var det gick fel. En ursäkt utan förståelse fungerar ej utan kan göra saken än värre.
Citera
2018-09-01, 12:01
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Jaha du ska be om ursäkt? Men tänkte du klättra upp för personens balkong eller hur tänkte du nu?

Skriv ett meddelande o be om ursäkt o ge någon present om du vill det. Om du inte bor i balkongen bredvid o de bägge sitter mycket tätt eller bor tillsammans med personen så undvik att klättra upp med alkohol som försoningsgåva.

Att klättra upp för balkongen var en hit på Romeo och Juliets tid, inte så mycket 2018 i svenska lägenhetskomplex.

Nja det är en balkong på markplan så kan lätt bara ställa dit den liksom på golvet

Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Har den ena personen tillgång tiill den andres balkong? Men nu bollar du fortfarande med att polera ytan. Chilledippen är inne på det jag tror det rör sig om (#17, #19).
Det är en avgrund mellan personerna där den ena inte ser den andra som tillräknelig.

Det blev ett långt inlägg men förhoppningsvis fyller exemplet en funktion. En ursäkt kan vara helt fel. Ibland måste man göra om från grunden och förklara var det gick fel. En ursäkt utan förståelse fungerar ej utan kan göra saken än värre.

Den är svårt att förklara för någon som inte vill prata med en, tänker att en flaska vin eller någonting möjligtvis skulle kunna öppna upp för en dialog emellan? Känns som personen bara skulle bli arg om man knackade på dörren därav vill jag bara ställa dit den och typ skriva något

Ja vet inte vad man ska göra riktigt?
Senast redigerad av Pescass 2018-09-01 kl. 12:06.
Citera
2018-09-01, 14:55
Medlem
shorty81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
En avsugning om det är en kvinna. Om det är en man, att han begår självmord och att hans fru ger mig en avsugning när han ser på strax innan han tar sitt liv.

Eller så kan man alltid elda upp en skog tillsammans.
Citera
2018-09-01, 15:00
Medlem
Denoms avatar
Människor kan såklart inte ändra på sig så det är givetvis en helt omöjlig hypotetisk frågeställning.
Citera
2018-09-01, 15:02
Medlem
Citat:
Nja det är en balkong på markplan så kan lätt bara ställa dit den liksom på golvet

Den är svårt att förklara för någon som inte vill prata med en, tänker att en flaska vin eller någonting möjligtvis skulle kunna öppna upp för en dialog emellan? Känns som personen bara skulle bli arg om man knackade på dörren därav vill jag bara ställa dit den och typ skriva något

Ja vet inte vad man ska göra riktigt?
Jaha. Men om personen blev full o dryg så skulle jag själv vara någon som istället tagit det som en förolämpning med en vinare.

Posta ett brev med en betald middag eller något sådant istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in